Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Malmö kn, RINGAREN 4 HELIGA TREFALDIGHETSKYRKAN

 Anläggning - Värdering

Heliga Trefaldighetskyrkan, HELIGA TREFALDIGHETSKYRKAN
10/3/17
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Heliga Trefaldighets kyrkoanläggning i Malmö
Kyrkan ligger i en tuff och splittrad stadsmiljö där trafiken är mycket påtaglig just
utanför kyrkan. Den muromgärdade trädgården i öster är en liten oas. Hela tomten
har gångar av fin kalksten.

Anläggningen innehåller både församlingshus och kyrka. Kyrkan byggdes 1939-40 i en
elegant kombination av modernism och tradition. Stilen kan betecknas som
”funktionell tradition”. Kyrkan är enskeppig med murar av handslaget brunrött tegel,
granitsockel och ett flackt sadeltak med koppar. De höga teakfönstren, som ger kyrkan
vertikalitet, är symmetriskt placerade på långsidorna och markeras med utkragande
tegel. Det kvadratiska tornet är sidoställt i sydväst, bakom koret, vilket är en ovanlig
placering. Kyrkan ritades av arkitekt August Ewe i slutet av hans långa framgångsrika
karriär med en mängd byggnader i Malmö. Kyrkan är byggd under andra världskriget
men trots detta exteriört påkostad med koppar, granit, teak, handslaget tegel och
uppförd med omsorg om detaljer.
Exteriört är kyrkan välbevarad och det är betydelsefullt att värna den dekorativa
kyrkporten i koppar och glas, fönstren i teak och koppartaket. Den monumentala
symmetriska trappan leder upp till kyrkan. Den tillbyggda hissen på huvudfasaden stör
den eleganta symmetrin.

Kyrkorummet är en enkel ljus sal med höga blyinfattade fönster och platt högt
blåmålat tak med synliga balkar. Möbleringen är traditionell med mittgång med fokus
mot koret. Rummet präglas mycket av omändringar 1970 och 1987 då bland annat
koret byggdes om, predikstol och altaruppsats ändrades, bänkar och golv förnyades.

Den blå takfärgen är ny men är stämningsskapande för kyrksalen.
Bland inventarierna märks dopfunten av August Ewe som är elegant, smäckert och
originellt utformad. Även det speciella knäfallet är ritat av August Ewe.
De två skulpturtavlorna placering vid sidan om koret är inte så bra och hänger inte
samman med kyrkans interiör.
Detaljer att värna är entrénischens kalkstensomfattning i vapenhuset och dess
originalarmatur.
Ur ett kulturhistoriskt perspektiv kan möjligen beklagas att alla spår av biografen
raderats, då det är en ovanlig kombination med biograf/kyrka.