Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, TRE BRUNNAR 1 BIOGRAFEN FONTÄNEN INGÅR I VÄLLINGBY CENTRUM

 Anlaggning - Historik

Historik
Biografen Fontänen invigdes den 22 oktober 1956, ritad av arkitektkontoret Backström & Reinius för Svenska Bostäder AB och med SF som nyttjare. Biografen utgör en del av det under 1950-talet utbyggda Vällingby Centrum, som bygger på ABC-stadens princip. 1985 överlät SF biografverksamheten till Eurostar, som specialiserat sig på förortsbiografer.
Biograffoajéns fondvägg liksom intarsian på pardörrarna in mot salongen är formgivna av Vällingbykonstnären K G Andersson.

KÄLLA: Beslut - Byggnadsminnesförklaring, Länsstyrelsen i Stockholms län, 2001-04-18, Dnr 2031-98-50016


Vällingby är landets mest omtalade stadsdel bland 1950-talets alla folkhemsomården och har fungerat som förebild för både inhemska och utländska arkitekter och planerare. Tanken om ABC-staden (Arbete, Bostad, Centrum) som en satellitstad långt från innerstaden lanserades här och fick efterföljare i bland annat Farsta. Vällingby var tänkt att vara navet i ett förstadsområde från Blackeberg i öster till Hässelby strand i väster. Här hade centrumanläggningen, områdets storcentrum som skulle betjäna även de andra stadsdelarnas invånare, en central roll. Service- och butiksutbudet skulle vara omfattande och stadsplaneförfattaren Sven Markelius var noggrann med att verkligt kvalificerade arkitekter skulle stå för byggnadsutformningen. Lika viktigt som det kommersiella var det kulturella och i Vällingby uppfördes i anläggningens ena del fristående biblioteks- biograf- medborgarhus- och ungdomsgårdsbyggnader av arkitekterna Sven Backström & Leif Reinius och S:t Tomaskyrkan av Peter Celsing.

Backström & Reinius ritade även huvuddelen av de ursprungliga affärs- och kontorshusen som uppfördes under 1953 och 1954 då centrum under uppmärksammade former invigdes. Ett undantag finns dock: Som ett led i att förlägga arbetsplatser till stadsdelen och undvika en på dagen slumrande sovstad förlades det allmännnyttiga bostadsföretaget AB Svenska Bostäders huvudkontor hit, ritat av företagets chefsarkitekt Hjalmar Klemming. Svenska Bostäder hade i samtliga 1950-talsprojekt vid sidan av kyrkan både funktionen av byggherre och byggmästare då företaget byggde i egen regi.

Både de kommersiella och kulturella byggnaderna var djärvt gestaltade och ytterst moderna i funktion och materialval. Inslaget av neonskyltar och tidstypiska material som glasmosaik var stort. Tunnelbanestationen från mitten av 1950-talet, ritad av Magnus Ahlgren, hade fasader av korrugerad eternit och aluminiumfönster. Tunnelbanan var själva förutsättningen för en stadsdel så långt från Stockholms innerstad och centrum är byggt på en överdäckning av tunnelbanespåret. Torget, Vällingbyplan, med gatsten och fontäner i cirkulära mönster har blivit mycket uppskattat och är enligt den ansvarige arkitekten Erik Glemme inspirerat av italienska piazzor.

Under 1960-talet byggdes centrum ut med flera nya kontors- och affärshus och ett parkeringshus. Arkitekter var Svenska Bostäders arkitektkontor och Wilhelm Boijsen & Dag Efvergren. På 1970-talet fortsatte utbyggnaden i mindre skala med två nya kontorshus uppförda efter ritningar av Svenska Bostäders arkitekt Gunnar Andersson.

1980- och 90-talen innebar renoveringar och upprustningar och i viss mån problem för butikerna att stå sig i konkurrensen med senare anlagda köpcentra. För att stärka Vällingbys position genomförs kraftiga om- och nybyggnationer i centrum from 2004 och några år därefter.

KÄLLA: Martin Lagergren
Litteratur: Vällingby centrum - byggnadshistorisk inventering, Stockholms stadsmuseum 2003