Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Mörbylånga kn, SANDBY 1:16 SANDBY KYRKA

 Anlaggning - Historik

Historik
Kyrkogårdens historik
Redan då kyrkan i Sandby byggdes på 1100-talet bör en kyrkogård ha anlagts på platsen.
Kanske var kyrkplatsen äldre än klövsadelskyrkan. På kyrkogården finns två runstenar från
kristen tid. Man tror att dessa stenar en gång har utgjort gavlarna i en sk eskilstunakista.
Enligt runslingorna på stenarna är det Sven och hans dotter Åfrid som har begravts. Stenarna
har Helgunn, Svens maka, och Gudfast och Nenne som var hans söner låtit resa. Stenarna
avbildades av Rhezelius 1634 och när Linné besökte Öland 1741 iakttog han runstenarna på
kyrkogården. När klövsadelkyrkan revs och den nuvarande kyrkan byggdes 1861 användes de
båda runstenarna i kyrkans golv. Idag är de återförda till kyrkogården och står uppställda i
kvarter A. Stenarna har daterats till 1060.

På kyrkogården finns också en trapetsformad gravvård prydd med ett ringformat stavkors.
Denna sten har daterats till tolvhundratalet. Flera personer som i äldre tider besökt
kyrkogården har ritat av den och uttytt den latinska texten. Den lyder: Hic iacet sacerdos bone
memorie nomine siggo filivs Viberni de Brvby. Här vilar en präst i god åminnelse vid namn
Sigge Vibjörnsson i Brunnby. Stenen ligger idag i kyrkans vapenhus. Ytterligare en gravvård
från 1200-talet ligger idag som trappflisa vid kyrkans västra ingång. Stenen är sliten men ännu
kan en del av dekoren skönjas.

Den förste av äldre tiders besökare i Sandby vars bilder visar en större del av kyrkogården var
Petrus Frigelius. Hans ritningar från 1749 visar kyrkan och kyrkogården från såväl norr som
söder. På Frigelius bilder är kyrkogården i det närmaste rektangulär till formen. Såväl norr
som söder om kyrkan finns stora ytor men Frigelius har bara ritat in gravvårdar söder om
kyrkan. Ingångar med någon form av enkla stigluckor fanns i öster, väster, norr och sydväst.
Ingången i norr förefaller dock vara mindre. Rakt söder om kyrkans ingång i söder står två
stora träd. Tre träd finns också utmed den södra kyrkogårdsmuren. Eftersom det inte var så
vanligt med växtlighet på kyrkogårdarna vid den här tiden kan man nog utgå ifrån att träden
verkligen funnits. De var så speciella att Frigelius valde att ta med dem i sin bild. Söder om
kyrkan ligger också en bod. Parallellt med den östra muren, söder om kyrkan, kan man se två
större stående vårdar som troligen är de båda runstenarna.

På Frigelius bilder kan man också se att kyrkogården är omgärdad av en stenmur. Under
1800-talets första år, 1802-05, lades denna om av murläggare Ehrenberg. Att kyrkogården i
Sandby, som på så många andra ställen, vid den här tiden inte var särskilt välordnade vittnar
utdrag ur kyrkostämmoprotokollen från 1824. Då kom man överens om att snygga upp
kyrkogården. Alla ”likflisor” skulle jämnas till samma höjd och läggas i raka linjer. De
”stenbrutar” som var uppresta vid de flesta gravplatserna ansågs fula och skulle tas bort
liksom andra fula stenar och sönderslagna ”likflisor”. Arbetet genomfördes den 21 maj
samma år. När man lade vårdarna i raka rader eftersträvade man att varje hemman skulle få
plats så nära sin gamla gravplats som möjligt. Man röjde även upp ett område 7 alnar ut från
kyrkans södra lånhusvägg. Det gjorde att de som bodde på gården nr 5 Södra Sandby
förlorade två av sina fyra gravplatser mitt för södra ingången. Som kompensation fick de
istället två nya platser väster om de två kvarvarande gravplatserna. När man var klar med
arbetet fanns 35 stenar som ingen gjorde anspråk på. De såldes därför på allmän auktion den
19 juni för 31 rdr, 9 skg och 9 rst. Utdraget ur sockenprotokollet togs fram av Jur. kand.
Sigurd Rydström i Norra Möckleby och publicerades i Ölandsbladet den 22/2 1949.

På Frigelius bilder kan man också se att kyrkogården är omgärdad av en stenmur. Under
1800-talets första år, 1802-05, lades denna om av murläggare Ehrenberg. Att kyrkogården i
Sandby, som på så många andra ställen, vid den här tiden inte var särskilt välordnade vittnar
utdrag ur kyrkostämmoprotokollen från 1824. Då kom man överens om att snygga upp
kyrkogården. Alla ”likflisor” skulle jämnas till samma höjd och läggas i raka linjer. De
”stenbrutar” som var uppresta vid de flesta gravplatserna ansågs fula och skulle tas bort
liksom andra fula stenar och sönderslagna ”likflisor”. Arbetet genomfördes den 21 maj
samma år. När man lade vårdarna i raka rader eftersträvade man att varje hemman skulle få
plats så nära sin gamla gravplats som möjligt. Man röjde även upp ett område 7 alnar ut från
kyrkans södra lånhusvägg. Det gjorde att de som bodde på gården nr 5 Södra Sandby
förlorade två av sina fyra gravplatser mitt för södra ingången. Som kompensation fick de
istället två nya platser väster om de två kvarvarande gravplatserna. När man var klar med
arbetet fanns 35 stenar som ingen gjorde anspråk på. De såldes därför på allmän auktion den
19 juni för 31 rdr, 9 skg och 9 rst. Utdraget ur sockenprotokollet togs fram av Jur. kand.
Sigurd Rydström i Norra Möckleby och publicerades i Ölandsbladet den 22/2 1949.

Under 1800-talets första hälft byggdes fler av de öländska kyrkorna om. De medeltida
kyrkorna var mörka och omoderna. En del var i behov av så omfattande reparationer att man
inte ansåg det mödan värt utan valde att bygga nytt. I Sandby och Gårdby lades ett förslag om
att slå samman socknarna och bygga en gemensam kyrka fram. Det uppskattades inte. Istället
valde båda församlingarna att bygga nytt. Den nya kyrkan i Sandby stod klar 1861 efter stora
insatser från sockenborna. Man valde att placera den nya kyrkan söder om den gamla och
kom därför inte att använda sig av någon av den gamla kyrkans murar. Det gjorde att nya ytor
frigjordes i norr medan den nya kyrkan placerade på mark som tidigare bör ha använts för
gravsättningar. För att bygga kyrkan gick det åt en hel del smidesarbeten t.ex. spik. Därför
byggdes en tillfällig smedja i kyrkogårdens sydöstra hörn. Platsen syns idag som en lite kulle.
I smedjan arbetade smeden August Klinth. Han och andra släktingar av familjen Klinth
begravdes i Klinth-kullen i kyrkogårdens sydvästra del.

I Kalmar läns museums samlingar finns två äldre bilder över Sandby kyrkogård. Båda saknar
tyvärr datering men av deras kvalite att döma bör de vara från tiden kring sekelskiftet 1900.
Båda bilderna visar kyrkan från söder och visar en för tiden typisk kyrkogård. Området kan
närmast beskrivas som en äng. Ett fåtal gravvårdar, bl.a. runstenarna, kan urskiljas liksom ett
antal yviga buskar, solvisaren vid kyrkans södra ingång och ett smidesstaket. I gräset skymtar
också flera gravkullar överväxta med murgröna. Vid dessa gravkullar finns ingen gravvård
som utmärker gravplatsen. Båda bilderna ger intryck av att det vid den här tiden fanns stora
fria ytor på kyrkogården.

För att försköna kyrkogården lät man 1928 trädgårdskonsulenten Sigurd Olsson, Kalmar, göra
en plan för kyrkogården. På hans förslag anlades ett antal gångar och träd planterades runt
kyrkogården och utmed gångarna. Det förefaller som att inte alla gånganläggningar som
Sigurd Olsson tänkt sig förvekligades och därmed inte heller alla planteringar. Arbetena
utfördes 1929-30. Vid en gravöppning 1930 hittades en börs med 62 silvermynt från 1700-
talet samt en silverdosa med tobaksflätor.

År 1944 flyttades en gravhäll ut ur kyrkan. Den ska under perioden 1860-1926 ha använts
som trappsten vid den södra ingången. Därefter placerades den i vapenhuset. Gravhällen
ligger idag söder om kyrkan. Den höggs ursprungligen för Kunglige hovpredikanten, prosten
och kyrkoherden för Sandby och Gårdby församlingar Esaias Elea Hultberg, död 1815, och
hans maka Sophia Dor. Lindvwall, död 1837.

Ett märkligt fynd gjordes 1957. Kyrkvaktmästaren hade under en tid lagt märke till ett antal
stenar som stack upp ur marken öster om kyrkan. Eftersom de var i vägen då han skulle klippa
gräset kontaktades antikvariska myndigheter för att hjälpa till att ta bort stenarna. Det visade
sig då att de var delar av ett Patriarkerkors som ligger utlagt i marken, pekande mot kyrkan.
Ingen har idag någon förklaring till vad detta är för något. Experterna lutar dock åt att det inte
är någon ålderdomlig lämning. Den borde i så fall ha omtalats tidigare. En tanke har varit att
korset är ett minnesmärke över en massgrav i samband med en epidemi. Vid en undersökning
av platsen påträffades dock varken några föremål eller kvarlevor. Korsets stenar är av
kalksten. Det är 5,6 meter långt och placerat ca 20 meter öster om kyrkans kor.

På 1970-talet såddes flera av grusgångarna igen. Troligen var det också då som flera av de
gravplatser som tidigare varit omgärdade och grusbelagda såddes in. År 1999 förklarades en
barngravvård från 1852 ha så stort kulturhistoriskt värde att den borde upptas på
församlingens inventarieförteckning. Det är en stående kalkstensvård över åldermannen L.
Anderssons nioårige son Lars Gustaf som drunknade i Östersjön 1852. Gravvården står nära
kyrkans södra ingång.

En minnelund anlades år 2000. Platsen ritades av Karin Lundberg. Åren därefter har
runstenarna besiktigats, ett trappräcke satts upp vid den sydöstra klivstättan och två gravhällar
renoverats.



ARKIV OCH LITTERATUR
Antikvariskt Topografiska arkivet, Riksantikvarieämbetet

Kalmar läns museums topografiska arkiv

Lantmäteriet

Bucht, Eivor (red), Kyrkogårdens gröna kulturarv, Klippan 1992

Hammaskiöld, Hans mfl, Minnets stigar – en resa bland svenska kyrkogårdar. Stockholm
2001

Hammarskjöld, Britt-Marie, Ett läns utveckling-Kulturminnesvårdsprogram för Kalmar län.
Etapp 1, Översikt. Kalmar 1985

Håkansson, Gunnar, Öländska personminnen, Göteborg 1942

Rahmqvist, Sigurd (red), Det medeltida Sverige, Bd 4, Småland 4, Stockholm 1999

Sandby-Gårdby hembygdsförening, Boken om Sandby-Gårdby, 1972

Ullén, Marian, Medeltida träkyrkor, 1 Småland samt Ydre och Kinda härader i Östergötland.
Stockholm 1983

Muntliga uppgifter kyrkvaktmästare Stefan West