Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Torsås kn, SÖDERÅKRA KYRKA 1:2 SÖDERÅKRA KYRKA (SOFIA MAGDALENA KYRKA)

 Anläggning - Värdering

SÖDERÅKRA KYRKA (SOFIA MAGDALENA KYRKA), SÖDERÅKRA KYRKA (SOFIA MAGDALENA KYRKA)
1/1/07
Motivering
Kvarter A
Större delen av kvarter A lades troligen till kyrkogårdens yta genom en utvidgning på 1870-
talet. Några få vårdar i området är också från denna tid. Troligen utvecklades tidigt en struktur
med familjegravar längs områdets ytterkanter och linjegravar i kvarterets mitt – en ordning
som än idag är tydlig. Klart är att området användes för allmänna linjen under 1920-30-talen,
men kanske även tidigare. Några få enkla vårdar från 1900-talets första år tyder på det. I
familjegravsområdet har flera av socknens prominenta invånare fått sin sista vila vilket de
påkostade vårdarna i öster visar. Den sociala skiktningen i samhället blir tydlig när man
jämför de stora vårdarna med de förhållandevis små i linjegravsområdet. Kvarterets struktur
och skillnaden mellan familjegravar och linjegravar har ett socialhistoriskt värde som man bör
värna om i det fortsatta bruket av kvarteret.
Vårdar från tiden kring 1800-talets mitt bör samtliga långsiktigt bevaras på plats.
Kalkstenskorset över tullinspektör C A Appert bör föras upp på inventarieförteckningen. I
många av vårdarna i kvarteret finns lokal- och personhistoriska värden att värna.

Kvarter B och C
Kvarter B och C har ingått i kyrkogården sedan nuvarande kyrkan byggdes på 1790-talet.
Delar av området måste ha utgjort den plats där den gamla kyrkan stod. När den nya kyrkan
byggdes fick socknens större gårdar sina gravplaner på evig tid som tack för insatser i
samband med kyrkbygget. Det var vid tiden ett vanligt fenomen att kyrkogårdarna delades
upp efter gårdarna eller byarna i socknen. På några få kyrkogårdar i Kalmar län finns ännu
något eller några spår kvar att denna tradition. I Söderåkra är en stor andel av gårdarnas gamla
gravplaner ännu i bruk på samma sätt som de var då kyrkan stod klar. Ur ett länsperspektiv är
detta helt unikt. Även i ett nationellt perspektiv är företeelsen synnerligen ovanlig. Genom att
församlingen och sockenborna hållit kvar vid traditionen har också ett kulturarv räddats för
eftervärlden. Endast genom en fortsatt ambition och ett intresse från såväl församling som
sockenbor kommer traditionen att hållas vid liv. I största möjligaste mån bör inga vårdar
plockas bort från gravplanerna. När så är möjligt är det positivt om gamla vårdar kan
återanvändas genom att man vänder på dem och gör en ny inskription på den forna baksidan.
För att den långa kontinuiteten i framtiden ska fortsätta att vara synlig är det dock viktigt att
även nya vårdar tillåts placeras i de både kvarteren. Att varje generation får sätta sina spår är
positivt.
Vissa av de äldre vårdarna behöver ha mer omsorg än de tidigare fått. Kanske är ingen i
familjen längre intresserad av att sköta vården. I dessa båda kvarter måste församlingen ta på
sig skötseln. Det gäller underhåll av gjutjärnsstaketen och gjutjärnskorsen och det gäller
översyn, kontinuerlig besiktning och underhåll på kalkstensvårdarna. Korset och de båda
staketen av gjutjärn bör föras upp på inventarieförteckningen. Detsamma gäller
kalkstenshällarna över de båda prästerna samt de stående kalkstensvårdarna över Sven
Månsson, Carl Fredrik Barck samt N Nylander (se ovan under gravvårdstyper). De två
bevarade murgrönskullarna skall värnas som den sista resten efter en tidigare mycket vanlig
företeelse på Söderåkra kyrkogård. Hängasken är i dåligt skick men har en skulptural verkan
som är viktig för upplevelsen i kvarteret. Många av vårdarna har lokal- och/eller
personhistoriska värden. De många yrkestitlarna med kustanknytning berättar om en av de
viktiga verksamheterna i socknen.

Kvarter D, E, F, H, I, J
Kvarteren har en blandad karaktär med vårdar av olika typer och från olika tider. Karaktären
är ett resultat av att kvarteren använts under lång tid. Många gravplatser har använts av flera
generationer med flera vårdar som resultat. Genom gravvårdarnas placering och datering samt
kvarterens struktur kan ännu tydligt avläsas hur kyrkogården vuxit fram med de olika
utvidgningarna. Mycket viktigt för denna tydlighet är den gamla trädraden av lindar som
tidigare markerade kyrkogårdens gräns men numera står mitt på kyrkogården. Bland
kvarterens gravvårdar kan stilutvecklingen inom gravvårdskonsten följas från 1800-talets slut
fram till idag. Blandningen av vårdar gör att karaktären varierar mellan kvarteren, men även
inom kvarteren. Speciella blickfång utgör grupper av höga, arbetade vårdar från 1900-talets
början vilka finns i större antal speciellt i kvarter F och H. Många enstaka vårdar rymmer
höga kulturhistoriska värden i form av lokal- och eller personhistoria. Till dessa hör bl a
gravstenen i kistform över Alfred Petersson i Påboda. Andra är ovanliga till sin form eller
storlek, vilket gör dem bevarandevärda. Till dessa hör exempelvis den mycket påkostade
gravplatsen över familjen J Wideberg. På många av vårdarna finns yrkestitlar som berättar om
verksamhet som bedrivits i socknen. Gjutjärnskorset i kvarter E bör föras in på församlingens
inventarieförteckning.

Kvarter G
Kvarter G tillhör den del av kyrkogården som troligen fördes till kyrkogårdens yta 1901.
Linjegravar har funnits i kvarteret sedan 1920-talet vilket enstaka bevarade vårdar minner om.
Möjligen fanns strukturen med familjegravar i ytterkanterna och linjegravar i mittpartiet redan
då. Det var ett vanligt sätt att organisera gravkvarter på vid 1900-talets början. Uppdelningen
mellan köpta och allmänna gravar har ett socialhistoriskt värde efter som avspeglar en del av
samhällsordningen under 1900-talet och är en tradition som tidigare var utbredd, men numera
inte används. Man bör därför långsiktigt bevara en grupp linjegravvårdar i kvarteret.

Kvarter K, L, M, N, O och U
Området tillkom genom en utvidgning på 1920-talet och ritades av stadsarkitekten i Kalmar, J
Fred Olson. Anläggningsstilen var tidstypisk med strikt ordnade rader och kvarter samt med
åtskiljda ytor för köpta gravar/familjegravar och linjegravar. Uppdelningen mellan köpta och
allmänna gravar är tydlig än idag och har ett socialhistoriskt värde eftersom den avspeglar en
del av samhällsordningen under 1900-talet. Traditionen var tidigare utbredd, men används
inte numera. Man bör därför långsiktigt bevara en grupp linjegravvårdar i området.
Linjegravsområdet är mest välbevarat i kvarter M. Bland övriga vårdar finns många med
tidstypiskt utseende från 1900-talets mitt. I många vårdar finns också person- eller
lokalhistoriska värden att värna. Kvarterets karaktär är beroende av vegetationen i form av
häckar och andra planteringar som bidrar till att göra strukturen tydlig.

Kvarter P, R, S och T
Området anlades på 1960-talet med raka rader och rumslighet skapad genom system av
häckar och annan vegetation. En ceremoniplats var vid denna tid en vanlig del av en
nyanläggning. Strukturen är tidstypisk för 1900-talets senare del och trädgårdskänslan en
viktigt del av områdets karaktär. I den framtida skötseln bör den ursprungliga strukturen
värnas. Vårdarna är tidstypiska och många av dem rymmer lokal- och personhistoriska
värden.

Nya kyrkogården
Områdes struktur liksom gravvårdarnas utseende är tidstypiska för slutet av 1900-talet. De
strikta raderna av vårdar mjukas upp av vegetationen. En utveckling mot mer individualiserad
syn på gravvårdarnas utformning kan skönjas, vilket är typiskt för 1900-talets slut.

KYRKOGÅRDEN I DESS
HELHET
Söderåkra kyrka och kyrkogård ligger på en höjd väl synligt för människor som färdas längs
den gamla landsvägen som förband Karlskrona med Kalmar. Platsen har kontinuitet som
sockencentrum sedan medeltiden då den första kyrkan uppfördes. Till kulturmiljön hör
förutom kyrkan och kyrkogården även närliggande bebyggelse i form av två generationers
skolhus och prästgård. Kyrkogården omgärdas av murar och trädkrans som är en viktig del av
kyrkogårdens karaktär. Bårhuset, uppfört 1823, har en till kyrkan anpassad arkitektur som bör
värnas.
Kyrkogårdens nuvarande utsträckning har tillkommit genom större kända utvidgningar på
1800-talet, under 1900-talets första decennier, på 1960-talet samt på 1980-talet. De senaste
två delarna är synliga som tydliga tillägg till de äldre delarna. Äldst är kyrkogården närmast
kyrkan som har en struktur som kan spåras till den tid då nya kyrkan uppfördes. Som tack till
de stora gårdarna i socknen för deras bidrag till kyrkbygget skänktes gravplatser söder om
kyrkan som gårdsgravar på evig tid. Dessa gårdsvisa gravplaner finns idag i stor utsträckning
bevarade i kvarter B och C, något som är helt unikt i länet. Även i ett nationellt perspektiv är
företeelsen mycket ovanlig.
Till struktur och utformning är kyrkogården i övrigt i stor utsträckning ett resultat av 1900-
talets användning. De tidigare, på den gamla delen, mycket vanliga murgrönskullarna är idag
nästan helt borta. Från tiden då stora delar av kyrkogården anlades med låga, välklippta
häckar och grusade gravplatser finns endast spår bevarade. Genom bevarade strukturer och
gravvårdar kan ändå en vandring över kyrkogården berätta mycket om skiftande synsätt när
det gäller begravningstraditioner och synen på döden. Enstaka gravvårdar och grupper av
vårdar vittnar om skiftande ideal och många gånger om hantverksskicklighet. De rymmer
information som handlar om person- och/eller lokalhistoria i form av personnamn, ort-/by-
/gårdsnamn och yrkestitlar. Yrkestitlarna berättar om verksamheter och utkomstmöjligheter
som funnits i socknen. De många titlarna med kustanknytning är särkskilt framträdande på
Söderåkra kyrkogård. Uppdelningen mellan köpta och allmänna gravar som ännu är tydlig i
kvarter A, G, K och M har ett socialhistoriskt värde som är viktigt att värna om i det framtida
bruket av kyrkogården. Man bör därför se till att en grupp linjegravvårdar långsiktigt bevaras
på kyrkogården. Smidesstaket, gjutjärnsstaket och gravvårdar från mitten av 1800-talet eller
äldre ska införas på församlingens inventarieförteckning och vårdas av församlingen.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar ändras och gravrätter återgår och får
ny ägare. Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är uppmärksam på
att bevara de olika delarnas karaktär och gravvårdar från alla olika tider.
Sammanfattningsvis:
• Kyrkan, kyrkogården och den omgivande bebyggelsen utgör tillsammans en värdefull
kulturmiljö som vittnar om platsens betydelse som kyrkligt centrum i bygden.
• Ett kulturhistoriskt värde finns i kyrkogårdens tydliga struktur som genom sina olika
tidsskikt inte bara speglar olika skeden i Söderåkra kyrkogårds utveckling utan också
kyrkogårdarnas utvecklingshistoria i allmänhet.
• De välbevarade områdena med gårdsvisa gravplaner är unika i länet och mycket
ovanliga i landet som helhet.