Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Järfälla kn, KYRKBYN 2:2 M.FL. JÄRFÄLLA KYRKA

 Anläggning - Värdering

JÄRFÄLLA KYRKA
1/1/06
Motivering
Järfälla kyrka ligger i det gamla sockencentrat, där även Barkaby torg med f d tingshus och gästgiveri från 1600-talet finns kvar. Bygden har förankring bakåt till järnåldern.

Den romanska kyrkans murar står ännu kvar, med undantag för korabsid och västfasad. Byggnaden är exempel på hur en romansk kyrka under folkkungatid förlängs åt väster och får sakristia norr om koret samt kryssvälvt kor, samtidigt som det förlängs mot öster med ett lägre, välvt parti. Under senmedeltid byggs vapenhus utanför sydportalen och valven slås i långhuset samtidigt som kyrkan utvidgas ännu en gång åt väster och västportalen kommer till. Kyrkans sydportal är romansk och den järnbeslagna dörren har beslag med smidda djur- och växtornament av romansk påverkan men av senmedeltida ursprung.

Kyrkorummet präglas av den smala och långsträckta formen, de vitkalkade, kraftfulla murarna och höga valven. Detta förstärks av att kyrkorummet kan överblickas i hela sin längd. Utrymmet under den utbyggda orgelläktaren i väster har karaktären av öppet förrum, medan resten av långhuset har slutna bänkkvarter med mittgång ända fram till koret.

Inredningen präglas av föremål tillkomna i samband med kyrkans byggnadstid samt tillägg vid återkommande restaureringar fram till nutid. Den romanska dopfunten i sandsten med reliefornerad cuppa är samtida med kyrkans äldsta delar, och troligen tillverkad i Mälardalen. Gravstensfragment i sandsten från äldre medeltid är ornerat med inristat hjulkors. Träskulpturen Anna själv tredje och krönfigurer till ljusstavar representerar kyrkans senmedeltida period.
Predikstolen på sin nuvarande plats med draperimålning och nummertavla representerar 1700-talet tillsammans med ett epitafium ritat av Jean Eric Rehn i form av en sarkofaggavel krönt av ätten Adlerbergs vapen. Bänkarna, från mitten av 1700-talet, är av lokal tillverkning av bonden Anders Olsson i Äggelunda. Altaruppsatsen tillhör det tidiga 1800-talet. Korets kalkmålningar kom till vid restaureringen 1927. Tanken bakom 1960-talets spänstiga former i stål och glas var ett försök att samspela med den ursprungliga kraft som kyrkans murar utstrålar. Kompletteringar i kyrkorummet, delvis för nya funktioner, som ambo, dopbord, bokbord, klädhängare och förvaring av bänkdynor samt tillägg av teknisk karaktär som manöverpanel och nytt värmesystem med bergvärme härrör från 2004.

Kyrkogårdens utvidgningar, möjliga att urskilja genom murar och trädplanteringar, återspeglar socknens befolkningsökning. Grusgångar binder samman de olika delarna. Klockstapeln har lillklocka från 1600-talets mitt som kommer från en äldre klockstapel.

Adlerbergska pyramiden intill koret, även den troligen ritad av Jean Eric Rehn, är ett unikt gravmonument.


Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:


· kyrkogårdens olika delar med gravvårdar, murar och trädplanteringar samt klockstapel representerar bygdens historia samt skilda stilhistoriska perioder
· unikt gravmonument i sandsten i form av en pyramid, troligen ritad av Jean Eric Rehn
· kyrkobyggnadens medeltida murverk och tegelslagna valv från den romanska kyrkan och fram till senmedeltid är ett byggnadshistoriskt dokument
· inventarier från kyrkans byggnadstid och senmedeltid
· inredning och inventarier, särskilt från 1700-talet samt 1800-talet.