Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Landskrona kn, SANKT IBBS KYRKA 1:1 SANKT IBBS GAMLA KYRKA

 Anläggning - Värdering

Sankt ibbs kyrka, SANKT IBBS GAMLA KYRKA
6/26/15
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Sankt Ibbs kyrkoanläggning
S:t Ibbs kyrka på Ven ligger osedvanligt vackert på kanten av branta Backafall med
milsvid utsikt över hav och fält. Kyrkan är ett gammalt landmärke för sjöfarten. Den
besöks av ca 70 000 turister varje år och är en populär bröllopskyrka. Den förekommer
i konst, litteratur och musik och har högt symbolvärde både för Venborna och andra.
Vetenskapsmannen Tycho Brahes koppling till kyrkan ger den ett extra
personhistoriskt värde.

Kyrkan från 1200-talet är troligen byggd där det tidigare fanns ett kapell och platsen
har således mycket lång kontinuitet. På gamla kyrkogården, omgärdad av en fogad
gråstensmur, finns många äldre gravstenar tätt stående i singel på södra sidan.
Gårdsgravar, där inte bara familjer begravdes utan alla som arbetade på en gård, är
ovanliga men finns här. De nyare delarna karaktäriseras av rader av lindar och stora
gravplatser i raka rader omringade av sten och buxbom, tidstypiskt från sekelskiftet
1800/1900-tal. Många gravstenars titlar minner om sjöfarten. Ankaret finns som form
i buxbom på minneslunden och i järn på allmänningen för drunknade. Gravstenen på
konstnären Emil Johansson-Thors familjegrav utmärker sig med en stor skulptur gjord
av Ivar Johnson och har personhistoriskt värde eftersom E. Johansson-Thor var
engagerad i att rädda S:t Ibbs kyrka från att bli ruin. Han bodde granne med kyrkan
som var ett vanligt motiv i hans målningar. Ivar Johnsson, (1885-1970) var en
nationellt välkänd skulptör som gjort många offentliga skulpturer i Sverige tex Tycho
Braheskulpturen på Ven och Davidskulpturen på Stortorget i Helsingborg.
En dryg kilometer från kyrkogården, i Tuna by, står en klockstapel från 1700-talet.
Den är fyrsidig, brädklädd och med sadeltak. Sådana var vanligt förekommande i
Skåne under 1600-1700-tal. Idag finns bara nio klockstaplar bevarade i Skåne.

Den ursprungliga kyrkan byggdes med ett bredare långhus och ett smalare kor i början
på 1200-talet, likt många romanska kyrkor. Kyrkan har utvidgats mot norr och öster
under medeltiden och under senmedeltiden med ett torn som i bottenvåningen var
kor. Denna utvidgning skiljer sig från det mer brukliga mönstret med utvidgning och
torn i väster. Men kyrkans placering på kanten av en brant omöjliggjorde
västutvidgning. En ursprunglig romansk fönsteröppning med omfattning av räfflat
tegel finns på söderfasaden.
Under kriget mellan Danmark och Sverige på 1600-talet var situationen på ön svår
och kyrkan förföll och tornet rasade. Kyrkan övergavs i slutet av 1890-talet när
Allhelgonakyrkan byggdes men restaurerades och återinvigdes på 1930-talet.

Kyrkan har kvar 1400/1500 talets utbredning och har skonats från utbyggnad av
tvärskepp, som ofta tillfogades kyrkorna på 1800-talet. Tack vare att Allhelgonakyrkan
byggdes istället för att bygga ut den gamla vid sekelskiftet 1800/1900 är den
välbevarad. Nuvarande utseendet är från början av 1700-talet när tornet byggdes om
till dagens höjd. Fönsteröppningarna är dock från början av 1800-talet. Det är vackert
att kyrkan omputsats med slevdragen slätputs vid senaste renoveringen till skillnad
från de flesta kyrkors grövre spritputs. Murverkets alla ojämnheter framträder och
förstärker det ålderdomliga uttrycket. Taket har tidigare varit täckt av munk och
nunnetegel vilket numera är ovanligt. Rester av detta finns kvar på tinnarna till
vapenhuset vilket har ett byggnadshistoriskt värde. Kyrkans historia liknar delvis
Kävlinge gamla kyrka som också övergavs i slutet av 1890-talet för att decennier
senare restaureras och återinvigas.

Vapenhuset är vackert med murade sittbänkar, ojämna putsade väggar och dörrar med
äldre kraftiga lås med mycket patina.
Det lilla kyrkorummet har en ålderdomlig karaktär och domineras av valven,
tegelgolvet och bänkarna. Kyrkorummet lyses ännu upp av stearinljus vilket är
ovanligt och bidrar till den ålderdomliga stämningen. Golvet är lagt med tegel i sand.
Långhusets västligaste två högre kryssribbvalv med kalkmålade band och
konsekrationskors har rektangulär planform som skiljer sig från övriga valv De
skulpterade figurerna i kritsten på valvribborna i tredje valvtravén är intressanta och
förmodligen samtida med valvet från 1400/1500-tal. Koret och långhusets östligaste
valv är återuppmurade på 1930-talet. Fragment av en figurativ kalkmålning i naivistisk
målad stil från slutet av 1500-talet finns på korets östvägg bakom altaret.

Bänkarna från 1750-talet är välbevarade och karaktärskapande med handhyvlade
plank. Klockarbänken i koret är bevarad vilket är ovanligt. Den är dock sedan 2012
täckt med en skiva och används för förvaring vilket gör att man inte lika lätt förstår
dess ursprungliga funktion. Kävlinge gamla kyrka har också bevarad klockarbänk.
Nytillskotten av skåp från 2012 är fint anpassade. Textilskåpet bredvid orgeln smälter
väl in trots att det står i kyrkorummet. Bänkar och predikstol är samtida. Predikstolen
är i en klassisk stil utan barockens överrika dekoration.
Tycho Brahes anknytning till kyrkan märks i de främre högre bänkgavlarna från 1500-
talet med familjen Brahes vapen. Det är ovanligt med sparade gavlar från 1500-tal och
dessa har dessutom stort personhistoriskt intresse. Altartavlan är en gåva från Tycho
Brahe, målad av Tobias Gamberlin redan på 1570-talet. Det är ovanligt med så tidiga
bevarade altartavlor. Tavlan skiljer sig från många additionsaltare som brukar ha
ädikula. Gamberlin var danske kung Fredrik II:s hovmålare och har även målat flera
porträtt av den skånska adeln.
Dopfunten av täljsten från Norge är ovanlig och är den enda av täljsten i Skåne, men
några återfinns i Dalsland och en i Vestervigs kyrka på Jylland. Dopfunten visar på att
Ven haft en omfattande handel och legat centralt för handel baserat på vattenvägar.
Kyrkan är tillägnad Sankt Jakob, köpmännens helgon.

I kyrkan finns ett epitafium från 1600-talet med sista danska och första svenska
prästen med hustrun i mitten och omgivna av barn från båda äktenskapen. Bilden
visar på seden att den nya prästen övertog den avlidna prästens änka. Målningen har
gett upphov till många olösta spekulationer eftersom prästen håller ett kranium där
han pekar på en spricka i skallbenet.