Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster BOLLEBYGD BOLLEBYGDS PRÄSTGÅRD 1:2 - husnr 1, BOLLEBYGDS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

BOLLEBYGDS KYRKA (akt.)
2005-07-07
Interiörbeskrivning
Kyrkorummet i Bollebygds kyrka är stort och ljust med rakt avslutat, fullbrett kor i öster och orgelläktare i väster. Entré till kyrkorummet sker genom portarna i norr, väster och söder samt från sakristian som är tillbyggd öster om koret. Till sakristian kommer man genom en dörr som är dold bakom altartavlan. Rummets skepnad är nyklassicistisk och oförändrad sedan byggnadstiden. Inredningen härstammar främst från byggnadstiden samt från 1700-talet (altaruppsats och predikstol).

GOLV - Fernissat trägolv och löst liggande, röd matta i gångarna. Trägolv målat i en beige kulör under bänkarna. Intill sydväggen leder en låg ramp i trä upp till det förhöjda korgolvet.

VÄGG - Vita slätputsade väggar. Kring alla fönsternicher syns en målad, enkel omramning i gråbeige.

PORT - Till vapenhuset i väster leder ljust gulvita dubbeldörrar med rakt överstycke och tre fyllningar.

INNERDÖRRAR - Framför portarna i söder och norr uppfördes vindfång i början av 1930-talet. De är utformade som portaler där två helt släta pilastrar med enkla kapitäl bär upp ett rakt entablement. Både omfattning och dörrblad är målade i ljust beige med ljusgrå marmoreringar och detaljer i rött, grått och guld.

FÖNSTER - Sex stora rundbågiga fönster åt söder och lika många åt norr. De två östra paren delas med koret och paret längst åt väster döljs delvis av läktaren. Fönstren har korspost med lunettfönster med strålformad spröjs upptill. Likadana lunettfönster sitter över portarna i söder och norr. Samtliga fönstersnickerier är vitmålade.

TAK - Flackt rundvälvt trätak målat i en ljust gråblå kulör. Den profilerade taklisten är marmorerad i röda kulörer. Kring de tre takkronornas fästen syns målade dekorer i bruna kulörer, alla tre med olika utformning.

LÄKTARUNDERBYGGNAD - År 1994 byggdes toalett, kapprum och ett samtalsrum in under läktaren. I norr är kapprummet inrymt bakom skärmväggar som inte når ända upp till taket. Bakom dessa, längre åt väster finns pentry och toalett. I nordvästra hörnet finns en trappa. På sydsidan, där väggarna löper ända upp till taket, är ett samtalsrum inrymt. Väggarna mot kyrkorummet är vitmålade och har en utanpålagd dekor vars form är hämtad från bänkkvarterens planform.

KOR (Med kor avses det utrymme som sträcker sig från östra korväggen ända fram till första bänkraden.)

GOLV - Förhöjt fernissat trägolv i ett steg. Förhöjt golv innanför altarringen, klätt med beige heltäckningsmatta.

VÄGG - Vitputsade väggar likt långhuset med en slät ljusbeige bröstningspanel i hörnena över korbänkarna. Rakt i öster bakom altartavlan syns en tromp l'oeil-målning i bruna kulörer där en exedra (rundbågig nisch) flankeras av målade räfflade pilastrar med volutkapitäl.

INNERDÖRRAR - Dörren till sakrisitan är en vitmålad halvfransk enkeldörr med rakt överstycke och tre fyllningar. Dörren är med största sannolikhet samtida med kyrkan.

FÖNSTER - Två rundbågiga fönster åt söder respektive norr, beskrivna under rubriken lågnhus.
TAK - Lika långhus.

FAST INREDNING

ALTARE - Murat och putsat altare i vitt med svart framsida.

ALTARUPPSATS - Altaruppsatsen i barockstil snidades av bildhuggaren Anders Ekeberg år 1704 och målades år 1710 av Sven Wernberg. Den är renoverad respektive konserverad år 1807, 1849, 1935, 1980 och senast 1994. År 1980 fick uppsatsen en helt ny färgsättning, vald med utgångspunkt från samtida uppsatser. Detta eftersom de ursprungliga färgskikten hade blivit hårt åtgångna vid tidigare renoveringar. Uppsatsen är arkitektoniskt uppbyggd med tre bemålade träreliefer insatta i ett rikt dekorerat, förkroppat och profilerat ramverk. På predellan en inskription som rör renoveringen år 1807, målad i guld mot svart botten. Denna tavlan flankeras av rik, polykrom blad- och blomsterornamentik i relief. Korpus där ovan i hög relief föreställer Herdarnas tillbedjan. Reliefen är insatt i en ram marmorerad i bruna kulörer och med uppskjutande, rakt avslutat mittparti. På sidan om huvudmotivet syns dubbla kolonner, vridna och målade i en blå kulör. Kring kolonnerna slingrar sig bladrankor, upptill förgyllda kapitäl. Ytterst sitter sidostycken med förgylld och mörkt blå, genombruten akantusornamentik. Mellan kolonnerna och allra ytterst står skulpturer föreställande kvinnor som troligen utgör symboler för kristliga dygder. Tavlans andra och tredje våning skiljs åt genom ett förkroppat listverk i bruna kulörer. På dess mitt syns Karl XII:s namnschiffer, uppburet av två putti. Riksvapnet syns på ena sidan om detta och på andra sidan en okänd vapenbild. På den tredje våningen återges Golgatascenen i relief, inramad av en rektangulär ram i bruna kulörer. På motivets sidor sitter akantusornamentik, änglahuvuden, putti samt ytterligare två kvinnor som symboliserar dygder. Allra överst en relief av uppståndelsen, omgiven av en grön skuren bladram. Kring detta syns rik akantusornamentik och putti med basuner. På toppen en stående ängel med basun och segerfana.

ALTARRING - Rundad altarring med öppen barriär, når ej väggen. De vita dockorna är ådrade i grått och har listverk i guld. Överliggaren och knäfallet är klädda i ett rött tyg. Från altaret leder två tvärställda partier ut ett stycke, troligen har dörrarna mellan dessa partier och resten av altarringen tagits bort vid något tillfälle. Altarringen är med största sannolikhet ursprunglig.

BÄNKINREDNING - Sluten, relativt låg bänkinredning från kyrkans byggnadstid. Bänkarna står i fyra kvarter som ej ansluter till ytterväggarna. I de främre kvarteren finns sju rader, i de bakre nio. Vid renoveringen år 1954-55 gjordes gavlarna bredare och ryggstäden fick större lutning. Bortsett från detta är bänkinredningen oförändrad sedan byggnadstiden. Invid väggarna löper sidogångar, här saknas bänkdörrar. Bänkskärmarna och dörrarna är marmoreringsmålade i ljust beige kulörer. På varje bänkdörr finns en stående fyllning som omgärdas av en smal förgylld list. Bänkgavlarna pryds mot mittgången med nyklassicistiska fyllningar i rött, ornerade med förgyllda guttae, en stående kvadrat med målat förgyllt kors och kannelyrer på en pilaster. Mot väggarna är gavlarna släta och odekorerade. Bänkskärmarna pryds av fyra liggande fyllningar bredvid varandra. Bänkskärmar, dörrar och gavlar avslutas upptill med en profilerad överliggare i grått, ljust beige och rött. Innandömet är laserat i rött. Ryggstöden lutar något och pryds av tre liggande rektangulära fyllningar. Fotbrädor och bokstöd är beigemålade. På sitsarna ligger stoppade dynor klädda i ett rött tyg.

PREDIKSTOL - Predikstolen från 1702 är liksom altartavlan tillverkad av Anders Ekberg. 1849 renoverades korgen och ett nytt ljudtak tillverkades. År 1935 monterades delar av ett äldre ljudtak ihop, troligen med det nyare från 1840-talet. Några figurer som kan härstamma från medeltida altarskåp uppsattes dessutom på taket och predikstolskorgen försågs med en ny fot. I samband med 1994 års invändiga renovering flyttades predikstolen ett stycke åt öster och sänktes något. Troligen försågs den samtidigt med en ny fot. Samma år konserverades också både ljudtak och predikstol.
På korgens fem sidor sitter förgyllda figurer, troligtvis föreställande evangelister samt Aron och Jakob. Det är oklart om dessa figurer, liksom de skulpturer som står på ljudtaket, i själva verket kommer från det medeltida altarskåp som ersattes med den nya altaruppsatsen år 1704 i den föregående kyrkan. Figurerna på predikstolens sidor är insatta i rektangulära ramar med rundat överstycke och blå botten. Över dessa ramar sitter snidad, vegetativ förgylld ornamentik. Korgens ramverk är målat i en beigeaktig kulör med mörkt grå ådringsmålning. På korgens hörn sitter vita, vridna kolonner med knoppkaptiäl. Allra överst en profilerad överliggare med rödbrun marmorering mot vit botten. Denna överliggare fortsätter längs med trappbarriärens övre kant. Under överliggaren på korgen syns svartmålade fält med en inskription. På korgens nederstycke sitter vegetativ, förgylld ornamentik med blå botten och vita ramar. Från korgens underkant hänger festoner med frukt, blad och blommor. Korgens höga underrede är åttakantigt och målat i en beige kulör med svarta marmoreringsliknande dekorer. Foten är också åttasidig och målad på samma sätt samt avsmalnande nedtill. Trappbarriären är täckt och färgsatt och bemålad på samma sätt som korgen. På barriären sitter tre gravsköldar från 1800-talet som tidigare suttit på gravkors på kyrkogården. Överliggaren på barriärens krön övergår i mäklaren vid trappans slut. Nedtill på barriären ett marmorerat listverk i vitt. Här finns även ett längsgående svart fält med en inskription angående predikstolens tillblivelse.
Ljudtaket är sexsidigt och pryds på sidorna av ett bibelord skrivet mot svart botten. På taket står svarta kartuscher omgivna av förgylld akantusdekor. Mellan kartuscherna står de figurer som eventuellt kommer från ett medeltida altarskåp och som nämnts ovan. På takets mitt är en krona av voluter uppbyggd, på dess topp står Moses med tavlorna. Från takets sidor hänger festoner. Det välvda innertaket är marmoreringsmålat mot vit botten, i mitten syns ett blått fält från vilken en duva hänger. På väggen mellan ljudtaket och predikstolskorgen är ett rött draperi målat, flankerat av målade bårder med gula, blå och röda inslag. Korgens och barriärens insida är målade i en grå kulör, på trappans och korgens golv ligger en beige heltäckningsmatta.

ORGEL - Orgel inköptes till kyrkan år 1854. Den ombyggdes av H Lindegren år 1936 och flyttades samtidigt bakåt. Fasaden, som bevarats sedan år 1854, är nyklassicistisk till stilen och färgsatt i gräddvitt bottenfärg med detaljer i främst rött och guld. Den är indelad i fem fält där det mittersta, rundbågiga är större än de andra som dessutom är rakt avslutade upptill. Fälten, i vilka orgelns pipor är synliga, skiljs åt av röda pilastrar med förgyllda räfflor och volutkapitäl. De fyra pilastrarna bär upp två raka entablement med tandlist, stjärnor samt förgylld vegetativ dekor. Stjärnor förekommer för övrigt även på frisen över det rundbågiga mittfältet. I överkant på de raka entablementen sitter rödmålade lyror, omgivna av förgylld växtinspirerad dekor. Orgelfasadens nederdel, som skiljs från de övre partiet med hjälp av tunna lister i rött och blått, är vitmålad med ådermålning. Spelbordet är vänt mot öster.

LÄKTARE - Läktaren upptar rummets hela bredd och har ett framspringande mittparti som rundats på mitten. Den bärs upp av 16 ljust beige, marmoreringsmålade pelare. Åtta av dem står placerade längs mittgången, de övriga längs väggarna. De tre främre paren längs mittgången har rundad form, de övriga är kvadratiska. Samtliga har ett enkelt kapitäl färgsatt i rött, blått och guld. Läktarbarriären är målad i en ljust beige kulör och pryds av stående, släta fyllningar som marmoreringsmålats och kantats av en förgylld ram. De profilerade listverken upp- och nedtill är målade i samma kulör som barriären i övrigt. Allra överst ett skyddsräcke i metall. Läktarens undersida består av vitmålade brädor av äldre datum. Läktarbröstets baksida är målad i samma kulör som framsidan. Golvet på läktaren är klätt i en beige heltäckningsmatta. Söder om orgeln står ett antal fasta bänkar utan dörrar och utan utsmyckning på gavlarna. I övrigt är de helt lika bänkarna i kyrksalen. Norr om orgeln står lösa stolar.

SPECIFIKA INVENTARIER

DOPFUNT - Den medeltida dopfunten i täljsten, som idag står placerad i norra delen av koret, är daterad till 1200-talets första hälft eller mitt. Den tros vara ett verk av Mäster Thorkillus och är den enda bevarade av hans hand i Sjuhäradsbygden. Funten består av tre delar; cuppa, skaft och fotskiva. Cuppan är cylindrisk med rundad undersida och är nedtill avslutad med en kraftig vulst. På cuppan syns romansk dekor i form av spiralvriden akantus i relief. Cuppan har centralt genomgående uttömningshål. Skaftet är långt och närmast cylindriskt, nedtill ett kors. Fotskivan är rund och har på översidan en ursparning för skaftet. Från ursparningen syns tre tvådelade växtornament samt en trebladig knopp. I sakristian förvaras en nygotisk dopfunt i trä, tillverkad under 1800-talets senare hälft.

NUMMERTAVLA - Två nyklassicistiska, rektangulära nummertavlor står uppställda på ständare vid korbänkarna i söder respektive norr. Tavlorna har svart botten och ramar i grått och guld. Upptill syns förgyllda, snidade överstycken med vegetativa ornament samt lyra framför korslagda basuner. På norr och sydväggen intill vindfången sitter en sentida nummertavla på vardera sidan med rektangulär ram i vitt och rött.