Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Ystad kn, EDVINSHEM 2:61 STATIONSHUSET

 Anlaggning - Historik

Historik
Ystad var en av de platser som tidigast nämndes i samband med järnvägsanläggandet i Sverige. I greve A. E. Von Rosens stambaneförslag från år 1845 var sträckningen Stockholm-Ystad en av tre. Först tio år senare blev tillkomsten av ett statligt stambanenät en realitet varför den södra stambanans slutstation bestämdes till Malmö. Besvikelsen i Ystad var stor och Ystad-Eslövs järnvägsaktiebolag (YEJ) grundades. Detta var ett försök att transitera trafiken mot kontinenten över Ystad och att föra Ystads hamn i närmare kontakt med ett vidgat jordbruksland. Majoren och järnvägsarkitekten Claes Adolf Adelsköld utsågs att leda järnvägsbygget som påbörjades år 1863. Han ritade också stationshusen utmed banan. I Ystad anlades stationshuset på den gamla fyrtomten söder om staden. Fyren kom att flyttas något österut till den plats den har än idag. Stationsbyggnadens huvudfasad vände sig mot havet. Ursprungstanken var att passagerarna snarare skulle nå Ystads station via båt från kontinenten än från staden. Stadens järnvägsstation tillsammans med hamnen skulle bli en kontinentalport. De förväntade kontinentalresenärerna uteblev dock och kom aldrig att resa till Sverige via denna rutt. Efter att banhallen revs har det snarare varit stationens baksida. År 1926 fanns fem privata järnvägsbanor knutna till Ystad. Tillsammans benämndes de Ystads Järnvägar (YJ). 1941 införlivades YJ-bolaget med Statens Järnvägar.

KÄLLA: Förklaring om övergång till byggnadsminne, Länsstyrelsen i Skåne län, 2003-11-18, Dnr 432-28723-03