Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, BRÄNNINGE 4 TENSTA

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
KULTURHISTORISK KLASSIFICERING
Värderingsdatum: 2006-11-09
Klassificering: Gult
Utförd av: Ann-Charlotte Backlund, Anna-Karin Ericson, Martin Lagergren, Kerstin Mandén-Örn, Per Olgarsson, Elisabet Wannberg, Stockholms stadsmuseum.
Motivering: Gult = Fastighet/fastigheter med bebyggelse av positiv betydelse för stadsbilden och/eller av visst kulturhistoriskt värde. Fastigheten/fastigheterna ingår i en kulturhistoriskt värdefull miljö som år 2006 inte är utpekad i Stockholms översiktsplan.

INVENTERING ÅR 2000
Inventeringsdatum: 000410

OMRÅDE
Stor centrumbyggnad innehållande post, systembolag, butiker, samt konsthall i Tensta centrum.

Anläggningen ligger i öst-västlig riktning med norra långsidan mot det centrala gångstråket Tenstagången. Hit är huvudentréerna förlagda. Den motsatta sidan vetter mot ett smalt grönstråk med blandning av utsparad natur och planterade växter. På kortsidorna går smala gångstråk eller gränder. Anläggningen består egentligen av tre sammanbyggda byggnader. Butikernas entréer vetter mot två överglasade butiksstråk och mot två tillbyggda gallerier. Endast en matvarubutik har direkt entré från Tenstagången. Med bil nås byggnaden dels från Tenstaplan i väster och dels från Tenstastråket via Taxingegränd i öster. Parkeringsgaraget vid Taxingegränd betjänar hela centrumanläggningen. I anslutning till parkeringen finns varuintaget. Markbeläggningen består genomgående av betongplattor, delvis med frilagd ballast, som är lagda i skiftande mönster. Dessa plattor, tillsammans med träd planterade på strikta led, skapar den närmaste omgivningens karaktär. Den konstnärliga utsmyckningen begränsar sig till en skulptur av Raimo Utriainen från 1964, placerad på Tenstagången i centrumhusets mittaxel. Till Tenstagången hör också två mindre fontäner. Ungefär mittemellan de senare håller torghandeln till.

BYGGNADER
· Våningar: 1 och suterräng.
· Tak: flacka valmade sadeltak i plåt, takform- och material ej fastställda. Takomfattning i beige plåt. Sadeltak i glas över butiksgatorna.
· Fasad: Vitmålade fasadelement med preobas.
· Sockel: Gråmålad betong.
· Fönster: Enluftsfönster i vitmålat trä med vitlackerade stålgaller. Skyltfönster i aluminium, röd alternativt silvereloxerad.
· Entré: Uppglasade röda aluminiumdörrar, placerade i de glasade partierna.
· Stomme: Betong
· Förändringar: Gångarna eller gränderna mellan de ursprungligen tre helt separata byggnaderna byggdes över med glastak i form av spetsiga sadeltak år 1989. Vinkelrät mot dessa har två nya gallerier med till stora delar uppglasade fasader byggts. De tidigare ytterväggarna av preobasbehandlade element har nu blivit innerväggar i en galleria och målats vita. Skyltfönstren hade ursprungligen karmar av silvereloxerad aluminium, vilket fortfarande kan beskådas på norra fasaden, vid östra entrén. Flera av butikerna som vetter mot butiksstråken har fortfarande kvar fönster och dörrar i original, men här har de genomgående målats röda. I suterrängvåningen mot parkeringen har Tensta Konsthall sina lokaler sedan 1998.

Runt byggnaden löper en sladdskena, för belysning och ljusskyltar, i galvaniserat stål. Vid matvarubutiken finns vitmålade plåtar och även en parti med vitmålad stående träpanel.

De tillbyggda delarna är till största delen uppglasade och har röda aluminiumprofiler. Stommen består i dessa delar av vitlackerade stålrör och stålbalkar. De tillbyggda gallerierna är placerade på norra respektive södra fasaden på den ursprungliga mittenbyggnaden. Galleriet mot söder har specialutformade fönster och en fasadindelning med två sorters puts. Tensta Konsthall, med sina lokaler i suterrängvåningen mot parkeringen, har ett uppglasat väggparti och dörren är av grålackerat stål.

KOMMENTAR
Anläggningen har ursprungligen haft en mycket enhetligt utformning både vad det gäller byggnaderna och den omgivande utemiljön. Byggnaderna har genom successiva förändringar och genom inglasningen till stora delar förlorat denna enhetlighet. Inglasningen har inte bara förändrat anläggningen på ett strukturellt plan utan också tillfört ett helt nytt formspråk och en ny färgskala. Utemiljön bevarar ännu mycket av sin ursprungliga karaktär.