Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Karlskrona kn, TORHAMN 5:30 TORHAMNS KYRKA

 Anläggning - Värdering

torhamns kyrka, TORHAMNS KYRKA
11/25/20
Motivering
Kyrkbyn Torhamn är belägen på Torhamns udde som utgör den sydöstra spetsen av
Blekinges och Sveriges fastland. Lämningar i form av bland annat stenåldersboplatser,
gravrösen och stensättningar liksom hällristningar från bronsåldern tyder på en kontinuitet
av mänsklig närvaro i området sedan yngre stenåldern, där fisket utgjort ett naturligt
komplement till jordbruket. Invid Gissleviken en kilometer nordväst om kyrkan
ligger en gammal offerkälla, S:t Måns källa, med koppling till den medeltida kyrkan
som var helgad åt samma helgon. Udden har i historisk tid varit ett helt öppet landskap
med odlingar, ljunghed och strandängar som utnyttjats för slåtter men har idag
även betydande inslag av skogspartier. Stora delar av de kustnära betesmarkerna hyser
höga biologiska värden och södra delen av udden är idag skyddad som naturreservat.

Byn Torhamn kan i skrift tidigast beläggas till 1400-talet men är givetvis åtminstone
samtida med den förra kyrkan. 1624 bestod kyrkbyn, som var belägen söder om kyrkan,
av sju gårdar. När laga skifte genomförs 1846 har byn växt något. De få kvarliggande
gårdarna ersätts under 1900-talet av enbostadsbebyggelse och byn växer även
utmed vägarna nordväst och öster om kyrkan. Dagens bostadsbestånd är främst tillkommet
under 1900-talets andra hälft med inslag av äldre byggnader från tidigt 1990-
tal eller i enstaka fall 1800-tal.

I Torhamn uppfördes på 1200- eller 1300-talet en stenkyrka helgad åt S:t Måns
(Magnus) med rektangulärt långhus samt lägre och rakt avslutat kor i öster. Liksom
på många andra håll i Blekinge och Skåne kom den medeltida helgedomen på
grund av 1700- och 1800-talens befolkningsutveckling att ersättas av en nyuppförd
kyrkobyggnad. 1885 invigdes en kyrka i nyklassicistisk stil med långhus, smalare
och lägre kor i öster samt kvadratiskt västtorn med lanternin. Byggmästare var Carl
Johnsson från Karlskrona. För ritningarna stod, trots att flera källor felaktigt och
under lång tid angett domkyrkoarkitekt Helgo Zettervall som upphovsman, den
mycket produktive arkitekten Johan Fredrik Åbom vid Överintendentsämbetet.
Sydportalens tempelgavelmotiv och tornets lanternin är detaljer som med små
variationer återkommer som karaktäristiska inslag i Åboms stora kyrkoproduktion
och tydliga likheter finns bland annat med Fänneslunda-Grovares kyrka i Skara stift
uppförd 1874. Åbom var en av sin tids mest anlitade arkitekter och ritade utöver ett
40-tal kyrkor såväl hyreshus, sjukhus och fabriker som stadshus, hotell och teatrar.
Några av hans mest kända verk är Stockholms första privata bankpalats i kvarteret
Pan, Berns salonger och Södra teatern i Stockholm, samt Boo slott i Närke.

Exteriört har få förändringar skett sedan uppförandet 1885, där den enda av större
betydelse får sägas vara att fasaderna ursprungligen ska ha varit spritputsade med
slätputsade hörnlisener. Taket var under en period vid 1900-talets början belagt med
betongtegel men återfick snart sin avtäckning med skivtäckt målad plåt. Med sin
blandning av klassicistiska grundformer artikulerade i sydportalens tempelgavelmotiv
och lanterninen kontra medeltidsinspirerade element som gesimser och trappstegsfriser i rött formtegel och östgavelns rosettfönster är kyrkan ett illustrativt exempel
på det paradigmskifte inom svensk kyrkobyggnadsarkitektur som får sägas ha
fullbordats under tiden mellan det att kyrkan ritades och uppfördes. Kring 1860 hade
de nyklassicistiska ideal som varit gällande ända sedan 1700-talet börjat utmanas
av nygotiken, som efter att Helgo Zettervall tillträtt som Överintendent i början av
1880-talet kom att bli den nya normen för nyuppförda kyrkor i landet halvt annat
decennium in på 1900-talet.

Interiört har fler förändringar skett, men kyrkorummets grunddrag med för
nyklassicismen karaktäristiskt tunnvalv och högresta rundbågiga fönster är ännu
bevarade. Idealen med stora vitputsade salskyrkor och rymliga ljusa kyrkorum speglar
den demografiska utvecklingen i landet men också ett nytt rationellare förhållande
till tro och vetande. Den ändring som gjort störst avtryck är restaureringen 1950–
51 efter förslag av länsarkitekt Einar Hedman. Rent arkitektoniskt utmärker sig
inte omdaningen av korpartiet som en tydlig årsring då den nya gestaltningen,
med minskad triumfbåge som omvandlats till nisch med symmetriskt flankerande
dörrar till sakristian och bårrummet, är vanligt förekommande i klassicistiska
1800-talskyrkor. Det är istället Gunnar Torhamns monumentala muralmålning i
modernistiskt formspråk och expressiv kolorit som utgör det tydligaste avtrycket av
konstströmningarna kring mitten av 1900-talet. Målningen, som är utförd al secco,
framställer en Kristusgestalt omgiven av bönder och fiskare i samtidens Torhamn. Den
för konstnären typiska färgskalan har dessutom indirekt kommit att få stor påverkan
på kyrkorummet då den fungerat som utgångspunkt för såväl 1970-talets som 2006
års färgsättning av kyrkans fasta inredning i trä. 1970-talets restaurering representeras
i övrigt främst av läktarens underbyggnader, en typ av ombyggnationer med syfte
att få in moderna funktioner i kyrkorna som var mycket vanliga i hela landet under
framförallt 1960- och -70-talen. Störst avtryck från LewisJonsson Arkitektkontors
restaurering 2005–06 gör förutom den nya färgsättningen i blågrå, sandgula och
bruna kulörer att 1970-talets missprydande och tekniskt olämpliga tillägg som
heltäckningsmattor och fibervävsklädda väggar avlägsnats.

Gunnar Torhamn föddes 1894 som Gunnar Olsson i byn Konungshamn en knapp
mil norr om Torhamn. Efter utbildning vid Kungliga Konsthögskolan fick han
snart sitt konstnärliga genombrott med vägg- och takmålningar i den nyuppförda
Högalidskyrkan i Stockholm och kom snabbt att etablera sig som en av landets främsta
och flitigast anlitade monumentalmålare, inte sällan i sakral miljö. Den lokalhistoriska
kopplingen, understuken av det faktum att han tagit sitt efternamn efter hemsocknen,
adderar en ytterligare dimension till altarmålningens konsthistoriska och konstnärliga
värden. Han finns dessutom representerad i form av fyra oljemålningar som hänger i
olika delar av kyrkan och har fått sin sista vila på södra delen av kyrkogården.

Ett antal föremål som överfördes från den gamla kyrkan, däribland den medeltida
altarskivan, predikstolen, trästatyerna Tron och Hoppet, kyrkkistan samt kyrkklockan
från 1500-talet har utöver sina konsthistoriska värden även kontinuitetsvärde
som symboler för den långa kyrkliga traditionen på platsen. Predikstolen som tros
vara tillverkad kring tiden 1633–35 är ett renässansarbete av hög konstnärlig och
hantverksmässig kvalitet. Trolig upphovsman är Peder Christensen i Kristianopel
som även tillskrivits predikstolarna i Ramdala och Lösen. Det är emellertid inte
säkerställt att Christensen var bildhuggare och inte målare. Altarringen, orgelläktaren
och bänkinredningen som är samtida med kyrkan har enkel karaktär men har stor
betydelse för upplevelsen av det relativt sammanhållna nyklassicistiska kyrkorummet.
Kyrkkistan från 1700-talet med tre lås och myntinkast förmedlar historien om
socknarnas sociala strukturer i äldre tider.

Bland kyrkans övriga inventarier av kulturhistoriskt intresse bör särskilt nämnas Olof
Tempelmans orgelfasad i rokoko från 1784, en kopia från 1885 av kyrkans gamla altarmålning
från 1769 framställande korsfästelsen, ett dopställ i trä från 1914 samt ett
votivskepp från 1977 som symboliserar församlingens maritima koppling. Ett senmedeltida
altarskåp som hörde till den gamla kyrkan finns idag i Sillhövda kyrka.

Torhamns kyrkogårds äldsta delar söder om den nuvarande har medeltida anor. Kyrkogården,
som mellan 1830-talet och 1960-talet utvidgats i omgångar, präglas idag av de
rationaliseringsåtgärder som genomfördes på 1980-talet då gravplatsernas infattningshäckar
och stenramar togs bort och den tidigare markbeläggningen av grus ersattes av
gräs. Södra delen har ett stort antal äldre högresta gravstenar uppblandat med yngre
och lägre vårdar, medan förhållandet i norr är det motsatta, med endast en handfull
högre vårdar. Ett flertal stenar bär yrkestitlar som i många fall minner om det kustnära
läget, med titlar som Mästerlotsen, Sjökaptenen och Fiskaren, men även för orten
typiska yrken som Lantbrukare och Stenhuggare. Personhistoriskt intresse tilldrar sig
Gunnar Torhamns grav. Nya kyrkogården från 1960-talet utgör en tydligt avläsbar
mindre enhet i öster, med gravarna tidstypiskt ordnade utmed rygghäckar och en inramande
hög tujahäck. I södra delen återfinns en minneslund som liksom på flera andra
av den blekingska skärgårdens kyrkogårdar utmärks av ett stort ankare. Vegetationen
är utöver nämnda rygghäckar sparsmakad. Allén av hamlade lindar som kantar gången
till sydportalen är ett inslag som blev populärt på svenska kyrkogårdar i spåren av
1920-talsklassicmen och återfinns även som trädkrans i väster, söder och partiellt längs
den gamla östgränsen. Norr om kyrkan står en högväxt solitär ek och på södra delen
flankeras ett tiotal gravar av klotklippta städsegröna buskar. I övrigt består utsmyckningen
vid gravplatserna främst av utplanteringsväxter.