Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Södertälje kn, DEL AV SÖDRA 1:45 SÖDERTÄLJE HAMN STATIONSHUSET

 Anlaggning - Historik

Historik
Kulturhistorisk beskrivning 2019-09-05
Södertälje hamns station, som då kallades Södertälje Södra, kom till i samband
med omläggningen av västra stambanan vilket beslutades av riksdagen 1912.
Stationshuset började byggas år 1916 och invigdes år 1921. Byggnaden ritades av
Folke Zettervall som var chefsarkitekt på SJ mellan åren 1895–1931.
Södertälje hamns station var vid uppförandet en enhetlig stationsmiljö med
stationshus, ställverk, hisstorn, transformatorhus, personalbostäder och vattentorn
utförda i liknande tegelarkitektur. Till stationsmiljön anlades också en så kallad
person- och resgodstunnel som gav resenärer möjlighet att nå perronger utan att
korsa spåren. Att ta sig via tunnel till perrongen var vid denna tid en relativt ny
företeelse som prövades första gången vid uppförandet av Eslövs station 1914.
Södertälje hamns stationsmiljön var den första stationen i landet att utrustas med
perrongtak enligt den så kallade Törebodamodellen, fribärande plattformstak av
limträbalkar.
Stationshuset har en asymmetrisk komposition med utskjutande trapptorn.
Byggnaden är uppförd i rött mönstermurat tegel och med gröna snickerier. Taket
är ett valmat sadeltak klätt med tegel. Stilen är representativ för Zettervalls
byggnader från tiden. Vid uppförandet nådde tågpersonalen spårområdet via en
bro som förband stationshuset med spåret. En inbyggd gång finns idag under den
tidigare bron som är införlivad i stationshuset. Gången har tillkommit vid okänt
datum, men troligen i samband med att ett nytt ställverk byggdes i anslutning till
hisstornet.