Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Motala kn, ASK 19:1 ASKS KYRKA

 Anlaggning - Beskrivning

Beskrivning
Asks kyrka
Asks kyrka är länets bäst bevarade romanska kyrkbyggnad och ett klassiskt
skolexempel på romansk byggnadsstil. Den är också en av endast tre kända
östtornskyrkor i Östergötland. Kyrkobyggnaden är mycket liten och ger en tydlig bild
av småskaligheten i många av de ursprungliga stenkyrkorna. Bland de tidiga
inventarierna finns bland annat den ursprungliga kyrkporten med vackert tidigmedeltida
smide bevarad.
Till de senmedeltida tilläggen hör vapenhus och sakristia liksom de välbevarade
senmedeltida kyrkmålningarna inne i byggnaden. Sedan medeltiden har nästan inga
förändringar alls ägt rum, med undantag av att större fönster huggits upp. 1950
genomgick kyrkan en restaurering vilket också upprepades på 1980-talet.
Ask har kopplingar till den heliga Birgitta, eftersom kyrkan var hennes sockenkyrka
under den tid hon bodde på Ulvåsa. Sockengränsen är sedermera flyttad och Ulvåsa hör
till Ekebyborna socken.

BESKRIVNING AV KYRKOGÅRDEN
Kyrkogården saknar kvartersindelning. Den är anlagd enligt snäckprincipen,
numreringen börjar vid huvudgrinden, löper så i ett yttersta varv tillbaka till
huvudgrinden varefter nästa varv inåt numreras osv. Gravplatserna har nummer 1-150.

Allmän karaktär
Ask är en liten kyrkogård med en ålderdomlig prägel skapad främst av den fortfarande
bevarade medeltida kyrkogårdsmuren, det oregelbundna gångsystemet och de många
äldre gravvårdarna samt inte minst den välbevarade romanska kyrkan själv.
Här finns ett stort antal äldre vårdar av varierande typ med mycket högt kulturhistoriskt
värde. Hemmansägarna är oftast begravda i den yttre västra och östra delen under
tidstypiska stenar från 1890–1930 tal. Befattningshavare som präster och kantorer finns
i motsvarande läge i söder och delvis i öster. Flera monumentala gravar med
kalkstensvårdar, järnkors och stenramar finns främst i den inre sneda delen av SV
kyrkogården. De inre delarna av östra kyrkogården innehåller huvudsakligen yngre
breda gravvårdar utan titlar. Enstaka gravar från 1940-talet finns här, i övrig från 1960-
tal och framåt.

Omgärdning
Kyrkogårdsmuren är sannolikt medeltida och består av tillhuggen staplad kalksten i upp
till sju skift. Murkrönet är gräsbeväxt. Inget bruk är använt annat än i ett kortare parti
närmast huvudgrinden. Innanför muren finns rester av en trädkrans, i väster med 3 och i
syd och öster 2 askar. I norr står en ensam ask. Innanför västra muren finns en 1,5 – 2,5
m hög syrenhäck.

Ingångar
I söder finns huvudgrinden som är en pargrind i smidesjärn med spjälor. Grinden är fäst
i den förstärkta delen av kyrkogårdsmuren.
I norr finns två grindar innanför NV respektive NÖ hörnen. Båda grindarna är byggda
av tjärat trä, den NV dubbel och den NÖ enkel. Båda grindarna har smidesbeslag och en
enklare kryssdekor.

Vegetation
Väster: I detta väderstreck finns tre askar ingående i trädkransen. Den norra halvan av
kyrkogårdsmuren är försedd med en till att börja med 1,5 och sedan 2,5 m hög
syrenhäck.
Norr: I norr växer en ask utanför kyrkogårdsmuren.
Söder: I söder står två askar väster om huvudingången.
Öster om kyrkan löper en 0,5 m hög tujahäck i N-S riktning. Från huvudgrinden och
fram till kyrkans absid löper en 0,8 m hög oxbärshäck. Från vapenhuset och mot södra
kyrkogårdsmuren finns en 0,8 m hög häck av häggmispel.

Gångsystem
Huvudgrusgången löper från huvudgrinden i söder snett över kyrkogården fram till
kyrkans vapenhus. Den är bred och består av naturgrus. Gångens sneda riktning gör att
gravkvarteren också blir oregelbundna. En kringgående grusgång finns på alla sidor
utom den norra där den ersätts av en gräsbeväxt gång.

Gravvårdstyper
På kyrkogården finns ett relativt stort antal grusgravar mellan låga tujahäckar. Flera
bevarade stenramsgravar finns också. Två stora järnkors varav det ena med sockel och
smidesjärnstaket finns. Det andra korset är uppställt som museivård efter att ha hittats
liggande i syrenhäcken. På samma ställe står några 1600-talsstenar som hittats på
samma ställe. Flera höga smala vårdar över hemmansägare från förra sekelskiftet är
belägna huvudsakligen efter kyrkogårdsmuren i öst och väst. Enskilda stenar av
monumental karaktär finns på det inre av kyrkogården. Gravnumreringen följer
snäckprincipen och börjar vid huvudgrinden för att gå västerut efter kyrkogårdsmuren
runt hela kyrkogården, därefter ett varv inåt och så vidare.
En unik 1600-talsvård som omnämner nordiska sjuårskriget är placerad under
specialtak.

Minneslund
-

Byggnader
En redskapsbod från ca 1950 står i nordöst. Den är rappad med spåntak och tjärad
trägavel. Port av tjärat trä med smidesbeslag.

Övrigt
På kyrkogården finns ett par smidesarmaturer av äldre gatlyktsmodell, se bilder nedan.
Allmänna linjen har varit belägen på den inre delen av östra delen av kyrkogården
På östra sidan av redskapsboden har en grupp borttagna gravvårdar ställts upp. Bland
dessa finns tre gamla linjegravvårdar.
Invid redskapsbodens västra sida står en gravsten från mitten av 1600-talet som också
innehåller en minnesskrift om jutefejden (nordiska 7 årskriget) på 1560-talet. Den är
försedd med en skylt och ett skyddstak.

Text
Sida 1
HÄR HVILA I HERRANOM S. MÄN OCH HUSTROR OLUF NILLSON MED
HUSTRON. SO⎯ EFTER JUTEFEIDHEN 1562 rh A NÿO WP BÿGDE N. OCH. S.
GÅRDARNA I BÿN ALMT: SUEN OLUFSON MED SIN H: INGREDA AF
RÅKLUNDA HUARS FADER DER AF IUTAR¯A SLAGEN: BERGER SUE¯S:
MED SINE 2 HUSTRUR KARN. ÖSERSD AFLAT 4 BAR¯ S. OCH. I OCH H.
INGEBORG AF OFFERBY S. BAR¯ FROSTE. M: OC: K: OC: FROSTE S: MED SIN
H: KARIN AF MEDLSTA ÖILINIA¯ MÄNNERA EFTER ANDRE FÖDDE OC.
ALLE BODT I ALMO¯PTA S: GÅRD ALL SIN LÿF3TÿDH
Sida 2
EPSAT AF BERGEIT OCH H HINGEBORG ÅR 168 Å HON I IAN. DÖDH OCH
HA ERGE I68 IN GAMBLHA HON 82. ÅR GUD FÖRLÄNA THEM EN
FÖRGDEUL UPSTÅNDELSE

Den är ett unikt historiskt dokument om en viktig händelse i socknens historia. Ask låg
direkt i danskarnas uppmarschväg inför de militära uppgörelserna vid Motala och
Kungs Norrby och drabbades hårt av danska bestraffningsaktioner mot bönder som
vägrade stödja deras parti. Stenen utgör något så ovanligt som ett exempel på böndernas
egen historieskrivning. Den är därmed synnerligen värdefull, även om den rests 100 år
efter de händelser som beskrivs.