Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Tomelilla kn, SMEDSTORP 50:1 SMEDSTORPS KYRKA

 Anläggning - Värdering

smedstorps kyrka
10/25/17
Motivering
Smedstorps kyrka och kyrkby ligger lite avsides ifrån järnvägsbyn Smedstorp som numera har tagit över kyrkbyns roll som socknens centralort. Kyrkan kan vid ett första intryck förefalla vara en rätt ordinär 1800-talskyrka med en by nästintill utplånad genom utskiftning men detta är en förenklad bild av en mycket mer komplex kulturmiljö. Kyrkan och byn är präglad och formad av Smedstorps gods som ligger dolt i grönskan ett stycke från byvägen. Smedstorps kyrka kan ha uppförts som gårdskyrka intill en större gård, sannolikt en föregångare till det slott som byggdes vid 1400-talet. Topografin kring kyrkan delar Smedstorp med flera andra kyrkbyar i området, där kyrkan ligger intill en medeltida borg omgivet eller intill en större damm. I detta avseende kan Smedstorps kyrka jämföras med exempelvis Tunby, Bollerup, Östra Ingelstad och Tosterups kyrkor. Även om kunskapen om kyrkan är ringa kan man förmoda att den har varit utförd i samma stil under romansk tid som övriga medeltida kyrkor i området. Även kyrkans dopfunt pekar på att kyrkan tillhör samma period som övriga kyrkor i Smedstorps församling. Kulturlandskapet i socknen delar också likheter med andra socknar där byar mer eller mindre uppslukats av storgodsen. På samma sätt som Tunby kyrka ödelades och socknen uppgick i Smedstorp har även Gärarp, Gärsnäs och Nedraby socknar genomgått liknande förändringar.

Smedstorps godsherre hade under 1500-talet en framträdande roll i det danska riket vilket resulterade i ett av Skånes mest påkostade gravmonument. Upphovsman till monumentet var Danmarks ledande arkitekter och stenhuggare Hans van Steenwinckel d.ä. Det Bingska gravkoret var det första gravkoret att uppföras i området och också ett av de praktfullaste och mest monumentala. En annan av dåtidens stora skulptörer Daniel Tommisen har föreslagits som upphovsman till altaruppsatsen och predikstolen från samma tid. 1500-talets slut är utan tvekan en storhetstid för Smedstorp vilket avsatt tydliga spår på kyrkans inredning. Efter att slottet övergår i svensk ägo som vederlagsgods för Bornholm förlorar det sin betydelse även om slottsmiljön till viss del levde kvar i socknen en bit in på 1800-talet. När kyrkan byggdes om vid mitten av 1800-talet verkar det inte ha rönt någon större uppmärksamhet av dåtidens antikvariska myndigheter eller byggnadshistoriker.

Den äldre kyrkans byggnadshistoria och rivningen av denna samt uppbyggnaden av den nuvarande kyrkan är därför dåligt dokumenterade.

1800-tals kyrkan förefaller välbyggd och påkostad med höga tegelvalv invändig och rikt utförda detaljer i fasaden. Invändigt är kyrkan stor och luftig. De stora fönsteröppningarna, de höga och vitmålade valven och väggarna ger ett ljust intryck. Inredningen är en blandning från olika tidsepoker och i olika stilar. Gemensamt för inredningen är att den har en lågmäld färgskala som harmonierar med det Bingska gravmonumentet. Den påkostade inredningen i renässansstil, tillsammans med golven av kalksten och de höga valven skiljer ut den från den vanliga sockenkyrkan och inger en viss karaktär av slotts- eller stadskyrka. Kalkstensgolvet är karaktäristiskt för området och sannolikt har kalkstenen hämtats från något av stenbrotten i trakten. Från kyrkans byggnadstid är korskrank, altarring och altartavlan viktiga delar liksom kyrkans planform och absidens stjärnbeströdda himlavalv.