Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Kalmar kn, PÅRYD 1:124 KARLSLUNDA KYRKA

 Anläggning - Värdering

KARLSLUNDA KYRKA
9/1/05
Motivering
1) Karlslunda (Gamla) Kyrkogård

Kulturhistorisk bedömning enskilda kvarter:

Kvarter I
Den södra delen av kyrkogården är den som brukats längst av kyrkogårdens kvarter.
Strukturen med två delar uppdelade av mittgång har troligen funnits sedan kyrkan stod klar
1818. Spår finns idag bevarade från 1800-talets mitt och framåt. Det äldsta skiktet består av
några enstaka gravvårdar som berättar att området under lång tid brukats för
familjegravar/köpegravar. Under lång tid bestod hela området av grusgravar, många av dem
omgärdade av stenramar och/eller låga häckar. Rester av stenramar berättar nu denna historia
tillsammans med bevarade fotografier.

Kvarteret har brukats kontinuerligt, vilket betyder att området rymmer gravvårdar från 1850-
talet och fram till 2000-talet. Störst antal finns idag från 1930-50-talen. Många av
gravplatserna har använts av samma familj under mycket lång tid. I vissa fall har en ny sten
beställts, men man har låtit den äldre släktingens namn och dödsårtal följa med på den nya
stenen. I andra fall har huvudstenen kompletterats med nya stenar av den liggande typen.
Yrkestitlar som anges på gravvårdarna berättar om verksamheter och funktioner som funnits i
socknen. I kvarteret har många av socknens prominenta invånare fått sin sista viloplats.

I det fortsatta brukandes av kvarteret bör man beakta att gravvårdar från alla olika tidsperioder
långsiktigt bevaras på plats. Gravstenar från 1800-talets mitt ska föras in på församlingens
inventarieförteckning och vårdas av församlingen. För karaktären av kvarteret är det också
viktigt att höga, äldre gravvårdarna i största möjligaste mån får stå kvar på plats. Gravvårdar
kan också återanvändas genom att man vänder på dem och gör ny inskription på den forna
baksidan.


Kvarter II
Kvarter II har troligen brukats sedan 1800-talets senare hälft. Den äldsta gravvården från
1870-talet är dock ensam i sin ”generation”. Möjligen användes området till en början för
linjegravar för samhällets mindre bemedlade. Från 1900-talets första år organiserades
kvarteret så att familjegravar lades i en ram kring ett inre område som från och med 1920-talet
brukades för familjegravar. Området belades efterhand med grus, troligen med början på
1930-talet och helt utfört på 1950-talet. En del av familjegravarna omgavs av stenramar och
några markerades troligen också av gravkullar. Av detta finns idag inga spår. Skillnaden
mellan de höga och påkostade gravvårdarna i kvarterets ytterkanter och de mindre vårdarna i
kvarterets mitt kvarstår dock. Här finns socialhistoriska värden som bör tillvaratas. För att
bevara karaktären är det viktigt att långsiktigt bevara både de höga gravvårdarna i
ytterkanterna och ett urval av linjegravvårdarna.

Gjutjärnskorset ska föras in på församlingens inventarieförteckning och vårdas av
församlingen då gravrätten gått ut. Som ett alternativ till att ta bort gravstenar kan gamla
gravstenar återanvändas och ny inskription göras på den forna baksidan.


Kvarter III
Kvarter III togs i bruk vid 1930-talets mitt och utformades likt kvarter II med familjegravar
som en ram kring ett inre linjegravsområde. Först anlades gravplatserna i grus men ganska
snart såddes gräs in. Då försvann också häckar och andra omgärdningar. Även om karaktären
är förändrad sedan kvarteret anlades är strukturen bevarad med den strikta åtskillnaden mellan
köpta och allmänna gravar. Skillnaden är dock inte så markant här som i kvarter II eftersom
det inte är så stor skillnad på storleken på gravstenarna. Området rymmer en mängd
tidstypiska gravvårdar från 1930-60-talet. Ovanlig och speciell, särskilt för en
landsortskyrkogård, är den monumentala gravtumban.


KULTURHISTORISK BEDÖMNING AV (GAMLA) KYRKOGÅRDEN I DESS HELHET

På Karlslunda kyrkogård har människor begravts under lång tid. En vandring över
kyrkogården berättar om olika synsätt när det gäller begravningstraditioner, synen på döden
och på sorgarbete i stort. Enstaka gravvårdar och grupper av vårdar vittnar om skiftande ideal
och många gånger om hantverksskicklighet. De rymmer information som handlar om personoch
eller lokalhistoria i form av personnamn, ort-/by-/gårdsnamn och titlar. På Karlslunda
kyrkogård är hemmansägare och lantbrukare de vanligaste titlarna. Andra som förekommer
såsom garverifabrikör, handlare, folkskollärare, snickaremästare, landstingsman, byggmästare
och kyrkovärd vittnar alla om kunskap, näringar och samhällsfunktioner som funnits i trakten.
Gård- eller bynamn finns angivet på majoriteten av vårdarna. Som i så många andra
landsortssocknar har det här varit viktigt att tala om vilken del av socknen man kallat sitt hem.

Karlslunda kyrkogård och kyrka ligger i den västra delen av Påryds samhälle som växte fram
under främst 1800-talets slut och 1900-talets början. Kyrkan och kyrkomiljön är en viktig och
intressant del av samhällets framväxt. Till kyrkomiljön hör förutom kyrkan och gamla och
nya kyrkogården, även klockstapel och bårhus. Också den näraliggande bebyggelsen med
församlingshem, gammalt fattighus, tidigare lärarbostad samt de bevarade delarna av de
gamla kyrkstallarna hör till kyrkomiljön. Den gamla kyrkogården omgärdas av stenmur och
en splittrad trädkrans, vilka båda är viktiga för upplevelsen av platsen.

Den nuvarande kyrkogården nyanlades i samband med att kyrkan uppfördes på 1810-talet. Då
fanns bara den södra delen. Den norra delen anlades på 1870-talet och utvidgades på 1930-
talet. Kyrkogården rymmer idag spår från 1800-talets mitt och framåt, men är främst en
produkt av 1900-talets användning. De grusgravsområden som fanns under 1900-talets första
decennier såddes igen under 1950-70-talen. Då togs också omgärdningar i form av stenramar,
häckar och staket bort. På kyrkogårdens södra sida finns familjegravplatser från 1800-talets
mitt och framåt. Antalet gravstenar från 1800-talet och det tidiga 1900-talet är relativt litet. I
norr finns familjegravplatser från främst tidigt 1900-tal anlagda som en ram kring ett inre
område som mestadels består av linjegravplatser som kan följas från1925-1946. Det på 1930-
talet anlagda kvarter III är planlagt på samma vis med familjegravar i kanterna och allmänna
linjen i mitten. Det tydliga avskiljandet mellan köpta och allmänna gravar var viktigt då
kyrkogårdskvarteren anlades. Företeelsen berättar om sociala skillnader i samhället och har ett
socialhistoriskt värde. I många av de enstaka gravvårdarna finns kulturhistoriska värden att
tillvarata. Det kan handla om personhistoriskt eller lokalhistoriskt värde, om socialhistoriskt
eller konsthistoriskt värde. På kyrkogården finns ett mindre antal vårdar från 1800-talets mitt
som alla bör bevaras på plats och föras in på inventarieförteckningen. De bär på
hantverksmässiga och personhistoriska värden. Gjutjärnskorset ska också föras in på
församlingens inventarieförteckning.

På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar byts ut och att gravrätter återgår och får ny
ägare. Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är uppmärksam på att bevara
de olika kyrkogårdsdelarnas karaktär och gravvårdar från alla olika tider.

Sammanfattningsvis:
• Karlslunda kyrkogård tillsammans med kyrka, klockstapel, bårhus och näraliggande
bebyggelse utgör en värdefull kulturmiljö som har en stor roll i framväxten av Påryds
samhälle.
• Ett kulturhistoriskt värde finns i kyrkogårdens struktur som sådan med de olika
tidsskikten, som speglar olika skeden i kyrkogårdens utveckling.



2) Karlslunda Nya Kyrkogård

KULTURHISTORISK BEDÖMNING AV NYA KYRKOGÅRDEN I DESS HELHET
I början av 1950-talet uppstod behov av att utöka kyrkogården i Karlslunda. Eftersom det på
grund av kyrkplatsens läge var svårt att utvidga den befintliga kyrkogården i anslutning till
kyrkan byggdes en ny begravningsplats på andra sidan Ödbyholmsvägen. Nya kyrkogården
togs i bruk i början av 1960-talet och utvidgades på 1990-talet med stora ytor varav merparten
ännu inte börjat användas. Den nya kyrkogården ingår som en del av den värdefulla
kulturmiljö som finns kring Karlslunda kyrka.

Karlslunda nya kyrkogård är en tidstypisk anläggning med sin rektangulära form, den
markerade mittgången och den myckna vegetationen som utgör stommen i strukturen. Med
häckar har arkitekten delat in kyrkogården i olika avgränsade rum. Sorgträden, här av
hängask, är ett trädval med lång tradition på kyrkogårdar. Gravvårdarna är vanligen låga och
enkla. De har en utformning och dekor som är typisk för utvecklingen från 1960-talet fram till
idag. Gravvårdarna rymmer person- och lokalhistoriska värden. Det gäller i synnerhet de
gravvårdar där den dödes yrkestitel angivits samt vårdar med symboler eller inskriptioner som
berättar något utöver födelsedata om den döde.

På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar ändras och gravrätter återgår och får
ny ägare. Det är dock viktigt att man i förvaltningen av begravningsplatsen är
uppmärksam på att bevara de olika delarnas karaktär och gravvårdar från alla olika
tider.

Sammanfattningsvis:
• Karlslunda nya kyrkogård ingår i den värdefulla kulturmiljön kring Karlslunda kyrka.
• Anläggningen är tidstypisk både vad gäller struktur och gravvårdstyper.