Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VAGGERYD TOFTERYD 6:1 - husnr 2, TOFTERYDS KYRKA

 Byggnad - Värdering

Tofteryds kyrka (akt.)
1/1/06
Motivering
Tofteryds kyrka är uppförd i en nyklassicistisk
stil. Den nyklassicistiska kyrkoarkitekturen
karaktäriseras av ett rent kyrkorum med ljusa
murytor och en återhållen arkitektonisk
utsmyckning. Den interiöra färgsättningen är
begränsad till ett fåtal ljusa kulörer och
kombinerat med stora fönsteröppningar skapar
ett öppet och upplyst kyrkorum. Bärande i
arkitekturstilen var att predikoverksamheten var
det primära och detta återspeglas genom en
fokusering mot predikstolen och altarets
funktioner. Utformningen av dessa följer en
enkel monumentalitet och är menade att fungera
som diskreta blickfång utan att splittra
församlingens uppmärksamhet.
I Tofteryd följs de ideal som förknippas med den
nyklassicistiska stilen på ett tydligt sätt. Exteriört
har få förändringar skett sedan kyrkan uppfördes
och även om det invändigt skett flera
förändringar under 1900-talet så ges upplevelsen
av ett tämligen välhållet och sammanhängande
kyrkorum. Den mest iögonfallande tillägget i
kyrkan är de glasmålningar som tillkom vid en
kyrkorestaurering på 1930-talet.
Glasmålningarna i koret samt läktarbalustradens
måleri anknyter inte till den ursprungliga
arkitekturen men har vunnit hävd och bidrar idag
stort till kyrkorummets karaktär och identitet,
även parkettgolvet i koret är ett något främmande
inslag i kyrkan. Golvet lades in av golvläggare
med rötter i Tofteryd och är ett uttryck för
enskild offervilja och engagemang som visats
från församlingsmedlemmarna.
Exteriört har Tofteryd kyrka en mycket hög
autenticitet där det ursprungliga uttrycket är
välbevarat. Invändigt speglar inredningen
kyrkans 170 åriga historia där predikstolen,
altaruppsatsen och korbänkarna är ursprungliga
från kyrkans uppförande. Orgeln med läktarfasad
samt övrig bänkinredningen och altarringen utgör
spår från kyrkans tidiga förändringsskeden och
den senare historian representeras bäst i den
nuvarande färgsättning och de läktarfasadens
dekorativa måleri. Läktarunderbyggnaden utgör
även den ett exempel på en typisk sentida
förändring.
I kyrkan förvaras äldre inventarier vilka berättar
om Tofteryds kristna kontinuitet. I koret återfinns
en medeltida dopfunt vilken tillsammans med det
triumfkrucifix som sitter på ena långhusets vägg utgör kyrkans äldsta inventarier.
Sammanfattning
- Kyrkobyggnaden är ett exempel på det nyklassicistiska kyrkobyggandet med en välbevarad exteriör.
Flera av de förändringar som kyrkan genomgått är representativa för senare tiders kyrkorestaureringar.

Ett exempel är den läktarunderbyggnad som utförts.
- Kyrkans interiör består av många tiders tillägg och ändringar men utgör trots detta en väl sammanhållen
miljö.
- Sentida tillägg som korets glasmålningar och läktarfasadens dekorativa måleri har ingen naturlig
koppling till kyrkans ursprungliga arkitektur men som funnit hävd i dagens kyrka. Den nuvarande
färgsättningen är tämligen kulört men samspelar med den arkitekturbundna utsmyckningen som
tillkommit under senare tid.
- I kyrkan finns flera äldre föremål bevarade, dessa härrör från tidigare kyrkobyggnader där den
medeltida dopfunten kan nämnas som exempel på detta. Dessa delar berättar om bygdens kristna
kontinuitet.