Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Landskrona kn, ASMUNDTORP 28:1 ASMUNDTORPS KYRKA

 Anläggning - Värdering

Asmundtorps kyrka, ASMUNDTORPS KYRKA
6/26/15
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Asmundtorps kyrkoanläggning
Asmundtorps kyrka är ett mycket iögonfallande landmärke i landskapet, och av stor
identitetsskapande betydelse för det lilla samhället. Med sin storlek kontrasterar
kyrkan skarpt till den lågskaliga bebyggelsen kring landsvägen, där flera byggnader
från tätortens glansdagar kring förra sekelskiftet finns bevarade. Bland dessa märks
t.ex. den f.d. skolan, sedermera kommunalkontoret, som ligger direkt öster om kyrkan.
Gårdarna från tiden före enskiftet, samlade på den gamla bytomten norr om kyrkan,
har successivt ersatts med bostadshus av skiftande ålder och gestaltning.

Asmundtorp ingår i en kulturmiljö med bosättningskontinuitet sedan 800- 900-talet.
Den nuvarande kyrkan är byggd på samma plats som sin romanska föregångare, vars
utformning med ett ursprungligt torn och rika kalkmålningar antyder att den bör haft
en särställning i närområdet. Då ytterst begränsat med material ska ha återanvänts i
den nya kyrkan, ligger den gamla kyrkans byggnadshistoriska värde främst i den omfattande
dokumentation som finns bevarad. Vid framtida arbeten t.ex. i marken finns
dock möjligheten, att man påträffar lämningar från den gamla kyrkoanläggningen.

Den gamla kyrkogården har en enhetlig karaktär, som synliggör stilidealen som växte
fram från mitten av 1800-talet med symmetriska, buxbomsomgärdade kvarter, grusgångar
och ett varierat gravmaterial. Huvudgången från landsvägen mot tornets västportal
har asfalterats och försetts med moderna belysningsstolpar, en utformning som
är främmande ur kulturhistorisk synvinkel. Gjutjärnsstaketen och kyrkogårdsmurarna
är liksom omgärdande häckar och trädkrans viktiga komponenter för helhetsmiljön.
Utmärkande är även det rika beståndet av städsegröna växter, i synnerhet på den södra
delen av kyrkogården, där flertalet mer bearbetade gravar är placerade. Genom gravvårdarnas
titlar skapas en länk till tidens industri- och järnvägbygd. Det socialt stratifierade
samhället blir extra påtagligt genom den bevarade allmänningen, där medellösa
jordsattes på kyrkans bekostnad.

Den nya kyrkogården har en för mellankrigsåren typisk utformning med fabrikstillverkade
gravar uppställda mot rygghäckar i strikta rader. Minneslunden har en högtidlig
utformning och domineras av ett sorgeträd. Dess grenar hänger, trots att trädet
står i en vattendamm, något som ska symbolisera och förstärka de anhörigas sorg.

Asmundtorps kyrka är uppförd av Gustav Hermansson, en av de mer namnkunniga
arkitekterna under sena 1800-talet, och en av de mest lojala fullföljarna av den nygotiska
stilen. Kyrkans exteriör är rikt dekorerad med horisontella band av glaserat
tegel och gulputsade fält. Vertikaliteten betonas av kontreforter, branta tak med
takryttare, fialer och det höga tornet, som kröns av en spetsig spira. Murverket är helt
oförändrat sedan uppförandet, medan takskiffret och strävpelarnas glaserade tegel
bytts mot koppar av tekniska skäl. Dessa åtgärder kan beklagas, men kyrkan upplevs
ändå som autentisk och fint sammanhållen. Detaljerna är noggrant bearbetade, såsom
valvbågarna med varannan svart och varannan röd sten, ytterdörrarnas bockhornsjärn
och torntakets vattenutkastare, som på tidstypiskt vis utformats som drakhuvuden.

Kyrkan är byggd som en basilika, uppdelad i ett mittskepp med klerestorium och två
sidoskepp. Detta ger en horisontal delning åt byggnaden, samtidigt som höjdsträvan,
som kanske mer än något annat kännetecknar gotisk arkitektur, förstärks. I de höga
valven har ribborna lämnats oputsade mot de gulvita kapporna, något som var vanligt
efter 1880-talet, vilket bidrar till ett fint linjespel. Ribborna vilar på knippepelare och
tegelkolonner med cementgjutna kapitäl. Ett stort värde finns också i de mönsterlagda
golven av viktoriaplattor. Cement och maskinslaget tegel var vid tiden helt oprövade
material, vilket vittnar om hur den framväxande industrin påverkande debatten, där
öppet redovisade fasader kom att betraktas som mer ”äkta” än putsade.

Kyrkorummet illustrerar den nygotiska strävan mot ett varmt, färgmättat kyrkorum
med skimrande ljusföring. Interiören är i det närmaste helt oförändrad sedan byggtiden,
och samtliga detaljer verkar omsorgsfullt utförda. Fönstren av gotisk typ är försedda
med färgade och tonade glas. Ett särskilt konstnärligt värde finns i korfönstrens
bibliska glasmålningar, något som var högsta mode vid tiden. De är alla utförda av
Reinhold Callmander, som brukar kallas för det svenska glasmåleriets fader.

För Skåne traditionella drag märks t.ex. i bruket av en sakristia i öster bakom altaret,
något som i Zettervall och Sjögrens ”Allmänna anvisningar” ansågs vara ett antiklimax
i stegringen mot koret, det allra heligaste. Hermansson försökte istället betona korets
status genom att tydligt avskilja det från långhuset med ett smidesräcke och en trappa,
en idé som gått förlorad sedan trappan breddats av funktionella skäl och fått en mer
monumental karaktär. Inte heller uppskattades de populära kopiorna av Thorvaldsens
Kristusfigur, som många församlingar köpte in i mitten av 1800-talet. I Carl Möllers
samtida Eslövs kyrka står istället ett stort krucifix på altaret, och i Zettervalls egna
arbete Allhelgonakyrkan i Lund ingår ett stort kors i altaruppsatsen. Bissens tolkning
av Thorvaldsens Kristusfigur anses vara en slags fördjupad replik på originalet. Predikstolen
är däremot gestaltad enligt de allmänna anvisningarna; samkomponerad med
altarskranket, försedd med ljudtak och med en ekkorg prydd av snidade figurer.

Bland kyrkans fasta inventarier har dopfunten ett mycket högt kulturvärde, då den är
den enda medeltida bronsfunten som finns bevarad i Skåne. Den hänförs till en grupp
i Norra Tyskland, kanske till Johannes Apengeters verkstad eller någon av dess efter-
följare. Det vore värdefullt att säkerställa dopfuntens proveniens. Även tornuren,
klockorna och de äldre textilierna är värdefulla historiska länkar till den rivna kyrkan.

Asmundtorps kyrka är, liksom den stilbildande Eslövs kyrka och Allhelgonakyrkan i
Lund, ett tydligt exempel på den mogna, skånska högstil, som något nedsättande
brukar kallas ”Eslövsgotik”. Dessa kyrkor uppfyller samtliga kriterier för en korrekt
nygotik; tegel som ytskikt, spetsbågiga fönster, valv, strävpelare och rikt artikulerade
fasader med ett överdåd av dekorer. Efter sekelskiftet hade stilen spelat ut sin roll; den
ansågs överlastad och banal, och ett förnyat intresse riktades mot den medeltida
arkitektur, som man ibland rivit för att ge plats åt nygotiska kyrkorna. Som byggnad
betraktat har Asmundtorps kyrka likväl stora dokument- och upplevelsevärden, som
ett av våra främre exempel på nygotikens byggnadskonst och kyrkoideal.