Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, AKALLA 4:1 AKALLA

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
KULTURHISTORISK KLASSIFICERING
Värderingsdatum: 2007-12-19
Utförd av: Ann-Charlotte Backlund, Martin Lagergren, Kerstin Mandén-Örn, Per Olgarsson, Magnus Rönn, Anna Sterner, Heidi Vassi, Britt Wisth, Stockholms stadsmuseum.

Grönt = Fastighet/fastigheter med bebyggelse som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt.

De två tunnelbanebyggnaderna i Akalla centrum har stora arkitektoniska och miljöskapande värden.

Den östra biljetthallen (Akalla 4:1 hus 44) uppfördes på 1970-talet. Det är en elegant glaslåda med synlig stålkonstruktion - utformningen är ett utmärkt exempel på en sällsynt stilren arkitektonisk modernism i den lilla skalan. En speciell detalj är det sätt som de bärande I-balkarna skjuter ut på sydsidan så att en arkad bildas. Till det höga kulturhistoriska värden bidrar placeringen, nära Sibeliusgången vid ett liten intim torgbildning med gracila lövträd och en konstnärligt gestaltad fontän. Byggnaden är välbevarad, till skillnad från andra biljetthallar av denna typ som uppfördes t.ex. Akalla.

Den västra tunnelbanebyggnaden (Akalla 4:1 onumrerad) är större. Egentligen är det ett stort skärmtak med synlig stålstålstomme som i början av 1980-talet uppfördes ovanpå det system av trappor och hissar som leder ned till tunnelbanestationen samt till busshållplatserna vid Sveaborgsgatan. Skärmtaket är placerat som en effektiv fondbyggnad vid centrumanläggningens större torgbildning. Byggnaden är relativt välbevarad, och utformningen präglas liksom den östra tunnelbanebyggnaden av sitt konstruktionsmaterial, även om formspråket snarast är postmodernt.
INVENTERING ÅR 2000
TUNNELBANESTATIONSBYGGNAD ÖSTRA (AKALLA 4:1 HUS 44), Inventeringsdatum: 000504

OMRÅDE
Biljetthall i centrala Akalla

Biljetthallen ligger på ett torg belagt med betongplattor och gatsten, i den östra centrala delen av Akalla, alldeles intill Sibeliusgången. Mot ost ligger biljetthallens entré och utanför denna är det en lund med träd och sittbänkar samt en fontän i en damm, med vattenstrålar ur fyra stora röda stenblock, gestaltad av Bertil Johnsson. Bortanför denna vidtar höghus. Mot söder ligger Sibeliusgången och en Konsumbutik. Mot väster fortsätter Sibeliusgången och mot norr är det en korvkiosk och Nystadsgatans vändplan. Området nås till fots via gångvägar från alla håll.

BYGGNAD
· Våningsantal: 1 vån.
· Tak: Flackt, pappklätt pulpettak (ej belagt) vilande på genomgående liggande I-balkar.
· Fasad: Glasad fasad i listverk av grönmålat stål. I nordvästhörnet fasad av grönt skivmaterial. Bröstning av betong.
· Fönster: Glasade fasader i listverk av grönmålat stål.
· Entré: Glasade automatiska dörrar i rostfritt stål.
· Stomme: I-balkar (stål)
· Förändringar: Entrédörrarna utbytta. Var från början sannolikt manuella svängdörrar.
De liggande I-balkarna som bär upp taket går igenom fasaden och bärs upp av stående I-balkar på husets utsida. På sydsidan skjuter stålstommen ut en bit så att en arkad bildas under taket. Denna är på marken belagd med vita betongplattor.

KOMMENTAR
Stilren modernism i välbevarat skick.

TUNNELBANESTATIONSBYGGNAD, VÄSTRA (AKALLA 4:1 ONUMRERAD. Inventeringsdatum: 000504
OMRÅDE
Stationsbyggnad för tunnelbana och buss i centrala Akalla

Stationsbyggnaden ligger på och under ett betongplattebelagt torg i den västra centrala delen av Akalla, alldeles intill Sibeliusgången. Mot nord går matargatan Sveaborgsgatan, mot ost är det höghus, mot syd en torgbildning och parkmark och mot väst fortsätter Sibeliusgången. Den del som ligger på torget är egentligen bara ett skärmtak under vilket man genom hiss, trappa eller rulltrappa kan ta sig ned till nivån under torget. Därnere finns biljetthallen, en kiosk samt en bussterminal runt en liten betongplattebelagd gårdsbildning. Biljetthallen och kiosken ligger i norra respektive södra änden. Mot öster och väster ligger busshållplatserna i en betongtunnel under själva torget. Området nås till fots via gångvägar från alla håll.

BYGGNADER
Skärmtak:
· Våningsantal: 1 vån.
· Tak: Brutet kopparklätt sadeltak i nord-sydlig riktning. På de nedre takfallen sitter på vardera sidan fem cirkelsegment av plåt som dekoration. Takets undersida är panelklädd.
· Stomme: I-balkar, grönmålade
Skärmtaket uppfördes 1984-1985. Vid inventeringstillfället var det under upprustning. Trappan och rulltrappan är en betongkonstruktion som nås från söder och ligger i den västra kanten. I mitten i den södra delen ligger hissen i ett glasat ramverk av grönmålat stål och med rostfria dörrar.

Biljetthall:
· Våningsantal: 1 vån.
· Tak: Flackt, pappklätt pulpettak (ej belagt) i två nivåer. Rostfri taklist.
· Fasad: Betong mot väst och öst. Glasad i ramverk av grönmålat stål mot norr och ramverk av rostfritt stål, med automatiska dörrar, mot söder.
· Sockel: Betong
· Fönster: Helglasade fasader mot nord och syd. Lanternin mot söder.
· Entré: Glasade automatiska dörrar av rostfritt stål.
· Stomme: Betong (ej belagt)
· Förändringar: Entrén hade sannolikt från början manuella svängdörrar.

Kiosk:
· Våningsantal: 1 vån.
· Tak: Flackt, pappklätt pulpettak (ej belagt), taklist av rostfritt stål.
· Fasad: Gul spritputs mot syd och ost, betong mot väst, glasad i ramverk av rostfritt stål mot nord.
· Sockel: Målad betong
· Fönster: Helglasad fasad mot nord
· Entré: Glasad dörr och sidoljus av silvereloxerad aluminium.

KOMMENTAR
Ovanlig konstruktion med tunnelbanebiljetthall och busshållplatser integrerade i samma anläggning. Det stora skärmtaket har en ovanlig form och dess tillkomst har inneburit en kraftig omgestaltning av anläggningen.