Stäng fönster VAGGERYD TOFTERYD 6:1 - husnr 2, TOFTERYDS KYRKA
Byggnad - Värdering
Tofteryds kyrka (akt.) | |
1/1/06 |
Motivering |
---|
Tofteryds kyrka är uppförd i en nyklassicistisk stil. Den nyklassicistiska kyrkoarkitekturen karaktäriseras av ett rent kyrkorum med ljusa murytor och en återhållen arkitektonisk utsmyckning. Den interiöra färgsättningen är begränsad till ett fåtal ljusa kulörer och kombinerat med stora fönsteröppningar skapar ett öppet och upplyst kyrkorum. Bärande i arkitekturstilen var att predikoverksamheten var det primära och detta återspeglas genom en fokusering mot predikstolen och altarets funktioner. Utformningen av dessa följer en enkel monumentalitet och är menade att fungera som diskreta blickfång utan att splittra församlingens uppmärksamhet. I Tofteryd följs de ideal som förknippas med den nyklassicistiska stilen på ett tydligt sätt. Exteriört har få förändringar skett sedan kyrkan uppfördes och även om det invändigt skett flera förändringar under 1900-talet så ges upplevelsen av ett tämligen välhållet och sammanhängande kyrkorum. Den mest iögonfallande tillägget i kyrkan är de glasmålningar som tillkom vid en kyrkorestaurering på 1930-talet. Glasmålningarna i koret samt läktarbalustradens måleri anknyter inte till den ursprungliga arkitekturen men har vunnit hävd och bidrar idag stort till kyrkorummets karaktär och identitet, även parkettgolvet i koret är ett något främmande inslag i kyrkan. Golvet lades in av golvläggare med rötter i Tofteryd och är ett uttryck för enskild offervilja och engagemang som visats från församlingsmedlemmarna. Exteriört har Tofteryd kyrka en mycket hög autenticitet där det ursprungliga uttrycket är välbevarat. Invändigt speglar inredningen kyrkans 170 åriga historia där predikstolen, altaruppsatsen och korbänkarna är ursprungliga från kyrkans uppförande. Orgeln med läktarfasad samt övrig bänkinredningen och altarringen utgör spår från kyrkans tidiga förändringsskeden och den senare historian representeras bäst i den nuvarande färgsättning och de läktarfasadens dekorativa måleri. Läktarunderbyggnaden utgör även den ett exempel på en typisk sentida förändring. I kyrkan förvaras äldre inventarier vilka berättar om Tofteryds kristna kontinuitet. I koret återfinns en medeltida dopfunt vilken tillsammans med det triumfkrucifix som sitter på ena långhusets vägg utgör kyrkans äldsta inventarier. Sammanfattning - Kyrkobyggnaden är ett exempel på det nyklassicistiska kyrkobyggandet med en välbevarad exteriör. Flera av de förändringar som kyrkan genomgått är representativa för senare tiders kyrkorestaureringar. Ett exempel är den läktarunderbyggnad som utförts. - Kyrkans interiör består av många tiders tillägg och ändringar men utgör trots detta en väl sammanhållen miljö. - Sentida tillägg som korets glasmålningar och läktarfasadens dekorativa måleri har ingen naturlig koppling till kyrkans ursprungliga arkitektur men som funnit hävd i dagens kyrka. Den nuvarande färgsättningen är tämligen kulört men samspelar med den arkitekturbundna utsmyckningen som tillkommit under senare tid. - I kyrkan finns flera äldre föremål bevarade, dessa härrör från tidigare kyrkobyggnader där den medeltida dopfunten kan nämnas som exempel på detta. Dessa delar berättar om bygdens kristna kontinuitet. |