Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, CONCORDIA 4 M.FL. BREDÄNG

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
KULTURHISTORISK KLASSIFICERING
Värderingsdatum: 2006-11-09
Klassificering: Grönt
Utförd av: Ann-Charlotte Backlund, Anna-Karin Ericson, Martin Lagergren, Per Olgarsson, Elisabet Wannberg, Kerstin Mandén-Örn, Stockholms stadsmuseum.
Motivering: Grönt = Fastighet/fastigheter med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt. Fastigheten/fastigheterna ingår i en kulturhistoriskt värdefull miljö som år 2006 inte är utpekad i Stockholms översiktsplan.

Byggnaderna har en tidstypisk och enhetlig utformning av hög arkitektonisk klass, utformad av det välkända arkitektkontoret Höjer & Ljungqvist. Skolan utgör en integrerad del av Bredäng centrum, även arkitektoniskt, med materialval och volymer som medvetet skiljer sig från bostadsbebyggelsen runtom. Genom sin dominerande placering på sluttande mark direkt öster om centrum är anläggningen viktig för Bredängs stadsbild.

Skolan är ett tidigt exempel på ambitionen att integrera skolan i samhällslivet, dels genom sin placering, dels genom det konsekventa sambruket av lokaler. Skoleleverna har tillträde till Bredängs bibliotek genom en gångbro, och övriga boende kan utnyttja samlingslokalerna i skolan och utöva sport i Bredängshallen. Skolan är även på andra sätt uppbyggd enligt tidens pedagogiska principer, t.ex. med alla eleventréer förlagda mot den skyddade gården.

På huvudbyggnadens fasader mot väster samt på lågstadiebyggnadens fasader mot söder har många ursprungliga fönster bytts ut mot nya i avvikande utförande. Även vissa andra fönsterpartier är utbytta mot nya i aluminium, dock med en indelning och kulör som överensstämmer med ursprunglig utformning. Enstaka dörrar har bytts. I övrigt är skolan mycket välbevarad, även invändigt.

INVENTERING 1999
OMRÅDE
Bredängsskolan - grundskola i fyra byggnader vid Bredängstorget

Skolanläggningen, bestående av fyra byggnader, är placerad söder om och ovanför Bredängstorget. Skolans huvudbyggnad ansluter med sin ena långsida direkt till torget, dock upptas bottenvåningen i denna del av byggnaden av butikslokaler. En övertäckt och delvis inbyggd gångbro leder i torgets södra del från skolan till biblioteket. Gångbron är sammanbyggd med en trappa som leder ned till torgplanet. Öster om huvudbyggnaden, på ömse sidor om skolgården, ligger två flygelbyggnader, varav den norra rymmer en sporthall och den södra lokaler för slöjd samt två lägenheter. Båda byggnaderna är i två våningar och har, liksom huvudbyggnaden, sina entréer förlagda in mot skolgården. Skolgården, som är anlagd i två nivåer med ett mellanliggande parti av naturmark med berg i dagen, är asfalterad och försedd med lekanordningar, soffor m.m. I huvudbyggnadens södra del, tidigare skolans administrationslokaler, huserar idag stadsdelsförvaltningen. Anläggningen avslutas i sydväst av en byggnad för fritidsverksamhet i två våningar. Skolans parkeringsplats upptar området söder om slöjdflygeln.

BYGGNADER
· Våningsantal:
· Tak: Platt, ej belagt. Material ej utrett. Neddragen plåtinklädd takfot med stående fals.
· Fasad: Tegel.
· Sockel: Betong.
· Fönster: En- till fyraluftsfönster i grönmålat trä, eller silvereloxerad eller blåmålad aluminium. Fönstren är placerade ett och ett eller i band; i det senare fallet sinsemellan åtskilda av partier med stående brunmålad träpanel.
· Entré: Entrédörrarna, yttre och inre, är utformade som uppglasade pardörrar i koppareloxerad aluminium. Ett antal dörrar är utbytta mot nya i stål. Även teakdörrar förekommer, dock ej mot skolgården. Gårdsentréernas vindfång har ett standardiserat utförande: flackt plåttak med neddragen kant, sidor av formgjuten betong och utfackningar av stående panel och glas.
· Stomme: Ej utrett.
· Förändringar: Ett antal dörrar är utbytta mot nya i stål.


KOMMENTAR
Skolan är ett tidigt exempel på försöken med att integrera skolan i samhällslivet, dels genom en central placering och dels genom sambruk av lokaler. Skolan är som helhet välbevarad, dock har till exempel flera av de ursprungliga koppareloxerade aluminiumdörrarna bytts ut mot ståldörrar.