Stäng fönster ÖVERTORNEÅ KOIVUKYLÄ 39:1 - husnr 1, HIETANIEMI KYRKA
Byggnad - Beskrivning
Hietaniemi kyrka (akt.), HIETANIEMI KYRKA (akt.) | |
2005-01 |
Interiörbeskrivning |
---|
Kyrkorummet tecknar ett relativt litet långhus med femkantigt kor i öst avskärmat med korskrank och orgelläktare i rummets bakre del. Predikstolen hänger på sin ursprungliga plats en bit ner i långhuset, nedanför sakristidörren. Kyrkans inredning är till stora delar ursprunglig, en färggrann och rikt skulpterad barockinredning. De ändringar som skedde under kyrkans första sekel är till stor del höljt i dunkel, det är känt att den får sin berömda orgel 1781 och en brandförsäkring daterad 1783, visar att kyrkan redan då var in- och utvändigt brädfodrad och hade två vapenhus. Fönstren var knappa två meter höga och någon egentlig altartavla fanns inte. Restaureringen 1892-93 innebar bl a att kyrkan fick 4 nya fönster. 1973 års restaurering syftade till att återställa rummets barockkaraktär, koret förstorades och korgolvet sänktes, predikstol och korskrank återfick sina forna platser, bänkinredningen förnyades och den fasta inredningen fick sin nuvarande färgsättning och måleri. Inredningen kompletterades i vissa delar för att svara mot den äldre inredningens kraftfulla uttryck, t ex tillkommer de nuvarande läktarkolonnerna med sina förgyllda fantasikapitäl, efter förebild från systerkyrkan i Övertorneå. Rummet har ett ålderdomligt, gråmålat plankgolv som håller samma nivå genom långhus och kor. De vitmålade väggarna har en slät, kilsågad panel med bröstning målad i brunrött och en profilerad mittbandslist. Det brädslagna, kupiga tunnvalvet är gråmålat med genomgående bindbjälkar och branta hjälmvalv i ändarna. Högt ovanför altartavlan har olika Kristussymboler och treenighetens allseende öga målats i valvet. Höga, välvda fönster låter dagsljuset flöda in och ger kontakt med världen utanför. Dörrar och fönster har vackert profilerade foderlister målade i avvikande färg. Mot västra vapenhuset leder narade bräddörrar, medan rummet i övrigt har spegeldörrar av ålderdomlig typ. Orgelläktarens elegant barockformade mittparti skjuter in i kyrkorummet och bärs av två kolonnrader med utsirade, förgyllda kapitäl. Läktarbarriärens rundade mittfält är bemålat med symboler för de fyra evangelisterna, medan spegelfälten på ömse sidor är målade med växtrankor i samma plastiska grisailleteknik som på altarrundeln – ett måleri som tillhör 1970-talets restaurering. På en konsol i barriärens mitt står en polykrom träskulptur föreställande kung David med harpan, ett motiv som förr gärna kopplades samman med kyrkorglar. Orgeln tillhör kyrkans praktverk. Den utgör ryggpositivet från den tidiga 1600-talsorgel som en gång stod i Tyska kyrkan i Stockholm. När orgeln inköptes till de båda systerkyrkorna Hietaniemi och Övertorneå skildes huvudverket från ryggpositivet. Fasaden är sannolikt skuren av bildhuggaren Mårten Redtmer känd för sina arbeten med regalskeppet Vasa. Den är symmetriskt indelad i barockmässigt svällande former med breda lister i bas och krön, samt utsirade, svängda sidostycken i broskornamentik och musicerande änglar på krön och sidostycken. Ett förgyllt gallerverk av växtslingor ramar in de rundade knippena av orgelpipor. Orgelfasaden är målad i varm, rödgul marmorering med ymnigt förgyllda ornament. Alla de ornament som en gång prydde orgeln har dock inte fått plats utan spritts ut i kyrkan – de små änglafigurerna på korväggen och ovanför sakristidörren kommer från orgeln liksom det avlånga ornamentet som monterats ovanför altartavlan. Den praktfulla predikstolen tillhör de delar som troligen snidades av kyrkans byggmästare Hans Biskop. Den har kraftfullt profilerade listverk, volutpilastrar med förgyllda kapitäl mellan skurna växtornament och bibliska motiv. Underredet pryds av änglar. Den har en lika praktfull baldakin med svävande duva och lambrequin med utsirat, högt krön med kors och putti i toppen. Den är hållen i grågrön bottenton med många förgyllda detaljer. Såväl korgens och baldakinens form som ornamenten känns igen från predikstolen i Övertorneå kyrka, även den skuren av Biskop. På väggen under baldakinen hänger ett kort, rött draperi skuret i trä, med förgylld frans och sol med Kristusmonogram. Även korskrankets genombrutna krön av växtslingor och pyramider skars troligen av Biskop. Själva skranket är spegelindelat med ett måleri av fantasiträd som också känns igen från Övertorneå kyrka. Altartavlan som föreställer Kristus på korset målades 1826 av J Hedman i Uleåborg. Den har ett ramverk i klassicistisk stil med höga postament och tunna kolonner som bär upp varsitt veckat upplag ställt mot valvet. Uppe i valvet har det utsirade, orgelornamentet ”tron, hoppet & kärleken” monterats som en del av altaruppsatsen. Den slutna altarringen är dekorerad med växtschabloner i grisaille-teknik. Kyrkans gamla altartavla föreställande nattvarden hänger numera ovanför södra dörren. Bänkinredningen är byggd i slutna kvarter. Gavlarna är målade i ekimitation med speglar i engelskt rött och blågrå lister. Traditionella malmkronor och mässingslampetter med ljusarmar lyser upp när dagsljuset inte räcker till. |