Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Hallsberg kn, HALLSBERG 5:4 HALLSBERGS STATION

 Anlaggning - Historik

Historik
Banarbetet vid Västra stambanan slutfördes 1862 vid Hallsberg. Genom anslutning till Örebro, Motala och Mjölby etablerades Hallsberg redan från början som en järnvägsknutpunkt. Den nuvarande stationsbyggnaden uppfördes 1886 efter ritningar av Adolf Wilhelm Edelsvärd (1824-1919). Restaurangbyggnaden, ursprungligen järnvägshotell, uppfördes 1864 och utvidgades vid en ombyggnad 1895.
Edelsvärd var en militärt utbildad arkitekt, han tjänstgjorde som ingenjörsofficer och drev samtidigt en framgångsrik arkitektbyrå i Göteborg. Edelsvärd blev 1855 Järnvägsstyrelsens chefsarkitekt, en post som han kom att upprätthålla i fyrtio år, vilket innebär att huvuddelen av Sveriges stationshus tillkommit under hans ledning.
Edelsvärds främsta insats som arkitekt består i hans medvetna strävan att förena byggnadsteknisk utveckling och arkitektonisk gestaltning. Han var engagerad i tidens strävan att skapa modern arkitektur utifrån medeltida formspråk, men kom som arkitekt främst att få betydelse för träbyggande i former som 1800-talets utvecklade sågverksteknik erbjöd. Han hade studerat byggande i England, och genom Tidskrift för praktisk byggnadskonst, där han var redaktör 1850-1853, sökte han ge spridning åt nya kunskaper och idéer inom byggnadskonsten.
Trots senare tiders om- och tillbyggnader har Hallsbergs stationshus tillsammans med restaurangen och kontorsbyggnaden bevarat väsentliga delar av den ursprungliga arkitekturen, och utgör ett sammanhållet och välbevarat exempel på en tidig stationsmiljö som gestaltats av Adolf Wilhelm Edelsvärd. De är också som byggnader mycket värdefulla dokument och monument över Hallsbergs betydelse som järnvägsknutpunkt i Sverige.
Skyddsbestämmelserna omfattar stationshusets, restaurangbyggnadens och (sedan 2005-03-17) kontorsbyggnadens exteriörer och stommar. Dessutom omfattas (sedan 2005-03-17) ett markområde inom begränsningslinje.

KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen i Örebro län, 2005-03-17, Dnr 432-034 49-2004