Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, HÖGSÄTRA 10 SÄTRA

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
KULTURHISTORISK KLASSIFICERING
Värderingsdatum: 2006-11-09
Klassificering: Grönt
Utförd av: Ann-Charlotte Backlund, Elisabet Wannberg Kerstin Mandén-Örn, Martin Lagergren, Per Olgarsson, Marianne Strandin, Stockholms stadsmuseum.
Motivering: Grönt = Fastighet/fastigheter med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt.

I egenskap av det första inomhustorget i Stockholms kommun har Sätra centrum stora samhällshistoriska och arkitekturhistoriska värden. Arkitekterna Åke Arell och Gunnar Lindman på VBB genomförde i samband med projekteringen för byggnaden flera studieresor till USA, för att där studera de allra senaste köpcentrumen.
Centrumanläggningens ursprungliga arkitektur är välformad och tidstypisk. Detta gäller särskilt den inre hallen med väggar i håltegel, jalusiförsedda fönster vid tak och omgivande krans av skyltfönster vid butiker och tunnelbanans biljetthall. Anläggningens yttre är mer sluten, förutom vid entréerna vid vilka det finns små torgbildningar med symmetriska planteringar; Sätra Torg och Skoltorget.
När det gäller den integrerade tunnelbanestationen kan man särskilt notera de medvetet formade ramperna och perrongernas Y-formade skärmtak.
Sätra centrum är delvis välbevarat. Den inre hallen har dock utbytt golv och förändrade skyltfönster. I det yttre är förändringarna större. Skyltfönster har satts igen och skärmtaken vid entréerna har bytts ut. År 2006 målades de ursprungligen vitslammade tegelfasaderna om i gråblått. En bjärt lila färg användes för att måla om utvändiga träpartier, skärmtak och smidesräcken samt hallens stålbalkar. Dessa förändringar är negativa, men är dock i princip reversibla och påverkar inte de kulturhistoriska värdenas kärna.

INVENTERING 1999
OMRÅDE
Centrumanläggning med inomhustorg och tunnelbanestation i Sätra.

Centrumanläggningen består av en envåningsbyggnad med suterräng förlagd ovan och vinkelrät mot tunnelbanespåret. Öster och väster om byggnaden finns två små torg. Det östra torget, Sätra Torg, är belagd med betongplattor och omges av tre stycken skivhus, stadsdelens enda. På torget finns träd, bänkar samt en återvinningsstation och cykelställ. Mot söder sluts platsen av Marie Stenqvists mjukt formade betongmur. På motsatt sida tjänar skulptören Lasse Cederbergs staket av järnrör som avgränsare. Centralt placerad är Gunnel Fribergs skulptur "Dockvagn". I anslutning till torget finns en parkering. Det västra torget, Skoltorget, har samma markbeläggning som det östra men saknar helt konstnärlig utsmyckning. I södra hörnet finns sittplatser i form av bänkar och ett antal strängt symmetriskt arrangerade träd. En låg granitmur avgränsar torget mot söder och väster. I norr är det byggnaden för apotek och vårdcentral som sluter platsen. Härifrån utgår Hållsätrastigen som löper ner mot Sätradalsparken och vidare bort i bostadsområdena. En trappa i granit leder i söder upp till den intilliggande Sätraskolan. Söder om byggnaden är en asfalterad yta anlagd för parkering och varutransport. Även nordöst om byggnaden, utmed spåret, är en större parkering anlagd. Perrongerna är placerade i en sänka. Mot nordväst hålls jordmassorna på plats av en hög platsgjuten betongmur. I norr leds Kungsätravägen över spårområdet på en bro.

BYGGNAD
· Våningar: 1
· Tak: Det upphöjda mittpartiet har flackt sadeltak, takformen på kringbyggnaderna är ej utredd. Tak plåtinklätt murkrön.
· Fasad: Slammat tegel, vitmålat. Panel på förvandring, vitmålad.
· Sockel: Bruna klinkerplattor (gäller även suterrängvåningens östfasad).
· Fönster: Vitmålat stål (överljusfönstren till torget). Trä och aluminium.
· Entré: Automatiska ståldörrar, skärmtak med stålstöd.
· Stomme: Prefabricerade pelare och balkar av betong, tak av lättbetongelement.
· Förändringar: I interiören har golvet till stor delar bytts ut, väggar målats om och skyltning förändrats. Dessutom har de tidigare uppglasade väggarna i passagen mot Skoltorget satts igen. Skyltfönstrens profiler, vilka ursprungligen var svarta, har med något undantag bytts ut eller målats om. I exteriören har partiet med panel på förvandring målats vitt. Tidigare var det brunt, vilket det fortfarande finns spår av på sydfasaden. Fönster och dörrar har bytts ut och satts igen. Skärmtaken har förändrats.

På ömse sidor om entréerna är förvandringspanelen ersatt av ramar av trä (tidigare platsen för neonskyltar) med fyllningar av vitmålade skivor. Intill sockeln ligger, både på det östra och västra torget, stora sjöstenar innanför kantsten av granit. Entréfasaderna är nästan helt fönsterlösa, dock finns några igensatta fönster, dels igenmurade, dels dolda bakom plåt eller träpanel. Inomhustorget markeras av en upphöjd del med fönsterband. På sydfasaden finns en lastkaj i betong med skärmtak av korrugerad plåt. Även i suterrängvåningen, i nordöst, finns en lastkaj med skärmtak av plåt.

Tunnelbaneperrongerna och centrumbyggnaden, vilka ligger vinkelrät mot varandra, binds samman av två betongramper. Ramperna har tak av papp och är försedda med ljusintag i form av plexikupoler. Perrongernas har motfallstak burna av Y-formade stöd i galvaniserat stål. Utsidan av ramperna pryds av Päivi Ernkvists kakelvägg "Tusen och en natt" från 1994.

Det stora inomhustorget har måtten 30x15 m och är försett med högt sittande fönsterband utmed långsidorna. Gavlarna är murade med håltegel och har stora fönster avskärmade med fasta träjalusier. Nedanför fönsterbanden löper ett betongband där delar av butikernas skyltning sker. Det nedre väggpartiet upptas till stora delar av skyltfönster, antingen i bruneloxerad aluminium eller i vitmålat alternativt svartmålat stål. De väggpartier som inte utgörs av skyltfönster är klädda med brun klinker. Golvet är belagt med grå och vita klinkerplattor i ett dekorativt mönster.

KOMMENTAR
Sätra centrum är det första inomhustorget i Stockholm. Det är också inomhustorget snarare än byggnadens exteriör som ger centrumet dess identitet. Exteriören är sluten, all uppmärksamhet är koncentrerad till entréerna. Till detta bidrar att de redan från början få skyltfönstren har satts igen. De två förplatserna, dit inga butiker är förlagda, är helt underordnade det inre torget. De tre skivhusen i väster tjänar på ett tidstypiskt sätt som centrummarkörer. Vid sidan om konsten bör även den mycket tidstypiska och strikt symmetriskt arrangerade planteringen uppmärksammas.