Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster TRELLEBORG VEMMERLÖV 46:1 - husnr 1, VÄSTRA VEMMERLÖVS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

VÄSTRA VEMMERLÖVS KYRKA (akt.)
2017-11-25
Interiörbeskrivning
Interiör
Ett litet vindfång finns framför tornrummet. Kyrkorummet består av tornrum, långhus och smalare upphöjt kor i öster. Tornrummet ansluter till långhuset genom en bred svagt spetsbågig tornbåge. Det är öppet utan dörrar till långhuset. Tornet är ett rektangulärt rum med dagsljus från två fönster i djupa nischer. Rummet är välvt med ett romanskt kryssvalv rikt bemålat med gotiska berättande kalkmålningar. Kryssvalvet har halvrunda ribbor som vilar på låga pilastrar. Valvet är murat av helstenstegel och typen dateras till omkring 1200-1300. Målningarna är från omkring 1500. Motiven är bland annat rävar i munkkläder som predikar för gässen. Gässen hänger en räv. Smörkärringen omgiven av behornade djävlar. En pelikan som livnär sina ungar med sitt eget blod. Golvet i hela kyrkan är belagt med gula åttkantiga tegelplattor med mindre röda
hörntärningar. Golvet är gammalt i långhuset men förnyat i tornet.

I långhusets västra del finns orgelläktaren. Slutna bänkar står på ömse sidor om en mittgång i långhuset. Bänkarna går ut till ytterväggarna. Predikstolen står i sydöstra och dopfunten i nordöstra delen av långhuset. Golvet är belagt med tegelplattor lika som i vapenhuset. Under bänkkvarteren ligger gråmålade brädor. Långhuset är välvt med ett putsat och vitmålat trätunnvalv. Mellan tak och vägg löper ett vitt listverk. Stora fönster, lågt placerade, belyser kyrkorummet. Väggarna är vitmålade med en grå bröstning som avslutas med en list i bänkhöjd. På östra väggen i långhuset och i den rundbågiga triumfbågen finns kalkmålningar. På östväggen avslutas målningarna rakt vid det tidigare plana trätaket som fanns före tunnvalvet byggdes i långhuset. Motiven är bland annat den sista måltiden, Jesus tvagar Petrus fötter och Marie bebådelse. Målningarna är från 1500-talet. I triumfbågen finns under de senmedeltida målningarna små fragment av romanska målningar.

Koret är upphöjt ett steg, belagt med kalksten. Koret har tegelgolv och innanför altarringen brädgolv täckt av matta. Koret är välv med ett kryssvalv med fyrkantiga ribbor och spetsbågiga sköldbågar som vilar på pilastrar med kragband. Valvet är mycket rikt dekorerat med kalkmålningar. Målningarna i koret är daterade till ca 1500 och tillskrivs en verkstad benämnd Lilla Harriegruppen. I östra valvkappan syns yttersta domen med Jesus inom en mandorla, i övriga valvkappor är bilder av lärjungarna. Orgelläktaren i väster nås med en brant trätrappa i långhuset. Orgelbarriären är tät, uppbyggd med ramverk och fyllningar, målad i grått och vitt. På läktaren finns en referensyta med dekorationsmålning från 1800-talet.

Tornets övre våningar nås från en trätrappa inuti tornets västra mur. Tornets putsade valv syns ovanifrån. Väggarna är i sin nedre romanska del av natursten och därovan av slammat tegel. Dragstänger syns på väggarna i höjd med skiftet mellan natursten och tegel. I klockvåningen ligger brädgolv, tegelväggarna är putsade. Ljudöppningar med brädluckor finns i alla väderstreck. Klockbocken är av ek och furu och bär två klockor. Det är öppet upp i nock från klockvåningen. Takstolen från mitten av 1800-talet i tornet har sparrar, hanband, tassar, stödben och remstycken. Vinden är inte inventerad på grund av bristande tillgänglighet.

Inredning och inventarier
Altaret är ett blockaltare från 1950 med altarskiva av trä. Samtliga sidor är klädda med treetexskivor och tygklädda.

Altaruppsatsen, i snidad ek från 1705 är tillverkad av snickaren Nils Wulff i Malmö och målad av Anton von Köhlen. I mitten finns en oljemålning på duk från 1864 utförd av P Clausen, motivet är en kopia av da Vincis Nattvarden. Snidade akantusslingor omger bilden. Predellan har en texttavla. Uppsatsen kröns av en bruten trekantsgavel med överst Kristus flankerad av två liggande kvinnoänglar. Eventuellt finns en äldre altarbild bakom den nuvarande nattvardsmålningen.

Altarringen från troligen 1800-talet har svarvade vitmålade smala balustrar samt en grå överliggare och tygklätt knäfall. Altarringen är hästskoformad med två öppningsbara delar närmast altaret.

Dopfunten av rikt dekorerad sandsten är troligen från 1100-talet. Foten från 1869 är gjuten i betong som en trädgårdsurna. Cuppan är rund och har huggna reliefer av lejon på motstående sidor. Mellan lejonen finns akantuspalmetter och druvklasar. Funten anses huggen av den så kallade Oxiemästaren, elev till Mårten Stenmästare som bland annat var verksam vid uppförandet av Lunds domkyrka.

Predikstolen av snidad ek i renässansstil är tillverkad 1603, möjligen av Andreas Jacobi i Trelleborg. Trappa och fundament av kalksten är från 1950-talet. Korgen blev övermålad med vit färg på 1800-talet, helt rentvättad från färg 1904. Owald konserverade den 1955 och målade dit bibelcitaten och laserade en del färger. Korgens sidor har reliefer av Petrus och evangelisterna inom rundbågiga fält som kröns av gavelmotiv med liggande änglar. Hörnen markeras av joniska kolonnetter vars postament dekorerats med maskaroner. Korgen är delvis bemålad, delvis av rent trä.

Bänkinredningen är sluten och tillkom troligen på 1870-talet. Ombyggd på 1930-talet. Dörrar och ryggstöd är av ramverk med fyllningar. Profilerad överliggare. Målad i grått med detaljer i rött och vitt på dörrar.

Orgeln byggdes av Salomon Molander 1895. Ombyggd av Hammarberg 1952. Fasaden ritades 1858 av Ludvig Hedin till en äldre orgel. Fasaden i nyklassicistisk stil är indelad i tre pipfält med en högre mittgavel. Pipfälten är rundbågiga och krönen är dekorerade med snidade akantusfriser. Den är målad i grått med detaljer i guld.

Storklockan av malm från 1858 är gjuten av Alex Keiller i Göteborg. Lillklockan av malm är gjuten 1800 av T M Friis. Klockorna är prydda med inskriptioner och växtbårder.