Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Lidingö kn, LIDINGÖ 5:191 M.FL. TÄCKA UDDEN

 Anlaggning - Historik

Historik
Anläggningen vid Grönstaviken på norra Lidingö byggdes av en av det svenska flygets pionjärer, Carl Richard Nyberg, kallad Flyg-Nyberg. Från 1800-talets slut och fram till omkring 1910 konstruerade han åtskilliga experimentfarkoster i syfte att åstadkomma praktiskt användbara flygmaskiner. Här utfördes 1913 de första lyckade vinterflygproven i Sverige. För dessa ändamål lät Nyberg bygga en hangar och en experimentverkstad i anslutning till sin bostad. Hangaren från 1908 är den första i Sverige, och även internationellt sett hör Täcka Udden till de äldsta anläggningarna i motorflygets historia. I hangaren och verkstaden gjordes experiment i avsikt att framställa en lämplig drivkälla (ångmaskin) för flygplan. Här konstruerades även propellrar och styrsystem.
Hangaren är av trä med liggande röd panel. Gaveln mot sjön är byggd som en port som kan föras åt sidan på gejdrar och skenor. Plåttaket utformades för att åstadkomma gynnsam vindströmning till dess stora vindkraftverk. Hangaren har invändigt ursprungligt bjälktak. Liksom den i vinkel tillbyggda verkstaden används den numera som verkstad.
De övriga byggnaderna - samtliga av trä - uppfördes samtidigt som hangaren. Det närbelägna båthuset har rödfärgad panel liksom ett bostadshus och det s k logementet. Nybergs egen villa med röd fjällpanel i nationalromantisk stil används som permanentbostad. Vid stranden står en rotunda, även den med fasader av röd fjällpanel. Och samma fasadmaterial har det lilla huset ute på klappbryggan. Det har också en sinnrik hissanordning för tvätt.

KÄLLA: Byggnadsminnen 1978-1988 - Förteckning över nya byggnadsminnen 1 juli 1978-31 december 1988 enligt lagen den 9 december 1960, nr 690. Riksantikvarieämbetet (RAÄ), (Uppsala: A & W), 1989. ISBN: 91-7192-752-2