Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, TROLLHÄTTAN 29 M.FL. GALLERIAN

 Anlaggning - Historik

Historik
Bebyggandet av dåvarande kvarteret Storviggen (idag Trollhättan) betraktas som en av de sista etapperna i omdaningen av nedre Norrmalm. 1974 gavs bygglov för att uppföra stommen till två källarvåningar i hela kvarteret. I ansökningshandlingarna uppges arkitekten vara Storviggen arkitektkontor, med bifogade ritningar gjorda av Malmqvist och Skoogh Arkitektkontor AB. De två källarvåningarna inrymde parkeringsgarage i det nedre källarplanet med plats för ca 475 bilar och teknikutrymmen. Övre källarplan inrymde tunnelbanehall, spärrhall, Pressbyråkiosk, offentlig toalett, butikslokaler, personalutrymmen för ovanliggande kontor samt lokaler för Auktionsverket.

Byggherrar för de individuellt utformade fem byggnadskropparna var Sparbankernas bank AB, Byggnadsfirman Ohlsson och Skarne, Byggmästare i Stockholm Gemensamma Byggnads AB samt Förvaltningsaktiebolaget Holmia AB. Arkitekterna var Boijsen o Efvergren Arkitektkontor AB, Storviggens Arkitektkontor/VBB, Malmqvist och Skoogh Arkitektkontor AB samt Storviggens Arkitektkontor/Malmqvist och Skoogh Arkitektkontor AB.

De fem byggnadskropparna i kvarteret bands samman av ett tak med lanterniner placerade över mitten av kvarteret. I utrymmet mellan husen, som före cityomvandlingen utgjordes av Norra Smedjegatan, bildades en galleria med butikslokaler, restauranger och öppna ytor för allmänheten att vistas i.

Tjänstemännen på Byggnadslovsbyrån, Stockholms stad, var mycket engagerade i skapandet av Stockholms nya galleria. Ambitionen var att skapa en allmän plats med en festlig och stimulerande karaktär där det kommersiella skulle vara en del av verksamheten, men inte dess helhet. Det allmännas intresse skulle gå före det kommersiella. Gallerian skulle vara en intim sammanhållen miljö med gemensamt form- och skyltprogram som skulle locka besökare av olika kategorier under dygnets alla timmar. Byggnadsnämnden efterlyser i ett protokoll den 14 oktober 1975 ett större arkitektoniskt helhetsgrepp och en tydlig gestaltning av rummets karaktär. De bordlade frågan tills ett bättre underlag gällande Gallerians interiörer hade inkommit.

Arkitekten Sune Malmqvist inkom med ett PM angående Gallerians interiör den 15 december 1975. I PM:et beskrivs följande delar. Golvet beläggs i sin helhet med Kolmårds- och Ekebergsmarmor i ett visst bandmönster. Väggarna målas i en rent gul färg. Arkadens undersida målas i en ljusgul färgton. Skyltningen sker på fasad i ett svart fält ovan dörrkant samt på tvärställda skyltar i arkaden. Belysningen kommer från lanternintaken samt från nedhängande ljuskronor med glödlampor samt några spotlights. Ett innertak av kassetter pryds med en takmålning, utförd av konstnären Angela Utbult. Längs galleriatakets båda sidor utförs bårder av en undertaksplattas bredd i brunvioletta färger. Vita fåglar påmålas längs hela galleriataket, stiliserad mönstring av undertaksplattor i vissa fält över norra uppgången till Brunkebergstorg, galleriatorget och "gröna rummet". Scenerier med motiv av flygande varelser, växter mm utförs i taken på samtliga lanterniner. En ljusskylt placeras centriskt över entrén från Hamngatan, i höjd med tredje våningsplanet (ca 9 m över gatan). Skylten är utförd som 2 meter höga plana ytor i plogform gentemot fasadytorna längs Hamngatan. Skylten avses täckas med punktraster i form av glödlampor placerade i reflektorer. Skylten ska ge informationerna GALLERIAN, tid och temperatur med en växling i lugnt tempo.

Sedan Gallerian invigdes 1976 har anläggningen genomgått två större genomgripande ombyggnader. Den första genomfördes under åren 1996-1997, då man i huvudsak koncentrerade sig på att öppna upp den slutna Gallerian mot gatan.

2005 avslutades den hittills mest genomgripande förändringen av Gallerian. Arkitekter var Wester + Elsner. Målsättningen var att återskapa kontakten med himlen och synliggöra gatans struktur. Man ville skapa ett enkelt och tydligt rum med karaktär av ljus och luftig stadsgata i Gallerians hela längd. Butiksfasader har flyttats ut och glasats i sin helhet, entrépartiet har gjorts om så att det vid öppethållande är dörrlöst, den ursprungliga takutsmyckningen har fått ge vika för en 250 m lång glaslanternin. Den ursprungliga plogformade skylten byttes mot en ny, utförd med tredimensionella bokstäver upplyst av diodlampor i blått ljus. Butiksfasaderna inne i gallerian har fått ett enhetligt utformat stuckelement runt varje butik, innanför detta element framhäver den enskilda butiken sitt koncept. Antalet restauranger utökades från fem till tolv. Belysningen har visats särskild omsorg. Genom styrning av armaturer kan färg och styrka varieras, så att den eftersträvade stämningen kan skapas med hjälp av ljussättningen. Kontakten mellan den underliggande Sergelgången och Gallerian förändrades också genom bland annat nya rullbandsförbindelser. I princip ändrades allt i interiören och idag finns ingenting kvar som minner om den ursprungliga Gallerians interiörer.