Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster PITEÅ HELGENÄS 2:1 - husnr 1, NORRFJÄRDENS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Norrfjärdens kyrka (akt.), NORRFJÄRDENS KYRKA (akt.)
2003-09
Interiörbeskrivning
Interiören har ett modernt formspråk och präglas trots de mörkbruna tegelväggarna av rymd genom det flödande dagsljuset från fönster i väggar och lanterninen som sträcker längs rummets hela längd samt övergången från tegel till ljust trä i mittpartiets högsta väggparti och i taken. Det ljusa, omålade trätaket är lagt i ett kvadratiskt rutmönster som tecknar formen av ett kassettak. Till höger om koret finns en utbyggnad för en sidoläktare, tre trappsteg ovanför långhuset. Här står kyrkans ursprungliga orgel, med ljus, trären fasad. Den låga barriären som avgränsar läktaren är i ljust trä och utskuren i små rutor. Ett motiv som går igen på alla dörrar till biutrymmena.
Nere vid kyrktorget i SÖ finns ett väggfast, murat sidoaltare med altartavla av Efraim Åkerlund, från början avsedd för den gamla kyrkan. I långhuset hänger också mässingskronor från gamla kyrkan.
Rummet har en sparsam fönstersättning med högt placerade ljusöppningar dels i sidoläktaren, dels ovanför det murade sidoaltaret. Rummet får sitt mesta ljus från lanterninen som sträcker från kyrkporten till altaret.
Den fönsterlösa västväggen är utformad i utskjutande trappstegsavsatser och i sin helhet beklädd med samma mörkbruna keramiska plattor som fortsätter ut över golvet. Kyrksalens golv sluttar ner mot koret där det planar ut. Mittgångens mönsterlagda golvplattor leder fram till altaret där mönsterläggningen utvidgas till hela golvytan. Kyrkorummets golv i övrigt består av kvadratiska plattor.
Vapenhuset avskärmas från kyrksalen med ett väggparti i trä och glas. En ny läktare ovanför entrén bär en rekonstruerad 1600-tals orgel med praktfull fasad i guld, silver, grönt och rött. Orgelns stil avviker kraftigt från karaktären på övrig inredning.
Läktaren förtar den känsla av rymd som präglar kyrkorummet i övrigt.
Kyrkorummet har öppna bänkkvarter med rustika bänkar i klarlackat trä.
Koret är markerat genom östväggens asymmetriska, utskjutande tegelskärmar -den rämnade förlåten -där treenigheten markeras av ett triangulärt tegelfält högt upp på väggen, tillsynes svävande fritt. Hela koret flödar av sidoljus från golv till tak. Bakom tegelskärmarna silar ljuset ner från två fönster som sitter dolda, högt upp på väggen. Korväggen/partiet är utformat av Fritz Sjöström.
Altaret är ett enkelt bord med en träskiva på murade pelare. Altarbordet har en låg sarg i bakkant där korets ”ögonmagnet” den vitförgyllda korsskulpturen är fästad.
Den golvfasta dopfunten är murad i en öppen cirkel, täckt med en ljus fanérskiva där silverskålen är asymmetriskt infälld. Dopfunten liksom predikstolen av tegel, tycks båda växa upp ur golvet.