Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Oskarshamn kn, KYRKBACKEN 1 DÖDERHULTS KYRKA

 Anläggning - Värdering

Döderhults kyrka, DÖDERHULTS KYRKA
1/1/05
Motivering
Kulturhistorisk bedömning för Gamla kyrkogården (Gamla A)
På kyrkogården kring Döderhults kyrka har människor begravts sedan kyrkan uppfördes på
1770-talet. Innan dess fanns också kyrkogård på ungefär samma plats. Platsen har således en
mycket lång kontinuitet. På kyrkogården finns ovanligt många äldre gravvårdar bevarade. Det
är i flera fall oklart huruvida de står på ursprunglig plats eller inte.
Samtliga vårdar från 1800-talets mitt eller tidigare bör föras in på församlingens
inventarieförteckning och vårdas såsom kyrkliga inventarier. Det är dock inte bara ålder som
avgör en gravvårds kulturhistoriska värde. Bland gravvårdarna finns också många ovanliga
typer. Det gäller exempelvis de nygotiska gjutjärnsvårdarna. Vårdar av gjutjärn är i dag
ovanliga på våra kyrkogårdar. Alla vårdar av gjutjärn bör därför bevaras på plats och föras in
på inventarieförteckningen. Det gäller även gravstaketet av järn kring Cederbaumska –
Hultenheimska graven. Bland övriga gravvårdar finns många intressanta och ålderdomliga
typer. Många rymmer också lokal- eller personhistoriska värden, där den avlidne på olika sätt
satt spår i sockenbornas minnen. Många av socknens prominenta familjer har sin
familjegravpalts på gamla kyrkogården. Kyrkogårdens karaktär är beroende av den stora
variation av vårdar som finns där. Karaktärsskapande är också de många höga granitvårdarna
från 1900-talets början. Ett stort antal av vårdarna är mycket påkostade. Röd granit, sk
Våneviksgranit, förekommer i flera fall i äldre typer av vårdar som vanligen är gjorda av svart
granit. Här har närheten till stenbrottet i Vånevik påverkat valet av stenmaterial. Under en
lång period fanns grusgravar, sannolikt över hela kyrkogården. De var omgärdade av låga
häckar och / eller stenramar. De enstaka grusgravar som finns kvar bör även fortsättningsvis
vara belagda med grus. Bland kyrkogårdens äldsta gravvårdar finns flera som är i behov av
vårdinsatser.
Många gravplatser har brukats av samma familj under lång tid. I framtiden kan man tänka sig
att äldre gravstenar kan återanvändas, av familjemedlemmar eller andra, genom att man
vänder på stenen och gör en ny inskription. Det är ett sätt att hålla kyrkogården levande. Nya
gravstenar bör anpassas i utförande och material till områdets karaktär.
Döderhults gamla kyrkogård rymmer sammantaget höga kulturhistoriska värden och utgör
tillsammans med kyrka, gravkor, materialbod och de båda senare tillkomna kyrkogårdarna en
värdefull kulturmiljö.

Kulturhistorisk bedömning för kvarter 3 och del av kvarter 4
Kvarter 3 och den allra västligaste delen av kvarter 4 var det första området som togs i bruk
för begravning då den gamla kyrkogården (Gamla A) blivit för trång. Detta var på 1840-talet.
De äldsta bevarade gravstenarna är idag från 1870-talet. Merparten av ytan anlades sannolikt
med grusgravar och med påkostade, stora gravstenar. Här köpte flera av Döderhults
välbärgade familjer sina familjegravplatser. Flera av dem har använts under lång tid. Under
senare delen av 1900-talet har grusgravar och gångar såtts igen vilket starkt förändrat
områdets karaktär. I kvarteret finns många kulturhistoriskt värdefulla gravstenar; ovanliga
typer eller lokalhistoriskt intressanta. Till den första gruppen hör exempelvis
sandstensvårdarna och flera av de påkostade stora gravstenarna. Till den senare gruppen hör
bland andra gravplatsen där Axel Petersson, ”Döderhultaren” är begraven. Karaktärsskapande
i kvarteret är de många äldre, höga och kraftiga gravstenarna. Kors av gjutjärn och smide samt
staketet av gjutjärns bör föras in på församlingens inventarieförteckning. De få grusgravarna
bör långsiktigt bevaras såsom spår efter hur kyrkogården en gång såg ut.

Kulturhistorisk bedömning för kvarter 4-5
Kvarter 4 togs i bruk under 1910-20-talet och kvarter 5 under 1930-talet. Områdena anlades
med en tydlig och tidstypisk uppdelning mellan köpta familjegravar och allmänna gravar.
Denna uppdelning kan ännu skönjas både genom vårdarnas placering och deras karaktär. I det
fortsatta bruket av området bör den övergripande strukturen bevaras. Uppdelningen mellan
köpta och allmänna gravar har ett socialhistoriskt värde och berättar om sociala skillnader i
samhället. Området med barngravar i den nordvästra delen av kvarter 5 är också viktig att
värna om. Traditionen att avsätta en speciell yta till barnbegravningar har tidigare varit en
vanlig tradition på våra kyrkogårdar. Här finns en kontinuitet åtminstone sedan 1940-talet.

Kulturhistorisk bedömning för kvarter 1-2
Kvarter 1-2 anlades på 1940-talet. På ett naturligt sätt fogades en ny del till den äldre.
Tillägget är dock markerat då kyrkogårdens i övrigt dominerande alléer tar slut här och
kyrkogården öppnar upp sig i ljus och öppen yta med en tydlig nord-sydlig riktning.
Anläggningsstilen är tidstypiskt strikt med raka rader och rationellt placerade vårdar på
gräsyta. Den viktiga uppdelningen mellan linjegravar och familjegravar finns här liksom i
kvarter 4 och 5. Linjegravsområdet är mycket intakt och kan följas i ordningsföljd under hela
1950-talet. Gravstenarnas enhetliga utförande och storlek i de två områdena är
anmärkningsvärd. Områdets planläggning och allmänna karaktär bör värnas i framtiden.

Kulturhistorisk bedömning av Gamla B i dess helhet
Kyrkogården Gamla B har vuxit fram genom fyra olika anläggningsfaser. Den östra delen
med kvarter 3, 4 och 5 har en gemensam karaktär av strikt anlagd parkkyrkogård med
klassicistiska drag. I sin glans dagar hade kyrkogården med sina alléer, grusgravar och vackra
grindpartier mot Marieholmsgatan lite av stadsambitioner. Till detta bidrar också placeringen
en bit från kyrkan. Det strikta gångsystemet, de två alléerna och de organiserade kvarteren ger
ännu det forna intrycket även om många gångar såtts igen liksom i stort sätt alla av de forna
grusgravarna. För bevarandet av karaktären är kyrkogården helt beroende av sina vackra
lindalléer och av den påkostade omgärdningen mot öster. De få kvarvarande grusgravarna bör
långsiktigt bevaras. Kyrkogårdens framväxt kan tydligt avläsas, från det sena 1800-talet och
framåt, främst genom de olika typer av gravvårdar som dominerar de olika områdena. I det
fortsatta bruket av kyrkogården bör hänsyn tas till de olika kvarterens karaktärer och
strukturer. Framförallt i kvarter 3 finns många ovanliga och kulturhistoriskt värdefulla
gravvårdar som bör stå kvar på plats och visa på den långa historiska kontinuitet som
kyrkogården har. Uppdelningen mellan köpta och allmänna gravar som går igen över stora
delar av kyrkogården bör också värnas.
Se vidare i den kulturhistoriska bedömningen som gjorts för varje område.

Kulturhistorisk bedömning för Döderhults kyrkogårdar i helhet
Sedan medeltiden har en kyrkogård funnits på ungefär samma plats i Döderhult. Länge var
Döderhult en centralort i den stora socknen. Först ett par decennier efter det att Döderhultsvik
blev till Oskarshamn, på 1850-talet, anlades en egen kyrkogård för oskarshamnsborna. I
Påskallavik och Bockara, även de i Döderhults socken, anlades kyrkogård på 1850- respektive
1930-talet.
Döderhults kyrkogårdar består av tre delar som präglas av sina olika tillkomstperioder. Den
äldsta delen är Gamla A med medeltida rötter, även om nuvarande strukturen härstammar från
1800-talet. Här finns höga kontinuitets - och traditionsvärden att ta vara på. Många av de
enstaka vårdarna rymmer här kulturhistoriska värden på grund av ålder, utförande eller
person- /lokalhistoria. Gamla B anlades vid 1800-talets mitt och kring sekelskiftet 1900, med
ett par senare utvidgningar. Anläggningsstilen var här klassicistisk med rätvinkligt
gångsystem, alléer och grusgravar. Köpta och allmänna gravar skiljdes strikt åt. Den
tidstypiska anläggningsstilen är värd att vårda. Den Nya kyrkogården har tillkommit under
1960-80-talen och är även den tidstypisk med sin utformning. De tre kyrkogårdarna har
mycket att berätta om Döderhults sockens långa historia. Till kyrkomiljön hör förutom
kyrkogårdarna och kyrkan, även gravkoret och den gamla redskapsboden som tillsammans
skapar en värdefull kulturmiljö med lång kontinuitet.
På Döderhults kyrkogårdar har människor begravts under lång tid. En vandring över
kyrkogårdarna berättar om skiftande synsätt när det gäller begravningstraditioner, synen på
döden och på sorgarbete i stort. Enstaka gravvårdar och grupper av vårdar vittnar om
skiftande ideal och många gånger om hantverksskicklighet. De rymmer information som
handlar om person- och/eller lokalhistoria i form av personnamn, ort-/gårdsnamn och titlar.
Framförallt på Gamla A och i den äldsta delen av Gamla B anges ofta den dödes yrkestitel på
gravvårdarna, så som exempelvis riksdagsman, prostinnan, rusthållare, hemmansägare,
nämndeman, mästerlots, hushållerska, verkmästare, sjökapten och kyrkovärd, titlar som alla
vittnar om kunskap, näringar och samhällsfunktioner som funnits i trakten.
I många av kyrkogårdens enstaka gravvårdar finns kulturhistoriska värden att tillvarata. Det
kan handla om person- eller lokalhistoriskt värde, om hantverksmässigt eller konstnärligt
värde. På Gamla A finns ett relativt stort antal vårdar från 1800-talets mitt eller tidigare, som
alla bör bevaras på plats och föras in på inventarieförteckningen. Flera av dem kräver snarast
vårdinsatser. Även vårdarna av smide och gjutjärn liksom staket i samma material ska föras in
på församlingens inventarieförteckning. Gravplatser som är belagda med grus och/eller
omgärdade av stenram minner om en tidigare vanlig företeelse, och bör behålla sin
utformning. Den tydliga uppdelningen mellan köpta och allmänna gravar som är
karaktäristisk för Gamla B har ett socialhistoriskt värde då det visar på sociala skillnader i
samhället. Kulturhistoriskt värdefulla och viktiga för upplevelsen av kyrkogården, Gamla A
och B är omgärdande stenmurar, påkostade ingångar samt omgärdande träd och alléer.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar ändras och gravrätter återgår och får
ny ägare. Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är uppmärksam på
att bevara de olika delarnas karaktär och gravvårdar från alla olika tider.
Sammanfattningsvis:
• Döderhults kyrkomiljö har en lång tradition som religiöst centrum och samlingsplats i
socknen. Kyrkogården utgör ett samhällshistoriskt och pedagogiskt värdefullt
tidsdokument.
• Ett kulturhistoriskt värde finns i kyrkogårdens struktur som sådan med de olika
tidsskikten, som speglar olika skeden i kyrkogårdens utveckling.
• Gamla A rymmer ett ovanligt stort antal äldre gravvårdar från 1800-talets början och
mitt.