Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Malung-Sälen kn, HEDEN 3:20 LASSARSMEDJAN I LIMA

 Anlaggning - Historik

Historik
Smidet i Lima socken har en månghundraårig tradition. Det var en viktig binäring till jordbruket för att kunna försörja sig och smederna i Lima var kända som mycket skickliga.

På 1920-talet startade de två bröderna Lassar Johan och Lassar Emil en smedja, som i huvudsak tillverkade plogar av järn för snöröjning. Idén till att tillverka spetsplogar kom då de köpte gårdens första bil och behövde få undan snön vintertid. Bröderna var mycket motorintresserade och kända i byn för sin skicklighet och tekniska kunnande. De försökte underlätta sitt arbete så gott det gick med teknik och motorer. Bröderna uppfann flera olika motordrivna redskap bland annat en motordriven gödselspridare.

Den första spetsplogen i järn tillverkades 1925 i smedjan. Plogen som senare fick benämningen ”Lassarplogen”, visade sig vara överlägsen andra plogar genom sin svängda Y-form, som lyckades få bort snö helt från vägbanorna utan att lämna några snörännor efter sig. Den blev mycket efterfrågad i Sverige, men plogar såldes också till Finland och Norge.

Företaget blomstrade och hade under sin största produktionstid hade man över 30 anställda. Man arbetade på 1930- och i början av 1940-talet i skift. Traditionen av smide i bygden hade härigenom tagit ett språng till att bli en lokal småindustri, med spridning av produkter över hela landet där det behövdes bra plogar. De utvecklade också flera olika modeller av Lassarplogen. Det fanns bland annat en modell med högre vingar för väglaget i Norrland. Totalt tillverkade man i smedjan mellan 3000 och 4000 plogar.

Jordbruket var dock fortfarande viktigt vilket gjorde att smedjans arbete och arbetsrutiner anpassades därefter. Vid slåtter stängdes smedjan och alla anställda fick istället delta i den.

Smedjans verksamhet kom att påverkas av Vägförvaltningens nya direktiv på 1940-talet, vilka krävde att plogskären skulle sitta fast med bultar istället för nitar, såsom Lassarplogarna tillverkades. Hellre än att ändra plogarnas sammanfogning valde Lassarbröderna att hålla fast vid sin ursprungliga modell som de ansåg vara bäst. Till följd av detta minskade produktionen på 1950-talet tills man slutligen stängde dörren till smedjan. Därefter användes smedjan sporadiskt vid enstaka tillverkning. Ett barnbarn till bröderna tillverkade så sent som på 1980-talet en sista plog som vägverket i Jämtland beställde. I Lassarsmedjan tillverkades också bakplogar, kantskärare och bankar till timmerbilar.