Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Oskarshamn kn, OSKARSHAMN 2:7 OSKARSHAMNS JÄRNVÄGSSTATION

 Anlaggning - Historik

Historik
Järnvägsbyggande innebar att nya byggnadstyper måste utvecklas för verksamheten samt att stora mängder av gods- och persontransporter, stationshus med eller utan personalbostäder, hotell- och restaurangbyggnader, avträdeshus, godsmagasin, lokstall, vattentorn, ställverk, verkstäder, banvaktarstugor och andra boställsbyggnadern.
År 1874 drogs en första järnväg fram till Oskarshamn och ett mindre stationshus i trä byggdes inne i samhället. Bakom anläggande av järnvägen, Nässjö-Oskarshamns Järnväg (NOJ) stod bland annat engelska intressen och kapital. Syftet var i första hand att effektivisera utförseln av trävaror från de småländska skogarna.
1906 ersattes det gamla stationshuset av ett nytt. För ritningarna svarade arkitekten Georg A Nilsson. Arkitekten skapade en säckstation med en kompakt byggnadskropp i änden av spåren, en i Sverige mycket ovanlig placering. Stationshuset är uppfört i två våningar med röda tegelfasader ovan en grovt huggen sockel. Takfotslist, fönsteromfattning och vissa andra dekorativa element är överdragna med ljus slät puts. En hög trappa av sten leder upp mot huvudentrén som inramas av tornliknande utbyggnader som kröns av ett gavelfält med klockan och devisen "Järnvägsstation". Trappan leder upp till en "arkadgång" som leder i byggnaden. De mellersta arkadbågarna är utförda i sten med reliefer som knyter an till järnvägen. Mot banan finns också ett gavelfält med klocka och stationsnamnet. Dörrarna ut mot banan har enklare utformningar och längs hela denna fasad skjuter ett skärmtak ut. Takfallen är branta och var ursprungligen täckta med rött tvåkupigt tegel, idag ändrat till falsad plåt. Två höga skorstenar artikulerar ytterligare takets resning. På ena gaveln finns en utbyggnad innehållande trapphus som försetts med renässansliknande tornhuv.
I stationshuset åskådliggörs karaktäristiska funktioner genom välbevarade rumsgestaltningar, planlösningar och inredningar i vestibul och väntsal samt lägenheten på övervåningen. Vissa delar har moderniserats, men bevarar karaktäristisk fast inredning från olika perioder. Såväl exteriör som interiör i Oskarshamns stationshus visar prov på materialkänsla och omsorg om detaljer.
Stationsmiljön kompletteras med ett godsmagasin från 1960-talet, utan något eget kulturhistoriskt egenvärde, samt rundlokstall och vattentorn som idag skiljts något från stationsområdet genom en korsande väg och viadukt. Även rundlokstallet och vattentornet ritades av arkitekten Georg A Nilsson, varför de troligen är uppförda samtidigt med stationshuset. Båda byggnaderna har arkitektoniska kvaliteter, men är tyvärr förfallna.

KÄLLA: Länsstyrelsen i Kalmar län, Beslut om byggnadsminne 2004