Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Gnosjö kn, GNOSJÖ 1:10 GNOSJÖ KYRKA

 Anläggning - Värdering

GNOSJÖ KYRKA
1/1/07
Motivering
Kvarter 1 och 2 är utpräglade köpegravskvarter med en välbevarad
karaktär från 1900-talets första hälft. Båda kvarteren präglas av
en sammanhängande yta med rader av grusgravar och grusgångar.
Gravarna omgärdas i kvarterens mitt av stenramar och i raderna
mot vägen i väster av häckar. Detta ger ett sammanhållet intryck
och utgör kvarterens främsta kulturhistoriska värde. Endast ett
fåtal landsbygdskyrkogårdar i länet har så pass intakta gruskvarter.
Det varierade vårdbeståndet från 1800-talets slut och 1900-talets
första hälft speglar gravkonstens och samhällets utveckling under
denna tid. Det är i de välexponerade raderna mot vägen som de
mest påkostade gravarna återfi nns med titlar som fabrikör, stationsinspektor,
industriidkare och bruksinspektor. Den stora mängden
titlar ger en bild av Gnosjös förvandling från fattigt bondesamhälle
till industriellt centrum under början av 1900-talet. De musealt
uppställda äldre vårdarna i söder besitter var för sig ett mycket högt
kulturhistoriskt värde. 1600- och 1700-talsstenarna vittnar om lokal
gravkonsttradition innan industrialismen medan gjutjärnsvårdarna
kan kopplas samman med bygdens järnbruk.

Kvarter 3 och 4 har en något sammansatt karaktär. Kvarter 3 och
östra delen av 4 har ett förfl utet som allmän linje, varav ännu fi nns
spår i form av ett tiotal små vårdar. Dessa har ett kulturhistoriskt
värde som vittnesbörd om det breda folklagrets gravskick, något
som idag försvunnit från de fl esta av länets kyrkogårdar. Kvarter 4
är i övrigt ett utpräglat köpegravskvarter med en väl sammanhållen
yta av grusgravar från 1900-talets förra hälft. Den tidigare tydliga
strukturen med köpegravar längs kyrkogårdsmurarna är dock idag
försvagad genom borttagning av grusbäddarna längs den östra och
södra sidan. Vårdbeståndet domineras av mellan- och efterkrigstidens
låga former. Hos dessa ligger det kulturhistoriska värdet främst
i vårdar med titlar, vilka berättar om yrkesroller i 1900-talets Gnosjö.
En handfull vårdar är uttryck för det sena 1900-talets arbetskraftsinvandring
från Asien. De fyra sandstensvårdarna från 1700-talet har
var för sig ett mycket högt kulturhistoriskt värde som vittnesbörd
om den lokala, hantverksmässiga gravkonstframställningen innan
industrialismen.

Den norra utvidgningen tillkom 1951 och har en mycket utpräglad
karaktär från denna tid. Tidstypisk är anpassningen till terrängen,
vilken bestäms av en uppskjutande bergsrygg. Dennas monumentala
verkan understryks av planteringar och ett stort järnkors. Gravkvarteren
är på efterkrigstidens vis helt gräsbesådda och häckar fyller
en viktig rumsskapande roll. Vårdarna uppvisar en sällsynt uniformitet
i mått och utförande. De strama formerna är helt i linje med
modernismens ideal. Gravvårdsbeståndet kan ses som ett uttryck
för likheten inför Gud och ståndssamhällets utjämning. Titlarna
är också fåtaliga och har främst yrkesmässig koppling, därigenom
speglande Gnosjö som industriellt centrum under 1900-talet.
Vårdarna är av ljus granit och marmor, sistnämnda en för länet
ovanlig företeelse. Ett med utvidgningen samtida bårhus är ingrävt
i en slänt. Utformningen är stilren med en omsorg om detaljerna.
Sammantaget ger norra utvidgningen en god bild av kyrkogårdsidealet
kring 1900-talets mitt, förvisso en vanlig karaktär på svenska
kyrkogårdar men sällan så konsekvent genomfört och väl bevarat
som här. Således fi nns ett värde i strukturernas bibehållande. Därvid
bör man sträva efter att nya gravvårdar ges en utformning som
överensstämmer med de befintliga.

Nya kyrkogården från 1974 har en klar efterkrigstida karaktär,
vilket är en vanlig företeelse på svenska kyrkogårdar. Vårdarna har
en likartad låg profi l och saknar titlar, vilket återspeglar folkhemmetts
kollektivistiska samhällsanda. Gestaltninsgmässiga kvaliteter
finns i den symmetriska och strama uppbyggnaden med öst-västlig
huvudaxel och rätvinkliga gångar, vilket bildar en kontrast mot den
omgivande kuperade terrängen. En minneslund från 1990 representerar
vår tids gravsed och ett kvarter med invandrargravar ger
en bild av det sena 1900-talets arbetskraftsinvandring.

kyrkogården
som helhet
Gnosjö kyrkogård har medeltida ursprung. Kyrkogården som ligger
öster om kyrkplanen består av en äldre och en yngre del. Vidare
fi nns en friliggande ny kyrkogård norr om kyrkan.
Gamla kyrkogårdens södra hälft är den äldsta delen, vilken fi ck dagens
rektangulära utsträckning 1909. Karaktären kvarstår till ansenlig
del från 1900-talets början. Omgärdningen utgörs av stödmurar,
trädkrans av hamlade lindar och almar samt gjutjärnsstaket med
smidesgrind. Två korsande raka, nu asfalterade, gångar delar området
i fyra gravkvarter. Den södra armen är idag dock igenlagd, till
men för den symmetri som präglat kyrkogården, vilken ytterligare
varit framhävd av hamlade lindar i gångarnas skärning, varav alla
utom en kvarstår. Större delen av de båda västra kvarteren och det
nordöstra utgörs av sammanhängande rader av grusade köpegravar
med grusgångar mellan. Detta är kyrkogårdens främsta karaktärsdrag,
vilket har ett högt kulturhistoriskt värde som vittnesbörd om
ett kyrkogårdsideal som på de fl esta av länets kyrkogårdar utarmats
genom senare tiders rationalisering. Detta har endast i begränsad
utsträckning skett på Gnosjö kyrkogård genom borttagandet av de
grusbäddar som funnits på familjegravarna längs stödmurarna. De
välexponerade gravarna vid gamla landsvägen i väster omgärdas
av häckar och här står fl era påkostade vårdar över fabrikörer och
andra industriidkare som betytt mycket för samhällets utveckling.
Övriga grusbäddar omges av stenramar. Till antalet dominerar de
låga vårdtyper som blev vanliga i och med 1930-talets regler om
maxhöjd. De mer högresta äldre vårdarna ger ett dynamiskt intryck,
enstaka av dem har en rent individuell utformning med höga konstnärliga
värden. De båda östra kvarteren har tidigare utgjort allmän
linje, och spår av detta fi nns i form av karakteristiskt småskaliga
vårdar. Dessa vittnar om ett förr utbrett gravskick som i dag oftast
kvarstår i mer eller mindre fragmentarisk form. I den gamla linjen
lägger man idag märke till några asiatiska vårdar, en refl ektion av
vår tids arbetskraftsinvandring. Musealt uppställda fi nns ett stort
antal för- och tidigindustriella gravvårdar. De äldsta, från 1600- och
1700-talen utgörs av tuktad granit och fi nhuggen sandsten, uttryck
för den hantverksmässiga gravvårdsproduktionen i bygden. Flera
gjutjärnsvårdar kan knytas till det lokala järnbruket Häryd. Var och
en för sig besitter dessa vårdar ett högt kulturhistoriskt värde.
Den norra – genom mur och trädkrans klart avskilda – kyrkogårdshälften
anlades 1951 och har en helgjuten karaktär från denna tid.
Upphovsman var arkitekt Hugo Bolker. Mot vägen i väster reser
sig en kvaderstensmur och en rad av hamlade lindar. Området
domineras och formas av en kraftigt uppskjutande bergsrygg, vars
monumentala verkan understryks av planteringar och ett stort
järnkors. Vid dess sida är ett stilrent bårhus ingrävt i backen. De
helt gräsbesådda gravkvarteren följer terrängen och begränsas av
rumsbildande häckar. Gravvårdarna, som framförallt är från 1950-,
60- och 70-talen har ett stramt formspråk med en sträng uniformitet
i mått och utförande inom respektive kvarter. Ljus granit
och marmor är förhärskande material, sistnämnda ovanligt i länet.
Efterkrigstidens och folkhemmets kyrkogårdsideal fi nns företrätt
på de fl esta av landets kyrkogårdar, men sällan så konsekvent genomfört
och intakt som här.
Vårdar med titel förekommer på båda delarna av gamla kyrkogården,
men talrikast på den äldre delen. Genom titlarna speglas socknens
historia, från fattig skogsbygd till småländskt industricentrum.
Titlar förmedlar även personhistoria och berättar om samhällets
sociala sammansättning.
Den nya kyrkogården från 1974 har en symmetrisk uppbyggnad,
vilken utgör en verkningsfull kontrast mot den omgivande naturen.
Den efterkrigstida karaktären med gräskvarter med raka rader av
låga vårdar och rumsskapande häckar är som konstaterat en vanlig
företeelse på svenska kyrkogårdar. De låga vårdarna och frånvaron av
titlar speglar folkhemmets samhällsanda. Värdefullast är de övergripande
strukturerna med – genom allé och fondkors – accentuerad
öst-västaxel. Den friare planerade minneslunden från 1990 är ett
uttryck för vår tids gravsed medan ett område med invandrargravar
vittnar om de nya gravkulturer som kommit med vår tids arbetskraftsinvandring.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar och gravrätter ändras.
Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är
uppmärksam på att bevara de olika delarnas karaktär och att gravvårdar
från olika tider finns representerade.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Gamla kyrkogårdens äldre och yngre del är klart avläsbara i utsträckning
och gestaltning.
- Murar, staket, grindstolpar, smidesgrindar, hamlade träd, gångsystem
och häckar är viktiga delar av gamla kyrkogårdens formgivning.
- Vårdar äldre än 1940 eller med titel bör bevaras på plats. Vårdar
äldre än 1850 och järnvårdar skall fi nnas med på kyrkans inventarieförteckning.
- Grus som marktäckning på gravar och gångar är karaktärsskapande
på gamla kyrkogårdens äldre del. Vid byte av gravrättsinnehavare
bör grusbädd och inramning bibehållas.
- Den tidstypiska stramheten i 1951 års kvarter.