Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Trollhättan kn, SLÄTTHULT 4:2 M.FL. MUNTHERS BÅTBYGGERI

 Anlaggning - Historik

Historik
Munthers båtbyggeri startades 1896 av Karl Gabriel Munther. Att båtbyggeriet hamnade på just denna högt belägna och i det närmaste omöjliga plats i Stubbered, berodde på att K G Munther inte fick tag i någon mark nere i Åkerström på andra sidan älven. Denna sedan medeltiden så viktiga omlastningsplats längs Göta älv, där han egentligen hade tänkt starta sin rörelse.

Till en början var båtbyggeriet endast en bisyssla vintertid för K G Munther. Han var från början skeppare och fraktade varor på älven när den var farbar. Att bygga båtar hade han lärt sig av sin far och det var först i 40-årsåldern som han började med detta på heltid. Parallellt med båtbyggeriet drev familjen Munther en handelsbod.

Anläggningen utgörs egentligen av totalt fem olika byggnader – själva båtbyggarverkstaden, ett båtskjul, en lagerbyggnad, ett virkesförråd och en smedja. Samtliga byggnader uppvisar ett mer eller mindre omfattande förfall, då byggnaderna inte har använts yrkesmässigt sedan nedläggningen 1965. Viss verksamhet pågick dock ytterligare några år och den allra sista båten blev klar i augusti 1980.

Mycket av utrustningen finns kvar bland annat komplett remdrift för driften av olika maskiner. Övrigt som finns bevarat i verkstaden är basugnen där plankorna basades – det vill säga värmdes i flera timmar för att mjukna och bli formbara. Utrustning och maskiner kom till användning vid tillverkningen av de olika småbåtar som gjordes hos Munthers. Det rörde sig bland annat om olika typer av motorbåtar, men man gjorde också så kallade strömbåtar och skeppsekor/livbåtar.

Efter Karl Gabriel Munther övertogs produktionen av sönerna Gustav och John Munther. Antalet sysselsatta varierade under årens lopp mellan två och åtta personer. John bytte av ekonomiska skäl bransch efter några år, medan Gustav fortsatte verksamheten fram tills han gick pension 1965. Den sista båten var dock färdig bra mycket senare, i augusti 1980, eftersom Gustav fortsatte bygga båtar som hobby.

Den plan över Munthers båtbyggeris anläggning, som bilaga, är hämtad från uppsatsen "Munthers båtbyggeri" från 1994.

Källor förutom inventeringen:
Munthers båtbyggeri (1994) Heström, Eva… Göteborg: Institutionen för kulturvård, Göteborgs universitet