Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Kristianstad kn, VÄSTRA VRAM 1:12 VÄSTRA VRAMS KYRKA

 Anläggning - Värdering

västra vrams kyrka, VÄSTRA VRAMS KYRKA
4/11/23
Motivering
Västra Vrams kyrka är kanske en av arkitekten Zettervalls mest kända kyrkobyggnader
och den mest omtyckta, men också en av de mest omdiskuterade. Zettervalls fria tolkning
av de gotiska arkitekturelementen har nästan fått extrema uttryck såsom de överdimensionerade
rosettfönstren, stora takytorna och de kraftiga strävpelarna till den låga
och breda byggnadskroppen som saknar gotikens lätthet och höjdsträvan.

Exteriören är sedan restaureringar på 1900-talet återställd till sitt ursprungliga utseende
med vissa undantag. Taket är omlagt och strävpelarna har täckts med plåt. Målade fönsterglas
har tillkommit i fönsteröppningarna. Kyrkans interiör har däremot förvanskats i
flera omgångar och har förlorat sin ursprungliga färgsättning och måleridekor. Vid invigningen
på 1800-talet har den nog sett mycket annorlunda ut. Dagens kyrkorum är
ljusare, mindre dekorerat och mindre enhetligt genom de olika uttryck som avsatt sig
genom 1900-talets många ombyggnader och renoveringar. Den idag mest tongivande är
1970-talets renovering då koret då flera genomgripande ändringar genomfördes. Renoveringen
under arkitekten Ackings ledning kallades för nedtonad Zettervall vilket beskriver
rätt så bra vad man ville åstadkomma. Renoveringen syftade inte till att återställa
kyrkan utan ska kanske ses som en modernisering av Zettervalls kyrkorum. De arkitektoniska
delarna som hade haft en enhetlig färgbehandling lyftes återigen fram genom en
kontrasterande målningsdekor.

Kyrkan är mycket stor och byggd för att kunna rymma hela församlingen på 1000 personer.
Trots storleken upplevs inte interiören stor och ödslig tack vare de stora fönsterpartierna
som bryter upp väggfälten och trävalvens markerade bågfält gör det samma
för innertaket. Tegelgolvet och de mustigt färgade bänkarna skapar tyngd och värme.
En viktig detalj i kyrkorummet är också ljuskronorna och de moderna armaturerna som
hänger ned från valven. Zettervall lyckades aldrig göra kyrkorummet helt i renodlad
1800-talsstil då församlingen valde att återanvända både dopfunt, predikstol och triumfkrucifix.
Dessa har också varit tongivande i kyrkorummets nuvarande färgsättning som
utgår från dess milda färgtoner i blått, grått och tegelrött. Koret avviker mest från kyrkans
1800-talskaraktär med de mycket tidstypiska glasmålningarna av Olle Nyman och
altaret med sitt modernistiska formspråk. Dessa är kanske det mest lyckade tillägget till
kyrkan sedan ombyggnaden på 1800-talet.

Liksom i många kyrkor har antalet bänkar reducerats för att ge plats för förvaring, pentry
samt bord och stolar. Bänkar har framför allt tagits bort i väster och i södra korsarmen.
Åtgärderna har gett ett splittrat kyrkorum som man under senare år har försökt renovera
bort genom låga skärmväggar.

Kyrkan ligger på den gamla medeltida kyrkogården som bevarar sin storlek till viss del
genom begränsning av kyrkogårdsmuren. De nya delarna ligger ett stycke bort och är
inte lika påtagliga i kyrkomiljön. Ett viktigt inslag i kyrkomiljön är också prästgården
som ligger vid kyrkans södra sida med tillhörande byggnader.