Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Svalöv kn, ASK 35:1 ASKS KYRKA

 Anläggning - Värdering

Asks kyrka, ASKS KYRKA
6/26/15
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Asks kyrkoanläggning
Kyrkan ligger på en höjd omgiven av jordbruksmark och med utsikt över byn mot
söder. Kyrkogården omges av stora lindar, häckar och på tre sidor murar.
Kyrkogården visar den tidigare sociala skiktningen i samhället. På södra sidan som
ansetts finare finns stora gravstenar till rikare människor. En del gravplatser är
omgärdade av stenramar, buxbom eller järnstaket. På norra sidan där det funnits en
allmänning är det mestadels gräsbesått och en nyanlagd askgravplats. På utvidgade
östra delen finns bland annat minneslund och rumsskapande bokhäckar runt
gravkvarteren.
Med sin höga spira är kyrkan ett markant landmärke i landskapet och en symbol för
byn. Ask kyrka är byggd 1877 på platsen för en romansk föregångare och delvis med
material från den medeltida kyrkan. Eventuellt har den romanska kyrkan föregåtts av
en träkyrka. Platsen har således en mycket lång kontinuitet.
Den nuvarande kyrkan har långhus, lägre och smalare kor med en tresidig absid i öster
och ett kvadratiskt torn med spira i väster. Rundbågen är det karaktäristiska både i
fönster och dekorationer i friser. Väst- och sydportalen är kraftfullt markerade med
prydnadsgavlar med tinnar. Kyrkan har tidstypiska fönster i gjutjärn som senare
kompletterats med innerfönster. Kyrkans exteriör är i stort oförändrad liksom de flesta
kyrkor från denna tid förutom byte av takmaterial. Kyrkan är en av flera i nyromansk
stil från denna tid i Skåne.
Kyrkan är representativ för det sena 1800-talet när befolkningsökningen krävde större
kyrkor och en mängd nya kyrkor byggdes i Skåne vid denna tid. Kyrkan är ritad av en
byggmästare och bearbetats av Överintendentsämbetet. Utformningen med lisener,
rundbågsfriser och tornets form är gemensamt med t ex Södervidinge. De utsmyckade
portalerna är lika de i Svalöv kyrka. Tornspiror som den i Ask var typiskt för tiden och
blev vanligare när åskledare kunde installeras och förbudet mot höga spiror försvann.

Interört är kyrkorummet stort, ljust och luftigt. Typiskt för 1870-talet är det breda
kyrkorummet med tredings innertak och den markanta triumfbågen och
altaruppsatsen, vars utformning stilmässigt är besläktad med entréportalerna.
Triumfbågen med text har likheter med en liknande i Södervidinge kyrka.
Inredningen med altaruppsats, altarring, predikstol och bänkar är bevarad sedan
kyrkan byggdes. Inredningen har delvis målats om från en mörkare ekådrad till en
ljusare grå-grönmarmorerad färgsättning. Det förstärker det ljusa intrycket och ger
kyrkorummet en nyklassicistisk prägel. Väggarna är målade med kvaderindelning,
typiskt för tiden.
På 1980-talet har bänkar tagits bort under läktaren och samlingsrum och förråd
inretts, vilket var vanligt förekommande i kyrkor under 1970-1980-tal. Väggarna som
omsluter biutrymmen i Ask är utformade med omsorg så att de väl smälter in i den
övriga inredningen.
Från den äldre kyrkan finns rester av träskulpturer som tillhört en predikstol och ett
triumfkrucifix från 1500-talet. Den medeltida dopfunten är förvanskad med
nytillverkad fot.