Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Vingåker kn, ÖSTERÅKERS KYRKA 1:1 ÖSTERÅKERS KYRKA

 Anläggning - Värdering

ÖSTERÅKERS KYRKA, ÖSTERÅKERS KYRKA 1:1 ÖSTERÅKERS KYRKA
6/13/06
Motivering
KYRKOMILJÖN - Österåkers socken ligger i den västra delen av Södermanland i gammal jordbruksbygd vid sjön Öljarens västra strand. Fornlämningar med några gravfält från järnåldern visar på bygdens betydelse. En särpräglad bondekultur med rik folkdräktstradition har utvecklats här. Gården Forsby är socknen största gods. Österåkers kyrka med fristående klocktorn, sockenstuga och en större modern skolbyggnad är belägna vid sidan av vägarna som korsas.
Österåkersbygden är av Riksintresse för kulturmiljövården, nr 22 i Vingåkers socken
KYRKOANLÄGGNINGEN - Österåkers kyrka är belägen något lägre än klocktornet och sockenstugan i norr. På kyrkogården finns ett gravkapell i nyklassicistisk stil. Markytorna är gräsbelagda med grus närmast kyrkan och framför gravkapellet. Trädbeståndet på Österåkers kyrkogård består främst av lind, alm, lönn och oxel. Enstaka kastanjeträd och blodbok finns även. De äldsta träden finns närmast kyrkan. Den äldsta kyrkogården med kvarteren A, B, C och D finns söder och öster om kyrkan. I början av 1930-talet utökades begravningsplatsen med den s k Eriksbergskyrkogården längst i söder. Den omgärdas av almar. Den senaste utvidgningen skedde 1952-53 åt öster. En allé av oxel planterades och i ytterkant lind och oxel.
Gravkapellet är murat med spritputsade fasader avfärgade i vit kulör. Byggnaden har tälttak klätt med plåt som är svartmålad. Ett klot med kors kröner taket. Fönstren är högt placerade lunettfönster, även ovanför entrédörren, målade i brunsvart kulör.
Klocktornet har en hög putsad stengrund avfärgad i grå kulör. En välvd nisch för dörr finns i söder. Tornet har trästomme inklädd med träpanel som målats i gul kulör. Svarta luckor. Taket är ett tälttak klätt med plåt vilket kröns av en flöjel av järn.
KYRKAN - Österåkers kyrka med sin nyklassicistiska västfasad i form av en skärmfasad har starkt karaktärsdrag från ombyggnaden 1786 då även sakristian tillkom. Tillbyggnaden av kor skedde redan 1699. Koret anlades som gravkor för Edvard Ehrenstéen och hans maka Catharina Wallenstedt på Forsby gård. Det höga, tunnvälvda gipstaket ger en öppenhet i kyrkorummet som är representativt för upplysningstidens rum.
KULTURHISTORISK KARAKTERISTIK OCH BEDÖMNING - Österåkers kyrka har starkt karaktärsdrag från om- och tillbyggnader som skedde 1699 och 1786. Då tillkom det femsidiga koret som främst var ett gravkor och den nyklassicistiska västgaveln med fönster, nischer, tympanonfält och balustrad. Det höga, tunnvälvda gipstaket ger en öppenhet i kyrkorummet som är representativt för upplysningstidens rum. Altaruppsatsen från 1788 ritades av Tobias Sergel. Det består av ett förgyllt kors och några av Kristi pinoredskap mot en kolonnad målad direkt på väggen. Predikstolen, en förnäm inredningsdel, är utförd av bildhuggaren Anders Heysig år 1700. Kyrkan tillsammans med klocktorn och gravkapell utgör en samlad enhet med stor betydelse för Österåker. Donatorer från den stora gården Forsby har satt sin prägel på anläggningen. Gravkoret i öster för familjen Ehrenstéen på Forsby är även kyrkans högkor, vilket förkommer i andra kyrkor med godsanknytning som t ex i Sköldinge och Floda. Gravplatsen blev den mest önskade genom att altaret står ovanför gravvalvet.
ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:
- Det medeltida murverket från 1100-talet i norr är i sig ett omistligt historiskt dokument.
- Dekorationer omkring den år 1786 rivna sakristian i norr.
- Fragment av framtagna väggmålningar från tiden före 1663 då kyrkan byggdes om.
- Den i Södermanland ovanliga västfasaden från 1786, en nyklassicistisk skärmfasad med nischer, fönster och balustrad.
- Predikstolen, utförd av bildhuggaren Anders Heysig 1700.
- Det medeltida altarskåpet, placerat på den södra långhusväggen
- Glasmålningarna från 1699 i tre fönster i koret
- Gravkapellet i nyklassicistisk stil