Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, WAHRENBERG 9 M.FL.

 Anlaggning - Historik

Historik
År 1967 revs ett stort antal byggnader kring i de nedre Klarakvarteren kring Drottninggatan för att möjliggöra byggnationen av den stora trafiktunnel, Klaratunneln, som beslutats i Cityplan 1962. Det bestämdes att flera stora parkeringshus skulle uppföras i området, varav ett i kvarteret Wahrenberg och ett annat i kvarteret Elefanten. Arkitektkontoret Boijsen & Efvergren (Wilhelm Boijsen och Dag Efvergren) stod för ritningarna. Den nya byggnaden i kvarteret Wahrenberg uppfördes 1971 - 1973. Anläggningen fick högre byggnadskroppar mot Drottninggatan respektive Brunkebergstorg som inrymde butiker, kontor osv. Delen mot Brunkebergstorg inrymde även polisstation, och hade en indragen arkad i bottenvåningen. Byggnadskropparna fick fasader i rödlackerad plåt, som till mesta delen indelades av stående och utskjutande gallerverk. Parkeringshuset inrymdes i den mellanliggande delen, och fick fasader i grå formgjuten betong som var genombruten in till de öppna parkeringsdäcken. Dessa öppningar gavs dessutom ett gallerverk i stål, som målades rött för att svara mot kortsidornas röda plåt. Parkeringshuset utformades med lutande parkeringsdäck i 7 plan, varav det översta var halvt och saknade tak. Antalet parkeringsplatser var 450. In- respektive utfart skedde vid Vattugatan och Herkulesgatan.

Parkeringshuset Wahrenberg stod redan från början till stora delar tomt och hade problem med beläggningen. I början av 1990-talet höjdes röster för att riva flera av parkeringshusen i City och ersätta dem med bostäder. Det beslutades 1993 att kvarteret Wahrenberg skulle styckas på tre fastigheter, så att mittendelen med parkeringshus kunde byggas om. 1996 började ombyggnaden vilket innebar att parkeringshusets översta våningar revs och att 88 nya lägenheter uppfördes på taket samt på fasaderna mot Vattugatan och Herkulesgatan. Parkeringshusfuktionen kvarstod dock innanför det nya skalet, med 319 parkeringsplatser. Idag är parkeringshuset Wahrenberg mer eller mindre osynligt. In- och utfarterna kvarstår, men fasaderna mot Vattugatan och Herkulesgatan präglas helt av den nya funktionen. Arkitekturen är tidstypiskt eklektisk och har den traditionella stenstadsbebyggelsen som förebild, med putsade fasader, burspråk och varierande taklinje. Gatulägenheterna är enkelsidiga och relativt små, medan de övre lägenheterna är större och dubbelsidiga med små terrasser mot den innergård som skapats på parkeringshusets tak

De i denna inventering aktuella byggnadskropparna med kontor och butiker mot Drottninggatan och Brunkebergstorg kvarstår idag med mer eller mindre ursprunglig arkitektonisk utformning. Arkaden mot Brunkebergstorg har dock till största delen byggts in med lokaler för en restaurang.

Källor:
Andersson, Christina: Fysisk Stadsförnyelse i Stockholms Innerstad - Historien om kvarteret Wahrenberg. Uppsats 5 poäng höstterminen 2003, Kulturgeografiska Institutionen vid Stockholms Universitet.
Stockholms Stadsbyggnadsnämnds Arkiv