Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Höganäs kn, FJÄLASTORP 9:8 FJÄLASTORPS SMÅSKOLA

 Anläggning - Värdering

FJÄLASTORPS SMÅSKOLA
4/29/10
Motivering
Uppförande av särskilda folkskolebyggnader runt om i landet speglar en viktig del i Sveriges utveckling under 1800-talet då det industriella och demokratiska samhället växte fram. Med skolreformerna lades grunden för en bredare skolning av folket. Här representerar Fjälastorps småskola en typisk miljö som inte har lyfts fram i samma utsträckning som de mer klassiska skolmiljöerna som är knutna till högre utbildning och specialskolor.

Att skolbyggnaderna uppfördes efter fastställda ritningsförslag gör dem till en tidig form av typhus. Fjälastorps småskola är byggnadshistoriskt intressant då den har en välbevarad exteriör och interiör från 1927 som följer de principer som förväntades av en skolmiljö med lärarbostad. Den visar också på de estetiska krav som fanns, samtidigt som den lokala byggnadstraditionen med korsvirkeskonstruktion inte har frångåtts.

Med en välbevarad exteriör och planlösning, som visar byggnadens dubbla funktioner med skolsal och bostad, är byggnaden även intressant ur ett social- och samhällshistoriskt perspektiv. Här visas förutsättningar för skolverksamhet och lärarinnans boendemiljö med två rum, kök och en trädgård. Att läraryrket tidigt möjliggjorde för kvinnor att försörja sig och kom att domineras av kvinnor är även intressant.

Fjälastorps småskola har även ett kulturhistoriskt värde som är kopplat till upplevelsen av denna välbevarade miljö. Spåren av verksamhet och brukande är tydligt i form av nötta ytskikt och bevarad inredning. Samtidigt återger även den omgivande miljön en äldre karaktär med skolgård och trädgård i en lantlig miljö. Att lyfta fram en vardaglig miljö där barn och kvinnor varit verksamma kompletterar det urval av vårt kulturarv som en byggnadsminnesförklaring utgör.