Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster NORDMALING RUNDVIK 47:4 - husnr 1A, RUNDVIKS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

Rundviks kyrka (akt.), RUNDVIKS KYRKA (akt.)
2004-07
Interiörbeskrivning
Även invändigt förändrades kyrkan avsevärt 1953–54, från ett enkelt utförande till ett mer arbetat och sakralt. Innertaket höjdes med 1,5 meter och gjordes brantare för att rymma smala sidoskepp. Den enskeppiga kyrkan blev därmed treskeppig, även om sidoskeppen är så smala att de knappt uppfattas som sidoskepp. Brädtaket är i mittskeppet utformat som ett brant tredingstak, i de lägre sidoskeppen är det plant. Väggarna kläddes med masonitskivor (eller möjligen något annat hårt skivmaterial), försedda med profilerade lister. Motivet med profilerade lister återkommer nästan överallt i kyrkan, såväl på bänkar och läktarbarriär som på predikstol och altarring. Golvet av trä från 1954 har smala lackade bräder. Möjligen har det slipats vid något tillfälle då det är förhållandevis ljust. Golvet i koret slipades 1993 och är tyvärr betydligt ljusare än i långhuset. Troligen är det lackat med ett UV-beständigt vattenbaserat lack.

Den fasta inredningen är enkel och anspråkslös, med relativt få färger. Bänkarna, altartavlan och altarringen härstammar från 1950-talets renovering. De invändiga kulörerna justerades emellertid något vid 1990-talets ommålning. Kyrkorummet har en lugn färgskala, som domineras av den ljust grågröna kulören på väggar, tak, bänkar och övrig inredning. Golvsocklar, stolpar och detaljer på inredningen är målade i en något mörkare grå kulör. Lister med bronsaktiga förgyllningar finns på predikstolen, altarringen, läktarbarriären och mot taket vid sidoskeppen. Förmodligen var även bänkarnas lister bronsaktiga före ommålningen 1990. Bänkinredningen är öppen, och har rektangulära gavlar med rundade hörn samt rödmarmorerade speglar med listverk. En något mörkare roströd kulör finns också i sidoskeppens tak och på pelarnas kälade hörn.

Orgelläktaren upplevs som ljus tack vare fönsterbandet mot söder. På läktaren står en pneumatisk Grönlundorgel från 1950-talet. Om predikstol och altarring framstår som mycket enkla utgör altartavlan med sin förgyllda ram ett tydligare blickfång. Den tillkom 1954 och ersatte då den ursprungliga klassicistiska altartavlan Jesus på korset, av konstnären Fred Henkelman från Husum. Den nya altartavlan är målad av stockholmskonstnären Einar Forseth i närmast pointillistisk teknik och föreställer hur Jesus stillar stormen. Altarbordet och dopfunten tillkom vid renoveringen 1990. Det gamla antependiet hänger på väggen längst bak i kyrkorummet, och byts med aktuell liturgisk färg.

Andra förändringar som gjordes 1990 var att brudkammare och kapprum inreddes på ömse sidor om ingången, kyrkan fick ny belysning på väggar och orgelläktare, altarringen utvidgades, två bänkrader togs bort och koret utökades mot kyrkorummet för att skapa en körplats mot öster längst fram i kyrksalen, och bänkar togs även bort mot väster längst bak i kyrkan för att skapa ett kyrktorg. Det påverkar inte upplevelsen av kyrkorummet på något påtagligt sätt utan fungerar ganska väl.

Sammantaget har kyrkan invändigt en väl sammanhållen 1950-talskaraktär med inredning i en och samma stil. Färgsättningen överensstämmer också något så när med 1950-talets, även om målningsbehandlingen med marmoreringar liksom de nuvarande kulörerna tillkom vid den senaste ommålningen 1990. Väggarnas kulör justerades från en ljus och varm ton mot en kallare ljust grågrön och bänkarna från en gråbeige kulör med bronsaktiga lister till en gråblå kulör med grå lister. Invändigt finns idag få detaljer kvar från den ursprungliga 1930-talskyrkan, utöver ljuskronorna i mittgången.