Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Landskrona kn, VADENSJÖ 35:1 VADENSJÖ KYRKA

 Anläggning - Värdering

Vadensjö kyrka, VADENSJÖ KYRKA
6/26/15
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Vadensjö kyrkoanläggning
Vadensjö kyrka ligger vackert på en liten höjd i den öppna odlingsbygden mellan
Helsingborg och Landskrona. Från kyrkogården har man vidsträckta vyer ner mot
kusten i väster och det kuperade Rönneberga backar i nordost. Vadensjö har i stora
drag bevarat strukturen från 1800-talets slut, med en uppdelning i ett stationssamhälle
med gatehus, en kyrkby och kring samhället gårdar utplacerade i landskapet. Spåren
efter järnvägen är numer knappt skönjbara, medan kyrkbyn ännu är väl sammanhållen
med kyrkan, byastugan i Bruniusstil och skolhuset tätt samlade kring en grusad förplats.
Den autentiska miljön är i huvudsak oförändrad sedan 1800-talets expansion, då
både byastugan (då församlingshem) och skolhuset tillkom och kyrkan omgestaltades.
Den lilla småskolan mellan folkskolan och kyrkan är dock riven.

Kyrkogården är en mycket god representant för den skånska landsbygdskyrkogården,
helt igenom präglad av de ideal som växte fram från mitten av 1800-talet med symmetriska
gravkvarter åtskilda av grusgångar och buxbomsomgärdade gravplatser. Kring
kyrkogården löper en frodig trädkrans och ett vackert gjutjärnsstaket, som också de i
huvudsak är från 1800-talet. Den senaste ombyggnaden av kyrkogården gjordes 1908,
då två kvarter tillkom i söder, vilket gör att miljön framträder som väl sammanhållen
utan förvanskningar eller sentida tillägg t.ex. gravlundar av olika slag. Bland vårdarna
dominerar de från 1900- talets första decennier, då Vadensjö blomstrade. Vårdarnas
titlar utgör en länk till jordbruks-, hantverks- och industrisamhället från denna tid.

Vadensjö kyrka uppfördes under sent 1100-tal som en absidkyrka med traditionell
romansk grundplan. Dess utveckling därefter följer förmodligen ett vanligt förekommande
förlopp med medeltida tillskott i form av vapenhus och storkvadratiskt
västtorn med utvändig entré. Byggnaden bevarar medeltida murverk i långhusets två
travéer och i tornets bottenvåning. Rester av återvunnet medeltida material syns dessutom
på vinden i de murar som återanvändes vid 1800-talets ombyggnad. Kunskap
om den medeltida kyrkan, som härjades svårt under Skånska kriget då bl.a. alla inventarier
stals, förmedlas även av Brunius dokumentation och uppmätningar. Han är erkänd
även inom byggnadsarkeologin som den förste att systematiskt beskriva Sveriges
medeltidsarkitektur.

Kyrkans nuvarande plan härrör från Brunius omfattande ombyggnad 1848-49. Vid
detta tillfälle revs vapenhuset, koret, absiden och tornets övre del för att ge plats åt ett
östförlängt långhus, en ny absid och en ny tornavslutning. Vid utvidgningen användes
de medeltida grundmurarna, vilket bidrog till dagens långsmala och höga kyrkorum.
Brunius omformade kyrkan i sin karakteristiska stil med axialsymmetriskt långhus och
medeltidsinspirerade fasader. Kyrkan bevarar bl.a. hans rundbågiga takfotsgesimser
och fönsteromfattningar, även om hans särpräglade fogstrukna tegeldetaljer numer
vitputsats. Kvar finns också absidens blindarkad, som skiljer ut sig i Brunius övriga
produktion. Inför ombyggnaden lät han förklara, att kyrkans läge och församlingens
ekonomi motiverade ett mer påkostat uttryck. Även Brunius taklag ska nämnas, även
om detta till stor del förnyats, senast 2004-2005 efter en omfattande storm.

Kyrkans nuvarande exteriör är i huvudsak orörd sedan Henrik Sjöströms restaurering
1898-1900. Exteriört har Sjöström respekterat mycket av Brunius verk, samtidigt som
han lagt till dagens tornavslutning och långhusets trappgavel, båda i en sekelskiftestypiskt
gotiserande stil. Till det påkostade uttrycket bidrar, att tinnarnas avtäckningar
är gjorda av marmor, liksom de välbearbetade ytterdörrarna från samma tid. I synnerhet
västporten är fint utförd och bevarar till stor del ursprunglig beslagning.

Även interiört präglas kyrkan av 1800-talets omgestaltningar, då alla fasta träinventarier
tillkommit. Bevarad inredning från Brunius hand är generellt sett sällsynt. I
Vadensjö kyrka finns endast ett av hans föremål kvar, ett träkors av den enkla typ som
Brunius ofta förordade som altarprydnad. I församlingens ägo finns även en nummertavla
och några dörrar bevarade från hans iståndsättning. Från 1867 kommer den
gotikinfluerade orgelfasaden, och från 1878 altaret och den dominanta altaruppsatsen i
klassicerande stil. Övriga delar av kyrkans fasta inredning är från Henrik Sjöström
restaurering. De enhetligt ekådrade bänkarna, orgelläktaren och predikstolen ger
kyrkorummet ett nyrenässanspräglat, autentiskt uttryck, som väl illustrerar 1890-
talets religiösa uppfattning och estetiska stilideal. Lika typiska för denna tid är dopfunten
i kalksten, golvets viktoriaplattor, befriade från mattor, och fönstren i gjutjärn
med sina vackra masverk och ursprungliga vattrade glas. Det exteriöra uttrycket och
kyrkorummets ljusföring har dock påtagligt förändrats av de utvändiga skyddsbågarna.
Bland mer speciella inslag från Sjöströms renovering kan nämnas spåren efter kyrkans
kaloriferanläggning, som är av byggnadstekniskt intresse. För att ge plats åt kaminen
höjdes korgolvet tre steg, och på de fria ytorna infälldes rikt utsirade gjutjärnsgaller för
att föra varmluften till kyrkorummet. Carraramarmorn som använts i trapptinnarnas
avtäckning återkommer i kortrappan och kantskoningen mot långhuset.