Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Göteborg kn, BACKA 105:1 M.FL. BACKA

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
OMRÅDE
Området är beläget i Backa, öster om stadsdelens köpcentrum Selma Lagerlöfs torg. Områdets enda byggnad sträcker sig i nordsydlig riktning längs västra sidan av Bällskärsvägen och Kungälvsleden som delar bostads- och centrumbebyggelse från det industribälte som breder ut sig öster om leden. I norr avgränsas området av Lisa Sass gata, varefter terrängen stiger till ett mindre berg. I väster angränsar ett parkeringsdäck i två plan, ritat av Nils Einar Eriksson, och ett något kuperat grönområde med bollplan intill en skola från 1971. På andra sidan gatan Backadalen, som leder förbi områdets södra sida, är ett område beläget med varierad verksamhetsbebyggelse som domineras av ett antal lager- och kontorsbyggnader från senare tid.

BYGGNADER
Byggnaden är ett sex våningar högt motell som är sammanbyggt med ett parkeringsdäck i tre plan där också en bensinstation inrymts. På pelare reser sig två våningar med gästrum ovanpå parkeringsdäckets översta öppna plan. Motellet är uppfört med fasader av vita plåtkassetter och konstgjorda kalksandstensgavlar. Även parkeringsdäcket av betong är delvis klätt med "mexitegel".

Våningar: 2-6
Stomme/konstruktion: betong, bärande pelare (bilvårdsanläggning)
Fasad: mexitegel/kalksandsten, aluminiumplåt, betong och kalksandsten (långsida bilvårdsanläggning)
Fasadfärg: vit, blå
Takform: troligen dolt mycket flackt sadeltak
Takmaterial: troligen papp
Utvändiga detaljer: utskjutande tak av olika utformning över entréer till hotell och till bensinstation, plåtkassetter med svag förhöjning mot mitten

Byggnaden består av hotell, bensinstation och parkeringsdäck. Längs de vita plåtfasaderna löper horisontella band av brun korrugerad plåt med mörkare enluftsfönster. Fönstren är försedda med vertikala ventiler och regelbundet placerade. I den symmetriskt komponerade östra fasaden dominerar enluftsfönster med vertikal vädringsluft. Gavlar och bottenvåningens fasader är klädda med mexitegel respektive vitmålat tegel (tillbyggnad åt öster). Entrén i västra fasaden består av ett större glasat parti i liv med fasaden som skyddas av ett brunt bågformat tak stött av en svart stålkonstruktion. Själva entrépartiet är något utskjutande. Gavlarna har en enda fönsteraxel. Till hotellets östra fasad har fogats en restaurangdel i två plan vars översta våning är klädd med blå fasadkassetter av plåt. Bottenvåningens fasad är av vitmålat tegel. I södra hörnet sträcker sig åt öster ett vitt, långt och platt tak från hotellets huvudentré. Det oregelbundna taket kan vara ett mycket flackt sadeltak.

Parkeringsdäcket är av betong, delvis artikulerad av utsparningar i gjutformen. Parkeringsdäck och bensinstation har fasader av betong och kalksandsten/mexitegel som bärs upp av betongpelare. Åt öster skjuter bensinstationen Statoils stora platta tak ut från byggnaden. Motellet och parkeringsdäck/bensinstation binds samman med en tre våningar hög, fönsterförsedd byggnadsdel med brun fasad åt öster och vit åt väster.

Byggnaden uppfördes som motorhotell, bilvårdsanläggning och parkeringshus med aluminiumfasader och papptak. I slutet av 1970-talet byggdes motellet om och till. Befintlig takaltan byggdes in och en taverna byggdes till. Fasadmaterialet skulle bli lika befintligt - alltså av lackad aluminiumplåt. För Scandic Hotel byggdes i mitten av 1980-talet två våningar med gästrum ovanpå parkeringsdäcket och anslöt det till motellet. Ett vindfång tillkom samtidigt vid motellets sydöstra hörn (mot parkeringsdäcket).

KOMMENTAR
Anläggningen har bibehållit sin ursprungliga funktion och med tiden genomgått en del förändringar som verksamheten krävt. I grunden kan motellkomplexet sägas vara tämligen oförändrat och är välhållet.