Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Kalmar kn, KLÄCKEBERGA KYRKA 1:1 KLÄCKEBERGA KYRKA

 Anläggning - Värdering

KLÄCKEBERGA KYRKA
10/1/05
Motivering
Kulturhistorisk bedömning av enskilda kvarter/områden:

Kvarter Skansen, Klockstapeln och Kyrkan
Kyrkogården har brukats kontinuerligt under en lång tid och gravvårdar har med tiden bytts ut
vilket givit en provkarta på vårdar från mitten av 1800-talet fram till idag. Flertalet av de
äldsta gravvårdarna finns öster om koret och intill klockstapeln. De kvarvarande gravvårdarna
från 1800-talet samt senare gravvårdar med omgärdningar och murgrönekullar ska bevaras på
plats även då gravrätten har gått ut. Gravvårdar från 1800-talets mitt samt de av gjutjärn och
metall bör föras in på inventarieförteckningen.


Nya delen
Nya delen anlades i två etapper under början av 1980-talet och med minneslunden under tidigt
1990-tal. Kyrkogården planlades med gräsytor med raka grusade gångar emellan. Här finns
ett speciellt område för urngravar samt minneslunden. Karaktären är typisk för nyanlagda
kyrkogårdar under det sena 1900-talet.


KULTURHISTORISK BEDÖMNING AV KYRKOGÅRDEN I DESS HELHET

Kläckeberga kyrka och kyrkogård ligger vackert i odlingslandskapet på en liten höjd och syns
vida i landskapet. Kyrkan, klockstapeln, vallmuren och trädkransen men även den gamla
skolbyggnaden och f d fattighuset hör till den sammantaget värdefulla kulturmiljön.

På Kläckeberga kyrkogård har sockenborna begravts sedan medeltiden men rymmer idag
mest spåren efter 1900-talets brukande. En vandring över kyrkogården berättar om olika
synsätt när det gäller begravningstraditioner, synen på döden och på sorgarbete i stort.
Enstaka gravvårdar och grupper av vårdar vittnar om skiftande ideal och ibland om
hantverksskicklighet. De rymmer information som handlar om person- och eller lokalhistoria i
form av personnamn, ort-/by-/gårdsnamn och titlar. På Kläckeberga kyrkogård är lantbrukare
den vanligaste titeln. Andra som förekommer såsom fiskare, f d båtsman, murarmästare,
tegelbruksarbetare, byggnadsingenjör, slöjdare, snickare, verkmästare, agronom,
trafikbilägare, trädgårdsmästare, rättare och nämndeman vittnar alla om kunskap, näringar och
samhällsfunktioner som funnits i trakten. Gård- eller bynamn finns angivet på majoriteten av
vårdar. Som i så många andra landsortssocknar har det här varit viktigt att tala om vilken del
av socknen man kallat sitt hem.

Länge utgjordes hela kyrkogården av ytan runt om kyrkan. En större utvidgning utfördes i
norr på 1980-talet. Kyrkogårdsytan har på så vis mer än fördubblats under 1900-talets sista
decennier. Kyrkogården rymmer idag spår från 1800-talets mitt och framåt, men är främst en
produkt av 1900-talets användning. De grusgravsområden som fanns, åtminstone under sent
1800-tal och 1900-talets första decennier, såddes igen på 1950-70-talen. Då togs också
omgärdningar i form av stenramar, häckar och staket bort, liksom de tidigare så vanliga
murgrönskullarna. Spår av denna förändring kan anas men endast en gravplats har kvar sin
omgärdning i form av pollare och kätting. En gravplats omgärdas av ett stenstaket och ett fåtal
murgrönskullar finns kvar på kyrkogården. Dessa spår utgör en länk till kyrkogårdens
utvecklingshistoria.

Hur materialval och utformningen av gravvårdar har varierat under olika tider illustreras av
kyrkogårdens gravvårdar. Detta gör att vårdarna kan ha ett konsthistoriskt värde och ibland
också ett hantverksmässigt värde. Hela kyrkogården har brukats kontinuerligt vilket har
skapat en kyrkogård där gammalt och nytt möts. De vårdar som är från mitten av 1800-talet
och äldre ska upptas på församlingens inventarieförteckning. Detta gäller även de vårdar av
gjutjärn och metall som finns på kyrkogården. Flera för bygden betydelsefulla personer är
begravda på kyrkogården. Vårdarna , enskilda sådana, kan också ha person och lokalhistoriskt
värde.

På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar byts ut och att gravrätter återgår och
får ny ägare. Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är uppmärksam
på att bevara de olika kyrkogårdsdelarnas karaktär och gravvårdar från alla olika
tider.

Sammanfattningsvis:
• Kläckeberga kyrkomiljö har en lång tradition som religiöst centrum och samlingsplats
i socknen. Kyrkogården utgör ett samhällshistoriskt och pedagogiskt värdefullt
tidsdokument.
• På Kläckeberga gamla kyrkogård finns ett mindre antal äldre gravvårdar av olika
material och utförande som ger en god överblick över utformningen av gravvårdar från slutet av 1800-
talet fram till idag.
• Kläckeberga gamla kyrkogård utgör ett gott exempel på en mindre landsortskyrkogård
vars ålderdomliga intryck förstärks av kyrkan, klockstapeln och vallmuren.