Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Mark kn, SÄTILA-STRÖMMA 1:1 STRÖMMA KVARN

 Anlaggning - Historik

Historik
Intill Gärån och den f.d smedjan ligger den gamla kvarnbyggnaden. En kvarn har funnits på platsen åtminstone sedan 1600-talet och på 1856 års karta finns också en kvarn markerad. Nuvarande kvarn är uppförd omkring 1865 och det var den dåvarande ägaren
handlanden H. Carling som lät uppföra flera av stenbyggnaderna på Strömma; ladugården, kvarnen och mejeriet. Det var också han som utökade dammen och grävde kanalen genom gården.

Drivkraften till kvarnen var fram till 1928 ett vattenhjul, ett så kallat överfallshjul som fick vattnet genom kvarnrännan in i gavelväggen. Förutom kvarnstenarna drog hjulet på senare tid även tröskverket via en vajer och på en axel ut genom väggen var en slipsten placerad. Kvarnen byggdes om 1929 och då fanns här två par stenar, ett valsverk med sikt och rensmaskiner. Drivkraften var då en vattenturbin. Malningen vid kvarnen har varit mycket omfattande tex på 1950-talet lär det ha funnits upp till 300 kunder. Kvarnen var en så kallad tullkvarn det vill säga betalning togs genom att man ”tullade” en viss bestämd del av den säd som maldes. Kvarnrännan och tuben har byggts om flera gånger senast 1970 och 1994.

1940 var kvarnutrustningen densamma och man fick då elektrisk belysning från eget kraftverk och kraften kompletterades med en råoljemotor. 1966 upphörde all kvarndrift. 1994 införskaffades en asynkronmotor för att fungera som generator och den ursprungliga turbinen renoverades. Sedan dess tillverkas här el. Kvarnrännan och tuben har byggts om flera gånger, senast 1970 och 1994. 1994 rekonstruerades den efter en tidigare ränna och även en del av rännan som tidigare innehöll en turbin som drev en såg på gården har rekonstruerats. För att hålla längre rekonstruerades rännan i ek istället för furu. Dammen renoverades 2020.

Den för äldre stenkvarnar ofta karakteristiska tillbyggnaden av trä på taket, som vanligtvis fungerade som siktbotten när kraften även räckte till att driva en sikt, är idag riven. Den såg ut som en liten mindre rödmålad stuga av trä med vita knutar mitt på sadeltaket och fanns så sent som 1991 enligt fotografier. Den uppfördes troligen i samband med turbinens tillkomst 1929 då kraften bör ha ökat.