Stäng fönster Södertälje kn, DEL AV SÖDRA 1:45 SÖDERTÄLJE HAMN STATIONSHUSET
Anlaggning - Historik
Historik |
---|
Kulturhistorisk beskrivning 2019-09-05 Södertälje hamns station, som då kallades Södertälje Södra, kom till i samband med omläggningen av västra stambanan vilket beslutades av riksdagen 1912. Stationshuset började byggas år 1916 och invigdes år 1921. Byggnaden ritades av Folke Zettervall som var chefsarkitekt på SJ mellan åren 1895–1931. Södertälje hamns station var vid uppförandet en enhetlig stationsmiljö med stationshus, ställverk, hisstorn, transformatorhus, personalbostäder och vattentorn utförda i liknande tegelarkitektur. Till stationsmiljön anlades också en så kallad person- och resgodstunnel som gav resenärer möjlighet att nå perronger utan att korsa spåren. Att ta sig via tunnel till perrongen var vid denna tid en relativt ny företeelse som prövades första gången vid uppförandet av Eslövs station 1914. Södertälje hamns stationsmiljön var den första stationen i landet att utrustas med perrongtak enligt den så kallade Törebodamodellen, fribärande plattformstak av limträbalkar. Stationshuset har en asymmetrisk komposition med utskjutande trapptorn. Byggnaden är uppförd i rött mönstermurat tegel och med gröna snickerier. Taket är ett valmat sadeltak klätt med tegel. Stilen är representativ för Zettervalls byggnader från tiden. Vid uppförandet nådde tågpersonalen spårområdet via en bro som förband stationshuset med spåret. En inbyggd gång finns idag under den tidigare bron som är införlivad i stationshuset. Gången har tillkommit vid okänt datum, men troligen i samband med att ett nytt ställverk byggdes i anslutning till hisstornet. |