Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Västervik kn, BJÖRKHULT 5:1 M.FL. SMALSPÅRSJÄRNVÄGEN PÅ STRÄCKAN VERKEBÄCK-TOTEBO MED TILLHÖRANDE BYGGNADER OCH ANLÄGGNINGAR

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
På den aktuella sträckan är bangårdar, ställverk, vägskyddsanläggningar och väntkurer intakta - bortsett från vägområdet för den nya E22 vid infarten till Västervik. Samtliga stationsbyggnader vid stationerna Jenny, Verkebäck, Fårhult, Ankarsrum och Totebo liksom tillhörande byggnader är bevarade. De ger ett gediget intryck genom att stationshusen Jenny och Verkebäck är uppförda i putsat tegel, vilket utmärkte bandelen Västervik-Hultsfred från resten av banan mot Växjö och från övriga landets smalspårsanläggningar. Stationshusen i Fårhult och Totebo är byggda i trä. Även banvaktstugan i Apelkullen samt en rad små väntkurer och hållplatser längs banan finns kvar.

FAS har kontinuerligt arbetat för att sätta järnvägen, fordonsparken och trafiken i stånd. Under 1955 har sträckan Verkebäck-Totebo rustats upp, stationshusen i Verkebäck, Totebo, Ankarsrum och Jenny restaurerats med FAS egna resurser, donationsmedel, ALU-insatser och andra sysselsättningsmedel.

I Västervik är en del av stationsmiljön skyddad som statligt byggnadsminne. Väntkur för smalspårsjärnvägen i Västervik uppfördes 1987 och försvann 1992-93. Där finns ett av landets största ånglokstall för smalspårsjärnväg kvar. År 1964 byggdes linjen Västervik-Åtvidaberg om till normalspår. Ett s.k. treskensspår lades då mellan Västervik och Jenny. Detta är också det enda återstående i landet.

Tjustbygdens Järnvägsförening (TJF) och trafikbolaget Småländska Smalspåret AB disponerar flera järnvägsfordon och kan därmed bedriva turisttrafik på järnvägen och i drift visa en museal fordonspark från en längre tidsperiod och från andra geografiskt närliggande banor. Även om fordon och föremål, s.k. "lösöre" f n inte kan skyddas av Kulturminneslagen så finns möjligheter att åstadkomma ett levande kulturminne och ett tillskott i länets och landets kulturturism. Utländska järnvägsexperter har länge betraktat linjen Västervik-Hultsfred-Växjö som en exotisk järnväg och en sista rest av ett tidigare utbrett smalspårsnät.

Beslut om byggnadsminne 1996-06-24