Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster STOCKHOLM LILJEHOLMEN 4:24 - husnr 1

 Byggnad - Beskrivning

2009-11-17
Exteriörbeskrivning
F.d. järnvägsstationsbyggnad för en godsbangård från 1910-talet, belägen i Liljeholmen nära Liljeholmsbrons södra fäste.

Byggnaden består dels av en högre del i norr uppförd i två våningar med inredd vind, dels av en långsmal och mjukt svängd del i en våning mot söder. Den norra delen är den egentliga stationsbyggnaden - idag kontor. Denna del är tvärställd i öst-västlig riktning, men har dessutom en smalare gavel som vetter mot norr. Den södra delen inrymmer lagerlokaler.

SOCKEL- granit

FASAD- rött tegel i blockförband. Vackert mönstermurat under tak på gavlar samt över alla fasadöppningar. Dessutom finns även andra starkt dekorativa inslag i tegel, såsom en antydd gördellist mot väster och norr, blinderingar samt utkragningar som förbinds med stickbågar. Enstaka dekorativa inslag av granit finns också, vid hörn, solbänkar, en blindering samt inte minst som en relief på den smala gaveln mot norr med riksvapnet Tre Kronor.

ENTRÉER/DÖRRAR- den norra delen har entré på fasad mot norr, i vinkeln som bildas av den utskjutande smala gaveldelen. Här finns en lite lägre del med valmat tak och med breda stickbågiga öppningar – dessa är dock idag igensatta med skivmaterial och har ej ursprunglig trädörr samt träfönster. I hörnet vid entrén en bastant dekorativ granitpelare.

Den södra delen har breda stickbågiga öppningar med portar i gråmålad träpanel, fiskbensmönster.

FÖNSTER- den norra delen har fönster i gulmålat trä, i olika storlekar. I bottenvåningen stora välvda fönster, ofta med ej ursprungliga stålgaller, samt på fasad mot väster blå tygmarkiser. I våning 1 tr. kvadratiska eller rektangulära fönster, i vindsvåning välvda. Fönstren är alltid spröjsade; enlufts- samt tvåluftsfönster, eller med korsformad post. De välvda fönstren är ofta stickbågiga.

Den södra delen har stora välvda, stickbågiga, gjutjärnsfönster med spröjs.

ÖVRIGT/BYGGNADSDEL- den lägre södra delen har lastkajer i betong utmed bägge långsidor. Över dessa skjuter taket ut och bildar längsgående skärmtak i vitmålat trä, vars konstruktion och stöttor har profilerade detaljer. Vid skärmtaket ståndrännor och stuprör i med trattar.

Den högre delen har sluten hängränna i plåt samt stuprör i grå plåt.

På gavel mot öster har den lägre delen en ej ursprunglig utbyggnad med pulpettak i papp samt fasad i vita lättbetongelement

TAK- den norra delen har sadeltak i enkupigt lertegel, med en tegelskorsten med krön samt två röda plåtskorstenar. Två små takkupor med pulpettak.

Den södra delen har sadeltak i papp.

FÖRÄNDRINGAR- den ursprungligen öppna entrén idag igensatt. Liten tillbyggnad mot öster. En ny dörr vid lastkaj. Stationens spår borta.