Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Trelleborg kn, SANKT NICOLAUS 1 SANKT NICOLAI KYRKA

 Anläggning - Värdering

sankt nicolai kyrka, SANKT NIKOLAI KYRKA
4/17/20
Motivering
Sankt Nicolai kyrka i Trelleborg ligger mitt i stan omgiven av nyare bebyggelse. Kyrkogården med medeltida anor är mestadels grässådd med stora träd och utan gravvårdar förutom i dess nordvästra hörn med två ursprungliga gravplatser och ditflyttade liggande gravstenar. Sankt Nicolai har sitt ursprung i 1200-talet men kyrkan omdanades helt av Helgo Zettervall 1883. Anledningen var främst den stora befolkningstillväxten, den gamla kyrkan var för liten och ansågs mörk och obekväm men också den nya tidens stilideal. Biskop Flensburg förordade nya kyrkor. Vid Zettervalls ”restaurering” rev han större delen av kyrkan, endast delar av tornet och delar av långhusmurarna som kläddes in i nytt tegel sparades och tillbyggnader nyskapades. Platsantalet i kyrkan nästan tredubblades.

Kyrkan består av ett torn i väster, långhus med korsarmar och rakt avslutat kor. Kring koret är låga utbyggnader på norra och södra sidan och en halvrund låg sakristia i öster. Helgo Zettervall har blandat olika stilar och fasaden i rött tegel artikuleras av strävpelare, profiltegel, rundbågsfriser, trappgavlar, kreneleringar och rundbågiga fönster. På taket ligger skiffer och koppar. Zettervall följde de
restaureringsideal som var rådande vid 1800-talets slut där liten antikvarisk hänsyn togs. Istället fanns hos honom en önskan att bygga något som det ”borde” sett ut under medeltiden. Det är en livlig och kraftfull 1800-talstolkning av medeltiden med en blandning av nygotik och nyromanska delar. De många trappstegsgavlarna på de nya delarna refererar till former på de rivna kapellen. Kyrkan har exteriört kvar sin utformning sedan 1883 förutom ny dörr i sakristian, koppar på torntaket (1967), ytterbågar på fönstren (1978), granitsockel (1991) och ett tillbyggt vindfång (2013).

Kyrkorummet präglas främst av Zettervalls totala ombyggnad på 1880-talet men även av ändringar på 1930-talet och 2015. Det är inte en orörd Zettervallinteriör utan kyrkan har olika tidsskikt med flera inventarier från den äldre kyrkan. Det mest framträdande och karaktäristiska för kyrkorummet är de höga valven och dekormålning på väggar och valv. S:t Nicolai dekormålades under ledning av Svante Thulin. Han var den tidens främsta dekormålare och anlitades ofta av Zettervall. Väggarna har målade tegelband i rött, gult och svart, valven och fönsternischer är schablonmålade med ornament i praktfulla färger.
När man gjorde om koret i S:t Nicolai på 1930-talet innebar den ett skifte från Zettervalls enhetlighet, istället drevs renoveringen av en önskan att återställa något som gått förlorat. I koret murades det mäktiga halvrosettfönster igen på insidan vilket ändrade korets ljusföring. Dekormålningen i koret målades över i vitt medan resten av målningen är i stort bevarad. Förändringarna gjordes för att framhäva den äldre altaruppsatsen som sattes tillbaka 1937, ge den en neutral bakgrund och återskapa något av det medeltida korets gestalt. För övrigt präglas rummet av öppna ekådrade bänkar, kalkstensgolv och dunkelt varmt ljus.

En större ombyggnad gjordes 2015 då nytt kalkstensgolv lades i kyrkorummet och koret byggdes ut med en ny halvrund altarplats i korsmitten. Kyrkan har fått en förstärkt axialitet från väster fram till koret och sidoskeppens biutrymmen är underordnade. Ombyggnaden har skapat större närhet mellan präst och
församling, gjort plats för kör och orkester på altarplatsen och möjlighet att fira mässa med altaret versus populum.

Kyrkan har dopfunt, altarskiva och korstolar från medeltiden som visar på kyrkans långa historia trots att kyrkorummet avspeglar 1880-talet. Flera av de inventarier som togs bort 1883 har återställts i kyrkan såsom altaruppsats, baldakin och epitafier från 1600-talet. Altaruppsatsen är troligen inspirerad av Malmö S:t Petris altaruppsats som tillkom 40 år tidigare. Trelleborgs är dock betydligt mindre och något grövre snidad. Den medeltida dopfunten från Gotland visar på kyrkans läge vid havet. Kyrkan har tre klockor från 1500-talet. Korstolarna i Trelleborg är tillsammans med Lund domkyrkas samt de delvis bevarade korstolarna i Dalby och Skanör de enda bevarade korstolarna i Skåne.

Kyrkan är till största delen från 1883 men i tornet på vinden ovan orgelläktaren finns den medeltida långhusgaveln med blinderingar bevarad. Det är bland Trelleborgs äldsta byggnadsdelar och har byggnadshistoriskt värde. Nämnas kan också tornväktarens sovplats som finns kvar i tornet. Sammantaget har kyrkan en skickligt utförd exteriör av Helgo Zettervall med många referenser till medeltiden. Interiört är kyrkan stämningsfull med valv och miljöskapande dekormålning i sent 1800-talsstil och med skiftande historiskt avläsbara tider i interiör och inventarier.