Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Göteborg kn, JÄRNBROTT 148:1 M.FL. FLATÅS

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
OMRÅDE
Området är beläget i västra delen av Flatås. Spårvägen löper på en banvall i västra kanten av skolområdet och i öster breder en fotbollsplan och en stor gräsmatta ut sig. I norr reser sig ett bergigt skogsparti och i söder avgränsas området av det stora lamellhusområde som präglar större delen av Flatås. Själva skolområdet är flackt och mestadels asfalterat. En gångväg sträcker sig från spårvagnshållplatsen, genom skolområdet och förbi fotbollsplanen mot bostäderna. Stråket, som främst brukas av hundägare, barn och kollektivresenärer, skiljer Frölundagymnasiet från Flatåsskolan.

BYGGNADER
Bebyggelsen i området består av ett tiotal fristående eller sammanbyggda huskroppar. Längst i söder ligger Frölundagymnasiets byggnader och norr om gångstråket ligger Flatåsskolan som är en högstadieskola. Gymnasiets byggnader är grupperade kring en oregelbunden gård utan tydligt centrum. I en av byggnaderna ryms även annan verksamhet. Flatåsskolans huvudbyggnad består av en långsträckt huskropp som har formen av ett grunt U. Entrén vetter mot gångstråket i söder och skolgården mot norr. I byggnadens östra hörn ligger även ett daghem.

Våningar: 1-3
Stomme/konstruktion: Ingen uppgift (se kommentar)
Fasad: tegel
Fasadfärg: röd
Takform: pulpet-, sadel-
Takmaterial: papp
Utvändiga detaljer: fönsterband med nya fönster

Beskrivning saknades till fastighet 149:1. Vad gäller 148:1 var det ursprungligen en transformatorstation som byggdes om och till i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet för att fungera som skola. Skolan är till- och ombyggt vid ett flertal tillfällen; 1978, 1992 och 1994. Den uppfördes som Flatåsskolan och inrymde från början både mellan- och högstadium. Sedan dess har mellanstadiet försvunnit och Frölundagymnasiet flyttat in med en filial.

KOMMENTAR
Skolområdet ger idag ett något splittrat intryck och det är svårt att urskilja de olika funktionerna i skolbyggnaderna.