Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Malmö kn, HUSIE 172:280 HUSIE KYRKA

 Anläggning - Värdering

Husie kyrka, HUSIE KYRKA
5/7/18
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering
Husie by ligger inkilad mellan Malmös östra utbyggnadsområden och Husie mosse, på
en höjd väl synlig i landskapet. Trots att mark i byns och kyrkans absoluta närhet upplåtits
för militära ändamål, idrottsplaner, skolgård och industri (Husie boställe) har
den i grunden medeltida bymiljön lyckats bevara sin lummiga och småskaliga karaktär.

Kyrkogården är välbevarad och utgörs av ett antal väl avläsbara delar, fint infogade i
den kuperade terrängen. Områdena som lades ut fram till början av 1900-talet präglas
av 1800-talets stilideal, med grusade, symmetriska kvarter och buxbomskantade grav-
platser. Samtliga gångar är grusade, vilket förstärker den enhetliga karaktären. Yngreoch
äldre vårdar står blandat; många stenar står kvar på ursprunglig plats, andra t.ex.
många gravminnen från tidigt 1800-tal har samlats i ett lapidarium söder om kyrkan.
Minnes-, ask- och urnlundarna har varsamt placerats in i den äldre miljön och vissa av
de gamla familjegravarna har förtätats. Ingreppen har gett kyrkogården ny aktivitet,
och illustrerar tydligt det snabba genomslag kremering och alternativa gravskick fick
från 1900-talets andra hälft. Nils Blancks tillägg på 1930-talet har en tydlig klassicistisk
karaktär med en allé som ger struktur åt kyrkogården, och ett elegant kapell med
stram resning och formelement i tydlig dialog med kyrkan.

Husie kyrka uppfördes av den välkände arkitekten Carl Georg Brunius. I sina kyrkor
lät han kombinera klassiska rumsprinciper med ett medeltida formspråk. De klassiska
principerna - axialsymmetrin, den korsformade planen och den regelbundna fönstersättningen
- är tydliga vid en första yttre anblick av kyrkan, däremot är de medeltida
dragen delvis nedtonade. Hela kyrkan, även de ursprungligen oputsade tegelytorna i
listverk och omfattningar, har varit putsad sedan 1939 och byggnaden har därmed mist
något av den visuella lyskraft och hantverksmässighet en Bruniuskyrka normalt har.
Andra större förändringar gäller bytet av taktäckning och ytterdörrar. Östdörren, som
Brunius oftast lät gå till en sakristia, har satts igen sedan prästutrymmet flyttats till en
volym påbyggd till södra korsarmen. Sakristians fasader från 1974/ 2005 tar lojalt upp
Brunius formidéer, men signalerar inget av sin tid. De vackra gjutjärnsbågarna från
1870 är intakta, men försågs 1973-74 tyvärr med väl klumpiga extrabågar invändigt.

I kyrkan ingår medeltida murverk i tornet. Det stod ursprungligen i norr, och avvek
därigenom från det från det gängse mönstret med tornet i öster. En liknande avvikelse
märks lokalt även i Oxie kyrka, som har sitt torn kvar på sydsidan. De båda tornen är
två av sju bevarade i Skåne, som man vet tillkommit genom påbyggnad av ett vapenhus.
Brunius beslut att skona tornet, och lägga sitt nya kyrkorum traditionellt i öster,
ledde till att alla öppningar i tornet fick omarbetas. Genom murverksundersökningen
1974 har man bekräftat hur tornet ständigt reparerats; däremot har man inte hittat
spår efter medeltida valv eller kalkmålningar, som kunnat förstärka murverkets värde.

Kyrkorummets interiör har kvar Bruniuskyrkans överskådlighet, renhet och logik, indelat
av hans ofta favoriserade kryssvalv. Inredningen har, liksom i alla hans kyrkor
möjligen undantaget Tullstorp, till huvuddelen ersatts av yngre föremål. De största
förändringarna kan relateras till ombyggnaden av koret; predikstolen har flyttats och
byggts om, altarskranket rivits och altaret bytts ut, frilagts och flyttats inåt i koret;
åtgärder som begränsat sikten för åskådarna i korsarmarna. I Brunius T-korsplan, en
lösning han själv uppfann, var koret helt avskärmat och altaret stod i tvärskeppet.
Golvet höjdes redan 1895, vilket omöjliggör ett skrank bakom altaret om inte ljuset
från fönstren ska skymmas, och Brunius altarkors har bytts mot en figurativ, vacker
glasmålning av Erik Olsson. Utformningen av koret, och utrymmet framför med lösa
stolar kring dopplatsen, är framförallt ett resultat av renoveringen 1973-74, baserad på
Eiler Graebes tio år äldre handlingar. Ombyggnaden är tidstypisk med ökat betonande
av sakramenten och församlingens delaktighet. Dopfunten, dopfatet och dopljusstaken
gjordes av Stig Ryberg till ombyggnaden och bildar en fin helhet. Även färgsättningen
bär till stor del 70-talets prägel med väl inpassade ekådrade inventarier, men också
olyckligt vävade väggar. Brunius bänkdörrar har på ett positivt sett byggts in i de då
insatta bänkarna, men bryter med sin färgsättning mot de i övrigt lackerade partierna.
Spåren efter restaureringen 1895 är i stort sett utraderade, medan ombyggnaden 1937
framför allt märks genom tegelgolven i gångar och vapenhus.

I kyrkan är uppsatt några sniderier, som tillhört 1600-talets predikstol, dopfuntsbaldakin
och altaruppsats. Det finns få spår kvar, som berättar något om kyrkorummets
utseende strax efter reformationen, och trädelarna får därigenom betydelse.
Vidare finns en välbevarad kalk och paten från 1600-talet, och en storklocka från 1519,
föremål som alla kommit till kyrkan som donationer efter branden 1624. Från 1883 är
orgelläktaren och -fasaden, som tillsammans utgör ett elegant blickfång på väg ut.

Värdena i Husie kyrka kan på vissa sätt ställas i relation till de i Stora Harrie kyrka.
Deras byggnadsutveckling är snarlik, med ett medeltida torn som skonats och fått ett
nytt korsformat kyrkorum av Brunius. I Stora Harrie har tornet ett medeltida kalkmålat
valv, och exteriören har kvar variationen av oputsat tegel och vita partier. Invändigt
har båda kyrkorummen utsatts för relativt hård omdaning bl.a. med snarlika
ombyggnader av koren. Till Stora Harries förtjänster hör bl.a., att kyrkan där har kvar
fler äldre inventarier, till Husies fördelar att interiören bättre bevarar sin symmetri, då
sakristian fått en egen volym istället för att inrättas i norra korsarmen.