Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Vimmerby kn, RUMSKULLA 5:1 RUMSKULLA KYRKA

 Anläggning - Värdering

RUMSKULLA KYRKA, Rumskulla kyrkogård
1/1/05
Motivering
KULTURHISTORISK BEDÖMNING AV KYRKOGÅRDEN I DESS HELHET
På Rumskulla kyrkogård har människor begravts sedan medeltiden. En vandring över kyrkogården berättar om skiftande synsätt när det gäller begravningstraditioner, synen på döden och på sorgarbete i stort. Enstaka gravvårdar och grupper av vårdar vittnar om skiftande ideal och många gånger om hantverksskicklighet. De rymmer information som handlar om person- och/eller lokalhistoria i form av personnamn, ort-/gårdsnamn och titlar. På Rumskulla kyrkogård förekommer vanliga titlar såsom lantbrukare och hemmansägare liksom mer ovanliga som hospitalsläkare, trotjänarinna, nämndeman, byggmästare, mjölnare och skogvaktare, vilka alla vittnar om kunskap, näringar och samhällsfunktioner som funnits i trakten. Ortnamn finns angivet på det stora flertalet vårdar.
Rumskulla kyrka och kyrkogård är belägen i Rumskulla samhälle. Kyrkogården började anläggas i samband med att den nuvarande kyrkan uppfördes 1837. Till kyrkomiljön hör kyrkan, kyrkogården och gravkapell liksom församlingshem och f.d. kyrkstallar, vilka tillsammans skapar en värdefull kulturmiljö.
Kyrkogården har utvidgats vid flera tillfällen men de exakta tidpunkterna har, med undantag för utvidgningen 1854, inte kunnat fastställas i detta arbete. Idag präglas kyrkogården av den stora omläggning som gjordes under 1960- och 70-talen. Gångar och grusbelagda gravplatser såddes igen och omgärdningar runt gravplatser togs bort. Äldre linjegravsområden togs i bruk för nya familjegravar. Denna typ av förändringar var mycket vanliga på våra kyrkogårdar under 1900-talets andra hälft. På Rumskulla kyrkogård finns idag en del spår av dessa förändringar, dock inte alltid så tydliga. I kvarter 8 finns ett sammanhängande område med linjegravar från 1940- och 50-talet. Linjegravvårdar finns också i kvarter 10. Dessa gravvårdar visar på ett äldre begravningsskick som tidigare förekom på de flesta kyrkogårdar och bör därför bevaras. Tillsammans med köpegravar från motsvarande tidsperiod visar de på socknens sociala historia.
I många av de enstaka gravvårdarna finns kulturhistoriska värden att tillvarata. Det kan handla om personhistoriskt eller lokalhistoriskt värde, om socialhistoriskt eller stilhistoriskt värde. På kyrkogården finns flera spår av den långa kontinuiteten på platsen i form av äldre vårdar. Viktiga för Rumskulla kyrkogårds karaktär är framförallt de höga, stående gravvårdarna från 1900-talets första decennier men även de små enkla linjegravvårdar som finns i olika områden. På kyrkogården finns också ett mindre antal vårdar från 1800-talets mitt som alla bör bevaras på plats. Flera av dem bär på hantverksmässiga värden. Vårdarna från 1800-talets mitt bör i de fall gravrätten har utgått införas på kyrkans inventarieförteckning och vårdas av församlingen. Kulturhistoriskt värdefulla och viktiga för upplevelsen av kyrkogården är trädkransen, stödmuren och smidesgrindarna.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar ändras och gravrätter återgår och får ny ägare. Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är uppmärksam på att bevara de olika delarnas karaktär och gravvårdar från alla olika tider.

Sammanfattningsvis:
•Rumskulla kyrkogård tillsammans med kyrkan och gravkapellet skapar en värdefull kulturmiljö.
•Vårdar från mitten av 1800-talet och äldre ska införas på församlingens inventarieförteckning.

Beskrivning av enskilda kvarter/områden med kulturhistorisk bedömning
Kvarter 1
Kvarter 1 rymmer flera av Rumskulla kyrkogårds äldsta gravvårdar. I dessa gravvårdar finns såväl hantverksmässiga som lokalhistoriska värden. Flera för bygden betydelsefulla personer har fått sina gravplatser här vilket är viktigt att beakta i det fortsatta brukandet av området. En intressant detalj är att flera kyrkoherdar fått sin gravplats i kvarteret. I mitten av 1800-talet ville man arbetar bort den norra kyrkogårdssidans dåliga rykt, som en plats för brottslingar och självmördare. I spetsen för denna förändring gick ofta prästerna. Kanske är det ett utslag av detta som man kan se på Rumskulla kyrkogård. De tre äldsta gravvårdarna från 1807, 1847 och 1867 bör i de fall gravrätten har upphört införas på församlingens inventarieförteckning och vårdas av församlingen.

Kvarter 2
Kvarter 2 bör med sin placering öster om kyrkans kor tidigt ha varit ett prestigefyllt köpegravsområde. Det märks idag på de höga, stående gravvårdarna som fortfarande finns kvar. Titlarna antyder att det har rört sig om personer med inflytande i bygden. Dessa gravvårdar är viktiga för kvarterets och kyrkogårdens karaktär. Flera av dem har ett lokalhistoriskt värden. De berättar också, i relation till andra gravvårdar på kyrkogården, om sociala skillnader mellan sockenborna ända in i döden.

Kvarter 3 och 9
Kvarter 3 och 9 har troligen brukats under lång tid men få spår av kvarterens historia är idag synliga. Båda kvarteren har genomgått omläggningar då äldre gravvårdar tagits bort. Kvarter 9 förefaller vid denna omläggning ha fått en utformning med köpegravar närmast en av gångarna och därinnanför troligen allmänna gravar. Idag syns spåren av denna struktur i form av äldre vårdar i kvarterets östra del. Dessa gravvårdar står på stort avstånd från varandra vilket tyder på att de en gång varit omgärdade. Av linjegravsområdet finns idag inga vårdar bevarade i kvarter 9. Idag präglas de båda kvarteren av det gravskick som var modernt på 1960- och 70-talen. Kvarteret är ett tydligt exempel på den förändring som många kyrkogårdar genomgått under 1900-talet.

Kvarter 4, 5 och 6
Kvarter 4, 5 och 6 är de kvarter där spåren av en äldre struktur i form av gångsystem och omgärdade grusbelagda gravplatser är mest framträdande. De tidigare gångarnas sträckning är tydlig. Gravvårdarna står på långt av stånd ifrån varandra och enstaka gravvårdars utseende i form av låga långsträckta vårdar vittnar om en äldre utformning. De höga stående gravvårdarna från 1920-talet vittnar om att området brukats som köpegravsområde under lång tid. I flera av dessa vårdar finns lokal- och personhistoriska värden.

Kvarter 7, 8 och 10
I kvarter 7, 8 och 10 finns flera spår av de äldre strukturer som utmärkte Rumskulla kyrkogård före den stora omläggningen 1969-70. Det äldre gångsystemet kan klart utläsas, linjegravvårdarnas placering innanför köpegravar är tydlig liksom avståndet mellan köpegravvårdarna som vittnar om att omgärdningar plockats bort. Här kan man läsa socknens sociala historia i de olika gravvårdarnas utformning. Det sammanhängande linjegravsområdet i kvarter 8 visar på ett gravskick som var vanligt på våra kyrkogårdar under slutet av 1800-talet och fram till mitten av 1900-talet. I det fortsatta bruket av kyrkogården bör linjegravvårdar bevaras på sin ursprungliga plats som en viktig del av kyrkogårdens och socknens historia. Idag har kvarteren en utformning som är anpassad för att kunna skötas på ett rationellt sätt. Den smidesvård som står i kvarter 8 är ett exempel på en typ av gravvårdar som förekom under 1800-talet. Smidesvården har ett ålderdomligt formspråk men är troligen av senare datum. Den har dock ett hantverksmässigt värde.