Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Göteborg kn, KORTEDALA 123:3 KORTEDALA

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
OMRÅDE
Som Kortedalas nordliga utpost ligger Talldungeskolan på en höjd ovanför vägskälet där Aprilgatan, Julaftonsgatan och Januarigatan möts. Låg- och mellanstadieelever går här. I backen mot gatan växer företrädesvis barrträd, medan blandskog breder ut sig norr och väster om skolan, där berget sluttar brant.

I anslutning till en mindre parkering vid vägen ligger en souterrainbyggnad väl synlig med mat- och gymnastiksalar. Vid dess västgavel löper en mindre trappa upp och något västerut ytterligare en längre trappa i tre etager flankerad av tjocka, runda ledstänger, som leder ända upp till den runda skolbyggnadens öppning. Smala asfalterade gångar slingrar sig också dit. Skolan är unikt utformad med sin runda form, med öppning endast i söder. Den är knappt synlig från vägen. Gården är asfaltbelagd och har en cirkel med låga lövträd planterade i gjutna låga, smala lådor med gräs, med bänkar fästade därvid. I väster är ett parti med sand, några få lekredskap och vad äldre kortedalabor kallar "statyerna", klättervänliga stenskulpturer där den ena delen ser ut som en häst. Skolan kan rundas på utsidan, behjälpt av träbryggor i naturens nivåskillnader, och man har en hänförande utsikt mellan träden över dalen till nordligare stadsdelar. Dessa skogsbrinker är ett spännande alternativ till gårdens torftiga miljö för barnens lekar, enligt en lärarinna på skolan. Mellan byggnaderna bildas en liten asfalterad plan med stenblock och skog i fonden österut. I nordöst har skolans bollplan placerats, inbäddad i skogen .

BYGGNADER
Skolbyggnaden har två våningar i souterrain och en unik utformning med sin cirkelform. Längs hela insidan löper ett regnskydd som en arkad med smala lilamålade metallpelare. Även metalldörrarna med stora bokstäver på, träfönstren och stuprör, är lila åt gården. Fönsterbandet som upptar övre halvan av fasaden medger full insyn till korridorerna. Klassrummen vetter utåt.

Våningar: 2
Stomme/konstruktion: betong
Fasad: plåt
Fasadfärg: vit
Takform: pulpettak
Takmaterial: papp
Utvändiga detaljer: fönsterband

Pulpettaket lutar nedåt gården. Den gjutna grunden är omålad. Souterrainkonstruktionen utnyttjas till sluten källare i väst (synlig gjutbrädform) och kontor i öst. En senare byggd förstukvist med vitmålad träpanel finns åt väster, som en genväg för barnen ut till naturen. Utåt är fasaden klädd med vit stående bred plåt. Runt fönsterbandet mitt på övervåningens fasad sitter brun plåt. Fönstren är grupperade i olika antal med plåtytor emellan och vissa har ett litet vädringsfönster upptill. Kontorsvåningens fönster är grupperade tre och tre, rytmiserade med omålade betongpilastrar. I fälten som bildas under fönstren är slät omålad betong med grov ballast.

Sydöst om skolhusets östra "arm" är byggnaden med gymnastiklokaler och matsal i källaren belägen. Den har en helt annan karaktär och består av två sammansatta huskroppar; en rektangulär del med en våning rymmande omklädningsrum, signalerat med smalt fönsterband av lilamålat trä i överkant och nedgång till matsalen med större dito fönster, dels en souterraindel som skjuter upp över den låga delen med ett högt fönsterband. Den andra fasaden når ned till gatunivå, där matsalens tidstypiska smala och höga fönsterband av metall i bottenvåningen och gymnastiksalens i överkant av övervåningen vetter utåt gatan. Det förra har små vädringsfönster upptill. Det breda fasadparti som bildas mellan fönsterraderna har lisener som en lodrät förlängning av de smala partierna mellan fönstren. Fälten där emellan är släta. På sydöstsidan mellan fönster och takfot sitter en liggande träpanel, i övrigt ljust gråmålad lockpanel. Pulpettaken är klädda med papp.

Utanför matsalen interiört finns en tvättränna med grönglaserat smalt kakel, sex kranar och en trähuva i taket med cylinderformade lampor i för var och en tvättplats.

KOMMENTAR
Skolan är en tydlig och funktionell anläggning med unik utformning. Trots viss renovering ger miljön ändå upplevelsevärden av en skolmiljö med stark karaktär av 1960-talets bygge. Placeringen ger en säker skolmiljö skild från trafiken, vilket också ger ett kvalitetsvärde.