Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SÄVSJÖ BOATORP 4:1 - husnr 1, HJÄLMSERYDS KYRKA

 Byggnad - Värdering

HJÄLMSERYDS KYRKA (akt.)
1/1/06
Motivering
Hjälmseryds nya kyrka är uppförd i brytningstiden mellan nyklassicism och historicism. Kyrkan
byggdes 1849-53 och ritades av Albert Törnquist på Överintendentsämbetet i Stockholm. Både
utvändigt och invändigt präglas kyrkan främst av den kvardröjande nyklassicismen men vissa
detaljer visar ändå på historiserande drag, så som det spetsiga tornet med sin små hörntorn.
Utvändigt domineras fasaderna av stora spritputsade partier med slätputsade omfattningar,
listverk och hörnkedjor. Taket är lagt med skivtäckt kopparplåt. Såväl tak som fasader är viktiga
delar av kyrkans uttryck och därför är material och hantverkstekniker kopplade till dem extra
värdefulla för det kulturhistoriska uttrycket.
Invändigt präglas också kyrkan av främst kvardröjande nyklassiska ideal. Kyrkorummet är
enkelt, luftigt, ljust och huvudsakligen målat i neutrala grå nyanser. Bänkinredningen är sluten
in mot mittgången och dörrarna är dekorationsmålade av Torsten Hjelm som även gjorde
gipsrelieferna ovanför sakristidörrarna och målningarna till det numera nedtagna altarskåpet.
Färgsättningen i kyrkorummet är från 1950-talet men gjord enligt ursprungliga nyklassiska
intentioner. I altarnischen finns ursprungliga glasmålningar gjorda efter konstnär Uno
Angersteins skisser, denna typ av glasmålningar är idag ovanliga i kyrkomiljö. Glasmålningarna
är de äldsta bevarade i kyrklig miljö i länet. Altaret, dess processionskors och dopfunten är
moderna men är väl inpassade i miljön. Bortsett från dessa sentida tillskott och senare
färgsättning är kyrkointeriören tidsmässigt homogen och präglad av tiden kring dess
uppförande. De främsta kulturhistoriska värdena i kyrkorummet är kopplade till den enhetliga
och tidstrogna nyklassiska interiören, uttryckt genom tidstrogen färgsättning, glasmålningar,
autentisk predikstol och orgelfasad i ursprungligt skick. Senare konstnärliga utsmyckningar från
1950-talet speglar sin tid och har numera vunnit historisk hävd i kyrkorummet. I kyrktornet
finns ett intakt mekaniskt urverk från 1879 av teknikhistoriskt värde.

Sammanfattning
● Kyrkan är från 1800-talets mitt och är typisk för den tidens kyrkobyggen med stildrag från
kvardröjande nyklassicism och annalkande historicism.
● Karaktäristiska uttryck för kyrkans exteriör är de spritputsade fasaderna med släta
omfattningar, listverk och hörnmarkeringar samt det karakteristiska tornet med spetsiga torn.
Därför är det extra viktigt att material och utförande kopplade till dessa delar väljs med extra
omsorg.
● Interiört präglas kyrkan av kvardröjande nyklassiserande drag, med återhållsam och ljus,
neutral färgskala i olika grå nyanser, stora öppna ytor och stora fönsteröppningar. Ursprunglig
predikstol och orgelfasad av samma arkitekt som till kyrkan är viktiga och värdefulla delar av
helheten.
● De färgade altarfönstren är ett ovanliga och kulturhistoriskt mycket värdefulla. De utgör ett
omistligt inslag i kyrkan.