Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Kalmar kn, SÖDRA KYRKOGÅRDEN 1

 Anlaggning - Historik

Historik
Kyrkogårdens historik
Kalmar stads första kyrkogård anlades kring Bykyrkan som låg vid den medeltida stadens
torg. Tillsammans med två fattigkyrkogårdar, den ena kallad S:t Göran i kvarteret Kastanjen
vid S:t Göransgatan och den andra kallad S:t Gertrud i kvarteret Domherren, korsningen
Norra vägen-Esplanaden, utgjorde denna kyrkogård stadens begravningsplats från medeltiden
fram till mitten av 1800-talet. Den medeltida kyrkogården kallas idag Gamla kyrkogården och
ligger några hundra meter nordväst om Södra kyrkogården.

I mitten av 1800-talet drabbades Kalmar av en koleraepidemi. Det aktualiserade frågan om att
bygga en ny kyrkogård. Marken man tänkte sig att använda låg väster om slottet. Under
medeltiden hade på de norra delarna legat ett domnikanerkloster. Ungefär mitt på
kyrkogården hade den medeltida stadsmuren gått fram. Under 1600-talet flyttades staden
Kalmar från det utsatta läget nära slottet till Kvarnholmen. Under en kort period låg marken
som utgjort den medeltida staden öde. Snart började man dock åter bebygga platsen och
anlägga trädgårdar och tobaksodlingar. Området där Södra kyrkogården kom att anläggas
hörde till de platser som redan i slutet av 1600-talet fick en ny användning. Då anlade
kommendanten på Kalmar slott, Erich Baaz Leijonhielm, en trädgård för slottets räkning på
den gamla klostermarken. Det var alltså kronan d v s staten som vid den här tiden ägde
marken.

I mitten av 1800-talet växte Kalmar, liksom många andra städer, kraftigt. Ny mark behövdes
för att bygga bostäder och institutioner. Kronan ägde i flera städer markområden som man
tänkt sig behövdes för olika försvarsanläggningar. Dessa s k fortifikationsjordar behövdes inte
längre. I mitten på 1800-talet hade den moderna krigskonsten gjort stadsmurar och bastioner
omoderna. Därför överlämnade staten sina fortifikationsjordar till de växande städerna. I
Kalmar anlades inte bara en ny kyrkogård på dessa marker utan också det första lasarettet och
stadsparken. Formellt överlämnades marken 1861.

Då hade redan förste lantmätaren C J A Magnét utarbetat ett förslag på kyrkogårdsanläggning.
Det låg klart 1859. Den kyrkogård Magnét ritat var på många sätt en för sin tid typisk
stadskyrkogård. Anläggningen var placerad en bit utanför stadsbebyggelsen, vilket låg i linje
med de rådande idéerna om en mer hygienisk stad. Man hade vid den här tiden fått klart för
sig hur sjukdom kunde spridas. Många av de medeltida kyrkogårdarna som låg i anslutning till en stads kyrka var också sorgligt misskötta och på flera sätt otrevliga platser. När man
anlade nya kyrkogårdar stävade man efter att få mera parklika anläggningar och ett effektivare
utnyttjande av marken. På Södra kyrkogården anlades ett rätvinkligt nät av raka gångar som
tydligt avgränsade de olika gravkvarteren. Gångarna var breda och kantades av lindalléer som
planterades 1862. I kyrkogårdens mitt uppfördes ett gravkapell i nygotisk stil med spetsiga
takspiror och fönsterbågar. Kapellet stod klart 1863 och bekostades av medel från stadens
Utskänkningsbolag. Ritningarna gjordes av Theodor Ankarsvärd. Han var verksam som
arkitekt i Växjö och har bl.a. ritat det fd rådhuset, idag stadshotellet, i Växjö. Utmed
kyrkogårdens murar och gravkvarterens ytterkanter iordningställdes gravplatser för dem som
ville köpa sig en plats och i kvarterens mitt linjegravsområden för dem som inte hade råd att
betala. Trots den påkostade anläggningen får platsen ändå ett lantligt skimmer när man läser
att höskörden på kyrkogården varje år såldes på auktion och gav en bra inkomst.

Kalmar stad fortsatte dock att växa och redan 1889 var man tvungen att bygga ut Södra
kyrkogården. Det nya området tillkom i kyrkogårdens sydvästra del och gav hela
anläggningen formen av en vinkelhake. Den nya delen fick samma utseende som den äldre
delen.

I vinkeln mellan den äldre och yngre delen av Södra kyrkogården anlades också en mosaisk
kyrkogård. Idéen väcktes av Kalmars förste judiske invandrare Simon Levin som kommit till
staden på 1840-talet. År 1871 anhöll han hos stadens styrande om att få anlägga en
begravningsplats för judiska trosbekännare. Han föreslog då ett område som kallades
Spännarebacken men stadsfullmäktige förordade istället Skansjorden vilket bör vara den mark
där begravningsplatsen i dag ligger. Exakt när begravningsplatsen invigdes är inte känt, men
det ska tidigare ha funnits en gravvård från 1873 inmurad i östra muren. Den är sedan en
längre tid tillbaka borta. Området var ursprungligen omgärdat av ett plank. Detta ersattes med
ett nytt plank 1904. När den mur som finns idag tillkom är inte känt. Under den första tiden
ska den mosaiska kyrkogården ha skötts av dem som använde sig av begravningsplatsen
vilket gjorde att den inte alltid var så välskött. År 1887 bildades en judisk församling i Kalmar
vilken åtog sig ansvaret för begravningsplatsen. En av anledningarna till bildandet var just att
man skulle få bättre ekonomiska möjligheter att sköta platsen.

Under slutet av 1800-talet togs allt större delar av Södra kyrkogården i bruk och man insåg
snart att ytterligare mark skulle behövas. Nu fanns dock inga möjligheter att bygga ut Södra
kyrkogården. Därför beslöt stadens styrande att anlägga ytterligare en kyrkogård norr om
staden. Det blev Norra kyrkogården utmed Norra vägen som stod klar 1911.

En utgrävning av delar av klostrets murrester ska ha gjorts av Sven Rosman 1923-26. Något
material från denna grävning är inte känt mer än att Harald Åkerlund använt Rosmans resultat
för att sammanställa en karta över klosteranläggningen som gjordes 1935 för S:t
Christoffersgillet i Kalmar. Kartan visar var rester efter stadsmuren och husgrunder påträffats.

Man slutade inte att använda Södra kyrkogården när Norra kyrkogården stod klar. Många av
familjerna i Kalmar hade skaffat sig gravplats på Södra kyrkogården som man fortsatte att
bruka. År 1939 reparerades gravkapellet såväl interiört som exteriört. Man hade tydligen dröjt
med detta för nu beskrivs arbetena som nödvändiga för att kunna använda kapellet under
vintern.

År 1956 övertog Kalmar kyrkogårdsnämnd ansvaret och skötseln av den Mosaiska
kyrkogården. Antalet församlingsmedlemmar hade stadigt minskat och man förmådde inte
längre själva sköta kyrkogården.

Två större arbeten påbörjades under 1974. Det första gällde anläggandet av en minneslund i
det kvarter som idag kallas för Minneslunden. Som minneslund tänkte man sig att använda
hälften av det tidigare linjegravsområdet i kvarteret. Platsen skulle avskärmas med hjälp av
hagtornshäckar. På en ritning över hur man tänkte sig anläggningen kan man möjligen urskilja
dåvarande kyrkogårdschefen Lars Nilsson namnsteckning. Det andra arbetet gäller personaloch
ekonomibyggnader i anslutning till kyrkogården. Vid den här tiden fanns en äldre stuga,
byggd i slutet av 1800-talet, som användes dels som personalutrymme och dels som verkstad,
en mindre uthusbyggnad med bl.a. torrklosetter samt provisoriska skjul mot
kyrkogårdsmuren. Nu ville man renovera stugan så att man fick fungerande
personalutrymmen och bygga en ekonomibyggnad som kunde rymma garage, verkstad och
förråd. Byggnadsarbetet föregicks av arkeologiska undersökningar. Ytterligare ett kallförråd
byggdes 1988. Kyrkogårdens grindar i söder blev 1987 påkörda av en bilist och ersattes med
kopior gjorda på Gamleby Gjuteri AB.

År 1992 anlades urngravplatser i det som tidigare varit linjegravsområde i kvarter O. För att
inte gravvårdarna skulle placeras för tätt i området föreslogs ett större gravradsavstånd och
större gravplatser än vad som var vanligt. Man skulle också låta de äldre gravvårdar som
fanns i området få stå kvar. Samma år genomförde också Ulla Ekberg, Kalmar läns museum,
en fördjupad kulturhistorisk inventering av Södra kyrkogården. Denna kyrkogårdsinventering
är den mest omfattade som gjorts i länet och behandlar kyrkogården som helhet, de olika
gravkvarteren samt pekar ut kulturhistoriskt värdefulla gravvårdar och gravplatser. Alla
gravplatser som bedömdes som kulturhistorisk värdefulla finns beskrivna i rapporten.
Arbetet syftade till att fastställa de kulturhistoriska värdena på kyrkogården och var avsett
som ett hjälpmedel för kyrkogårdsförvaltningen. Det är också en dokumentation av hur
kyrkogården såg ut vid den här tiden. En jämförelse mellan beskrivningarna i Ulla Ekbergs
rapport och hur det ser ut idag visar att kyrkogården i stort behållit sin karaktär. 2006 års
inventeringsrapport är därför i mycket en uppföljning av Ulla Ekbergs rekommendationer och
värderingar som gjordes 1992.

I mitten på 1990-talet såddes delar av gångsystemet på den Mosaiska kyrkogården in med
gräs. P g a almsjukan blev man också tvungen att ta ner de sex stycken almar som växte på
denna del av kyrkogården.



ARKIV OCH LITTERATUR
Antikvariskt Topografiska arkivet, Riksantikvarieämbetet
Kalmar läns museums topografiska arkiv
Lantmäteriet
Bucht, Eivor (red), Kyrkogårdens gröna kulturarv, Klippan 1992
Ekberg, Ulla, Kulturhistorisk kyrkogårdsinventering Södra kyrkogården, Mosaiska
kyrkogården, Kalmar, 1992
Hammarskiöld, Hans mfl, Minnets stigar – en resa bland svenska kyrkogårdar. Stockholm
2001
Hammarskjöld, Britt-Marie, Ett läns utveckling-Kulturminnesvårdsprogram för Kalmar län.
Etapp 1, Översikt. Kalmar 1985
Hammarström, Ingrid (red) Kalmar stads historia del III, Kalmar 1982
Kaibjer A, Koch E. Och Schött L (red), Stadsfullmäktige i Kalmar 1863-1962, Kalmar 1962
Rahmqvist, Sigurd (red), Det medeltida Sverige, Bd 4, Småland 4, Stockholm 1999
Ullén, Marian, Medeltida träkyrkor, 1 Småland samt Ydre och Kinda härader i Östergötland.
Stockholm 1983
Muntliga uppgifter trädgårdsingenjör Birgitta Linåker