Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Åre kn, MÖRVIKEN 1:75 BERGBANAN

 Anlaggning - Historik

Historik
Åre bergbana ingick som en del av det stora "Åreprojektet" från 1906-07. Mannen bakom projektet var ingenjör Carl Olof Rahm, som besökt Åre första gången 1903 och fått idén att där skapa en internationell turistort för vintersport. Här fanns de topografiska och klimatologiska förutsättningarna, goda kommunikationer tack vare järnvägen som invigts 1882 och dessutom redan en ryktbarhet som "en av Sveriges främsta luftkurorter".
I september 1908 påbörjades arbetet med bergbanan. Året därpå avgick den första turen och den 7 mars 1910 invigdes bergbanan och restaurang Fjällstugan, senare Fjällgården, som ligger intill bergstationen.
Bergbanan är en s.k. hissbana, vars tekniska konstruktion utarbetades av den schweiziska firman E. Sturb und H.H. Peters. Banans två vagnar avgår samtidigt från berg- respektive dalstationen och möts på mitten vid en mellanstation. Höjdskillnaden mellan de två stationerna är drygt 200 meter.
Åre bergbanas två stationsbyggnader är ritade av arkitekten Otto Sigfrid Cronstedt. Det är två timrade, mörkbrunt färgade byggnader i nationalromantisk stil i två våningar och vagnshall. Stationerna innehåller väntsalar, biljettkontor, personalutrymmen och maskinrum. På båda stationernas övervåningar finns en personallägenhet.
Berg- och dalstationernas interiörer har omdisponerats ett flertal gånger.